Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
#27
Ik begrijp er geen hol van eigenlijk, de gedachtengang hoe maximum snelheden op fietspaden iets zouden kunnen bijdragen aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is mij in genoemd NOS-nieuwsartikel duister.

Bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij fietsers gewond raken of sterven is de tegenpartij een gemotoriseerde vierwieler (auto, bus, vrachtwagen, landbouwvoertuig, enz.). Dit geldt trouwens net zo goed voor voetgangers, en ook voor scooterrijders, brommerrijders, motorrijders, en automobilisten.

Verder vinden er onder fietsers redelijk wat eenzijdige ongevallen plaats. Mensen overschatten hun beheersing van hun fiets, en/of de infrastructuur is gevaarlijk.
Hoe de door demissionair minister Tieman van Infrastructuur gewenste vermindering van "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" zou kunnen helpen om eenzijdige ongevallen terug te dringen is ook niet duidelijk. Bij een eenzijdig ongeval is er meestal (naar ik aanneem) geen andere fietser bij betrokken en is er dus geen massa- of snelheidsverschil.

In het NOS-nieuwsartikel staat de zin:
"Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook ..."
Dit lijkt te suggereren dat er geen maximumsnelheid zal zijn voor ongemotoriseerde fietsen. Of misschien dacht de auteur dat alleen elektrische fietsen snel kunnen zijn bij het tikken van deze zin.

Mijn indruk is dat die minister niet goed nagedacht heeft, en degene die op nos.nl dat nieuwsbericht getikt heeft ook niet.
Antwoord }
#28
(, 10:34 PM)Lopopodium schreef: En wat als de weg naar beneden loopt? Ik ken genoeg plekken in Den Haag, Arnhem en Beek-Ubbergen in dus stedelijk gebied waar je toch wel een aardig vaartje kan maken met de fiets zonder te hoeven trappen.

Tja, in de auto ken ik daar ook plekken waar die vanzelf harder gaat dan toegestaan. Dan zul je moeten bijremmen. Of met een fixie kun je op de motor afremmen. thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(, 10:31 PM)Jeroen S schreef: Het is denk ik weer zo'n typisch kabinetsplan in de categorie heel hard schreeuwen en pretenderen iets te doen, wat in de praktijk gewoon niet gaat werken. Overigens wordt ik met de fiets soms wel gesignaleerd door die snelheidsmetende borden. U rijdt.... Of met zo'n smiley.

Hier ook. Anderzijds is het ook wel makkelijk dat we gesignaleerd worden, want zo hoef ik ook maar zelden uit de VM hangen / klimmen voor de verkeerslichten op het fietspad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik hoop dat dit dezelfde kant op gaat het fatbike verbod. Veel gedoe, en uiteindelijk blijkt het onuitvoerbaar. Voorlopig met het demisionaire kabinet zal er toch niet heel veel gebeuren. En daarna moeten we maar weer afwachten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#31
(, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijk
Goede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)



Dode fietsers ten gevolge van botsing met: 
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)

Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d. 

Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?

Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
velomobileworld.com
Ugh die website  :...Wim -de roetsende — 05:41 PM
velomobileworld.com
Ugh die website  :si...Gideonaut — 04:29 PM
velomobileworld.com
De MilanSL was al va...Wim -de roetsende — 04:23 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik begrijp er ge...PieterTrapt — 03:18 PM
Draadloos schakelen
Bedankt voor het aan...Hoekie — 03:06 PM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Puur uit nieuwsgie...Wim -de roetsende — 02:46 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Mijn verwachting...Wim -de roetsende — 01:56 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Op zich gaat het bes...Marten — 01:43 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Die 'haat' is inge...Tijanus — 01:25 PM
Draadloos schakelen
Ik heb vooral ruzie ...365cycle — 12:18 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik heb het idee da...365cycle — 12:13 PM
Draadloos schakelen
Hmmm... 380 euro voo...Tijanus — 11:55 AM
Waarom lijken velomobielen zo snel?
Frei betekend vrij, ...Jeroen S — 11:53 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Die 'haat' is ingepr...baron062 — 11:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In Duitsland zijn de...Jeroen S — 11:17 AM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik hoop dat dit deze...Jeroen S — 11:12 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Zonder rijbewijs iem...Jeroen S — 11:09 AM