7 uren geleden
(, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijkGoede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)
Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d.
Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?
Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer

Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead