Weer even een kleine update van mijn kant. Na de lange proefrit met de witte Tuna heb ik besloten over te stappen van de 13 jaar oude (Carbon Sandwich) Strada naar de Tuna. Afgelopen zaterdag Tuna 25 opgehaald en de Strada achtergelaten. Het is nog een mooie, stijve Strada met recent vernieuwde aandrijflijn, dus ik ga ervanuit dat hij snel verkocht zal worden en nog vele ritten tegemoed gaat. Rationeel is de overstap naar de Tuna het geld waarschijnlijjk niet waard geweest, maar het hart wil soms ook wat ;-)
Gezellig met George (Milan) de eerste 100km rit naar huis gereden. Het tempo zat er gelijk lekker in. De fiets voelt echt enorm vertrouwd en nodigt uit tot lekker doorrijden. Wat in mijn geval rond de 40 betekent met de Tuna. Waar ik met de Strada eigenlijk wel rond de 35 bleef. Daarna ook nog twee keer woon-werk gereden (30km enkele reis).
De eerste ervaringen:
- Dat ik merkbaar sneller rijdt is een combinatie van twee dingen: de fiets is echt wel sneller dan de Strada, zeker met zijwind. Maar nodigt op de een of andere manier ook uit om zelf harder te trappen. Bij de Stada leek de snelheid gewoon op te houden halverwege de 30, terwijl de Tuna met meer vermogen gewoon blijft versnellen. Ik zie dus snellere tijden, maar ook hogere vermogens tijdens mijn ritten (Garmin XC200 pedalen, opnieuw gecalibreerd en crancks van 170 naar 155 bijgesteld).
- Alles fietst en schakelt gewoon weer lekker strak. Zelfs de vering lijkt fijner waar ik juist bang was voor de dunne banden (achter 25mm op 7 bar in plaats van 60mm op 4 bar)
- Ik merk wel dat ik minder strakke bochten kan draaien. Heb ik vooral last van op het werk in de parkeergarage waar ik een 180 graden bocht moet maken. Maar eigenlijk valt het verschil met de Strada me nog best mee. En dat is een reuze compliment voor de Tuna nadat ik ook een Snoek-L gereden had... Ook in de bochten geen enkele keer een wieltje opgetild, wat bij de Quest wel eens gebeurde.
- De bodemvrijheid is iets minder dan de Strada. Maar behalve de drempel van mijn eigen achterdeur heb ik nog nergens de grond geraakt met best forse drempels waar anderen schuin overheen gaan en ik gewoon recht. Dus ook hier ben ik heel blij mee.
- Het reservewiel voorin is echte een aanrader. Zit niet in de weg, je pakt hem zo via het luik en omdat de wielkasten zo makkelijk open kunnen zit het reservewiel er heel snel op. Vooral in de winter lijkt me dit een ideale aanvulling! Zeker meebestellen dus!
- De halo met zomerdakje vind ik ook herlijk. Zowel bij de felle zon die we hadden als bij de motregen vanochtend. Zeker als je voor een verkeerslicht stil staat. Ik fietste één keer zonder dakje en dacht gelijk: wat is die zon fel. en het dakje valt beter op in het verkeer.
Dan wat zaken waar ik nog aan moet wennen:
- Mijn gevoel zeg me dat ik op minder glad wegdek meer vertraag dan met de Strada. Zal een combinatie van de kleinere en smallere wielen zijn.
- Ik heb nog niet met een schuimkap gereden, maar de Tuna is echt veel benauwder dan de Strada. De Strada had een groter instapgat, maar ook lucht wat via de voetengaten langs het lichaam omhoog ging. Ik ga nog even naar de 3D print hier kijken of me dat kan gaan helpen, maar ik zweet me echt kapot.
- Ik had het stuur in mijn Strada aan een scheerlijn zitten zodat hij omhoog bleef en ik mijn armen aan het stuur had hangen. Nu is dat een elastiek wat ik al strakker heb gezet, maar ik denk dat het weer een scheerlijn moet worden, want aan dat elastiek kun je niet lekker hangen met je armen.
- Het lampje in de fiets is nu rood in plaats van wit. Waarschijnlijk ideaal voor 's nachts, maar overdag met een beetje zon en een zonnebril op kan ik mijn kilometerteller niet aflezen.
- De koplamp staat in de laagste stand nog te hoog. Ymte gaf aan dat ik dat bij kan stellen, dus daar moet ik even de tijd voor vinden.
- Het stoeltje wat voor in een beugeltje haakt en achter met twee bandjes zit is tijdens het fietsen prima. Maar elke keer als ik iets uit de fiets pak zit de stoel voor weer niet goed op z'n plek of gaat één van de bandjes los. De Strada waar je de stoel gewoon voorover klapt en achterover terug laat vallen zonder dingen los te hoeven maken was echt veel fijner. Maar niet verstelbaar en niet verwijderbaar. Ik ga nog naar de 3D geprinte dopjes kijken om mijn stoel in ieder geval aan de voorkant vast te houden.
- Bij de Strada had ik de schuimkap altijd mee en deed ik hem aan de rechter kant van de fiets naast het achterwiel zodat ik de (ruimere) linker kant achterin helemaal vrij had. Nu moet de schuimkap links en dat kost best veel ruimte. Of toch maar thuislaten nu ik een dakje heb en het waarschijnlijk toch te warm wordt.
Oftewel: overwegend enthousiast en vooral een "jonge hond" gevoel. Met wat praktische zaken die ik nog moet oplossen of gewoon moet accepteren ;-) De Strada is snel vergeten, maar wil ik zeker niets te kort doen na 13 jaar trouwe dienst.
Gezellig met George (Milan) de eerste 100km rit naar huis gereden. Het tempo zat er gelijk lekker in. De fiets voelt echt enorm vertrouwd en nodigt uit tot lekker doorrijden. Wat in mijn geval rond de 40 betekent met de Tuna. Waar ik met de Strada eigenlijk wel rond de 35 bleef. Daarna ook nog twee keer woon-werk gereden (30km enkele reis).
De eerste ervaringen:
- Dat ik merkbaar sneller rijdt is een combinatie van twee dingen: de fiets is echt wel sneller dan de Strada, zeker met zijwind. Maar nodigt op de een of andere manier ook uit om zelf harder te trappen. Bij de Stada leek de snelheid gewoon op te houden halverwege de 30, terwijl de Tuna met meer vermogen gewoon blijft versnellen. Ik zie dus snellere tijden, maar ook hogere vermogens tijdens mijn ritten (Garmin XC200 pedalen, opnieuw gecalibreerd en crancks van 170 naar 155 bijgesteld).
- Alles fietst en schakelt gewoon weer lekker strak. Zelfs de vering lijkt fijner waar ik juist bang was voor de dunne banden (achter 25mm op 7 bar in plaats van 60mm op 4 bar)
- Ik merk wel dat ik minder strakke bochten kan draaien. Heb ik vooral last van op het werk in de parkeergarage waar ik een 180 graden bocht moet maken. Maar eigenlijk valt het verschil met de Strada me nog best mee. En dat is een reuze compliment voor de Tuna nadat ik ook een Snoek-L gereden had... Ook in de bochten geen enkele keer een wieltje opgetild, wat bij de Quest wel eens gebeurde.
- De bodemvrijheid is iets minder dan de Strada. Maar behalve de drempel van mijn eigen achterdeur heb ik nog nergens de grond geraakt met best forse drempels waar anderen schuin overheen gaan en ik gewoon recht. Dus ook hier ben ik heel blij mee.
- Het reservewiel voorin is echte een aanrader. Zit niet in de weg, je pakt hem zo via het luik en omdat de wielkasten zo makkelijk open kunnen zit het reservewiel er heel snel op. Vooral in de winter lijkt me dit een ideale aanvulling! Zeker meebestellen dus!
- De halo met zomerdakje vind ik ook herlijk. Zowel bij de felle zon die we hadden als bij de motregen vanochtend. Zeker als je voor een verkeerslicht stil staat. Ik fietste één keer zonder dakje en dacht gelijk: wat is die zon fel. en het dakje valt beter op in het verkeer.
Dan wat zaken waar ik nog aan moet wennen:
- Mijn gevoel zeg me dat ik op minder glad wegdek meer vertraag dan met de Strada. Zal een combinatie van de kleinere en smallere wielen zijn.
- Ik heb nog niet met een schuimkap gereden, maar de Tuna is echt veel benauwder dan de Strada. De Strada had een groter instapgat, maar ook lucht wat via de voetengaten langs het lichaam omhoog ging. Ik ga nog even naar de 3D print hier kijken of me dat kan gaan helpen, maar ik zweet me echt kapot.
- Ik had het stuur in mijn Strada aan een scheerlijn zitten zodat hij omhoog bleef en ik mijn armen aan het stuur had hangen. Nu is dat een elastiek wat ik al strakker heb gezet, maar ik denk dat het weer een scheerlijn moet worden, want aan dat elastiek kun je niet lekker hangen met je armen.
- Het lampje in de fiets is nu rood in plaats van wit. Waarschijnlijk ideaal voor 's nachts, maar overdag met een beetje zon en een zonnebril op kan ik mijn kilometerteller niet aflezen.
- De koplamp staat in de laagste stand nog te hoog. Ymte gaf aan dat ik dat bij kan stellen, dus daar moet ik even de tijd voor vinden.
- Het stoeltje wat voor in een beugeltje haakt en achter met twee bandjes zit is tijdens het fietsen prima. Maar elke keer als ik iets uit de fiets pak zit de stoel voor weer niet goed op z'n plek of gaat één van de bandjes los. De Strada waar je de stoel gewoon voorover klapt en achterover terug laat vallen zonder dingen los te hoeven maken was echt veel fijner. Maar niet verstelbaar en niet verwijderbaar. Ik ga nog naar de 3D geprinte dopjes kijken om mijn stoel in ieder geval aan de voorkant vast te houden.
- Bij de Strada had ik de schuimkap altijd mee en deed ik hem aan de rechter kant van de fiets naast het achterwiel zodat ik de (ruimere) linker kant achterin helemaal vrij had. Nu moet de schuimkap links en dat kost best veel ruimte. Of toch maar thuislaten nu ik een dakje heb en het waarschijnlijk toch te warm wordt.
Oftewel: overwegend enthousiast en vooral een "jonge hond" gevoel. Met wat praktische zaken die ik nog moet oplossen of gewoon moet accepteren ;-) De Strada is snel vergeten, maar wil ik zeker niets te kort doen na 13 jaar trouwe dienst.