Experiment met maximumsnelheid op fietspad
|
Berichten: 364
Topics: 28
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 36
1037 x bedankt in 342 berichten
Ik begrijp er geen hol van eigenlijk, de gedachtengang hoe maximum snelheden op fietspaden iets zouden kunnen bijdragen aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is mij in genoemd NOS-nieuwsartikel duister.
Bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij fietsers gewond raken of sterven is de tegenpartij een gemotoriseerde vierwieler (auto, bus, vrachtwagen, landbouwvoertuig, enz.). Dit geldt trouwens net zo goed voor voetgangers, en ook voor scooterrijders, brommerrijders, motorrijders, en automobilisten.
Verder vinden er onder fietsers redelijk wat eenzijdige ongevallen plaats. Mensen overschatten hun beheersing van hun fiets, en/of de infrastructuur is gevaarlijk.
Hoe de door demissionair minister Tieman van Infrastructuur gewenste vermindering van "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" zou kunnen helpen om eenzijdige ongevallen terug te dringen is ook niet duidelijk. Bij een eenzijdig ongeval is er meestal (naar ik aanneem) geen andere fietser bij betrokken en is er dus geen massa- of snelheidsverschil.
In het NOS-nieuwsartikel staat de zin:
"Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook ..."
Dit lijkt te suggereren dat er geen maximumsnelheid zal zijn voor ongemotoriseerde fietsen. Of misschien dacht de auteur dat alleen elektrische fietsen snel kunnen zijn bij het tikken van deze zin.
Mijn indruk is dat die minister niet goed nagedacht heeft, en degene die op nos.nl dat nieuwsbericht getikt heeft ook niet.
Berichten: 1.105
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 670
2251 x bedankt in 1036 berichten
(11-Jul-2025, 10:34 PM)Lopopodium schreef: En wat als de weg naar beneden loopt? Ik ken genoeg plekken in Den Haag, Arnhem en Beek-Ubbergen in dus stedelijk gebied waar je toch wel een aardig vaartje kan maken met de fiets zonder te hoeven trappen.
Tja, in de auto ken ik daar ook plekken waar die vanzelf harder gaat dan toegestaan. Dan zul je moeten bijremmen. Of met een fixie kun je op de motor afremmen.
Berichten: 3.329
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3828
4151 x bedankt in 2778 berichten
(11-Jul-2025, 10:31 PM)Jeroen S schreef: Het is denk ik weer zo'n typisch kabinetsplan in de categorie heel hard schreeuwen en pretenderen iets te doen, wat in de praktijk gewoon niet gaat werken. Overigens wordt ik met de fiets soms wel gesignaleerd door die snelheidsmetende borden. U rijdt.... Of met zo'n smiley.
Hier ook. Anderzijds is het ook wel makkelijk dat we gesignaleerd worden, want zo hoef ik ook maar zelden uit de VM hangen / klimmen voor de verkeerslichten op het fietspad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.856
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 644
3678 x bedankt in 1708 berichten
Ik hoop dat dit dezelfde kant op gaat het fatbike verbod. Veel gedoe, en uiteindelijk blijkt het onuitvoerbaar. Voorlopig met het demisionaire kabinet zal er toch niet heel veel gebeuren. En daarna moeten we maar weer afwachten.
Berichten: 376
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1341
789 x bedankt in 357 berichten
(11-Jul-2025, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijk Goede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)
Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d.
Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?
Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.177
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1752 x bedankt in 990 berichten
(12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer 
Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...
Berichten: 1.649
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 836
2853 x bedankt in 1312 berichten
(12-Jul-2025, 08:57 PM)Lopopodium schreef: (12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer 
Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...
Daar zijn paaltjes dan wel weer handig
Berichten: 1.105
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 670
2251 x bedankt in 1036 berichten
(12-Jul-2025, 08:57 PM)Lopopodium schreef: (12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer 
Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...
Dodelijk gevallen?
Berichten: 6.625
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2719
9077 x bedankt in 4396 berichten
(12-Jul-2025, 09:26 PM)datakneder schreef: Dodelijk gevallen?
Dat overkomt sommige mensen regelmatig
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.010
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 227
1878 x bedankt in 741 berichten
(12-Jul-2025, 08:57 PM)Lopopodium schreef: (12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer 
Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...
Je moet wel tijdig uitklikken.
Niels, ervaringsdeskundige, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 193
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 342
302 x bedankt in 136 berichten
(12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: (11-Jul-2025, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijk Goede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)
Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d.
Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?
Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Verbazen doe ik mij steeds als ik dit soort lijsten voorbij zie komen, ik zag een week geleden nog een bericht uit Duitsland, ook 500 fietsers dood in het verkeer per jaar, dat zijn de inwoners van een klein dorp per jaar, in 2/3 jaar een groter dorp, alle inwoners weg, alsof we dat maar moeten aanvaarden, kunnen we luchtig over doen, risico van fietsen ?
Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Wat me ook vaak opvalt is dat opstappen bij oversteken of een voorrangsweg oprijden, hoe onbeholpen dat soms gebeurd, niet aan te zien, dat gaat met mijn trike veel beter, links rechts een paar keer kijken, en dan de weg op, een beetje extra power er bij met duimengas, en je zit zo op snelheid met het andere verkeer mee.
Berichten: 2.371
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36234
3614 x bedankt in 1563 berichten
(8 uren geleden)PlantageBohémien schreef: Verbazen doe ik mij steeds als ik dit soort lijsten voorbij zie komen, ik zag een week geleden nog een bericht uit Duitsland, ook 500 fietsers dood in het verkeer per jaar, dat zijn de inwoners van een klein dorp per jaar, in 2/3 jaar een groter dorp, alle inwoners weg, alsof we dat maar moeten aanvaarden, kunnen we luchtig over doen, risico van fietsen ?
Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Wat me ook vaak opvalt is dat opstappen bij oversteken of een voorrangsweg oprijden, hoe onbeholpen dat soms gebeurd, niet aan te zien, dat gaat met mijn trike veel beter, links rechts een paar keer kijken, en dan de weg op, een beetje extra power er bij met duimengas, en je zit zo op snelheid met het andere verkeer mee.
Dit is bijna discriminatie, leeftijds discriminatie.
In Nederland is 60 helemaal geen leeftijd om te stoppen met fietsen, de mensen die nu die leeftijd hebben moeten van de overheid nog 8 jaar werken.
In een veilige fietsomgeving kan iemand ook veel langer fietsen.
Mijn vader heeft op 89 jarige leeftijd met tegenzin het fietsen opgegeven, niet omdat hij de fiets niet meer onder controle had maar omdat de fiets omgeving te druk was geworden.
Laten we alle automobilisten op 70 jarige leeftijd hun rijbewijs laten inleveren waardoor de wegen een stuk rustiger worden, en dan zien hoeveel mensen gaan klagen over leeftijd discriminatie....
Iedereen op een trike is geen oplossing, er is nu al geen ruimte op de fietspaden. Bovendien helpt het niet bij hogere snelheden van gemotoriseerd verkeer, met een trike een weg oversteken kost vaak meer tijd en het overzicht over het andere verkeer is minder, dus dat is niet veiliger.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 332
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 196
520 x bedankt in 211 berichten
(8 uren geleden)PlantageBohémien schreef: Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar met 60 ben je nog prima in staat om op een tweewielfiets te zitten, hoor. Bij 80 ook nog, al hangt het heel erg van de persoon af, denk ik. Iemand die zijn hele leven al veel fietst kan ook bij die leeftijd nog goed fit en oplettend zijn. Ik ben 60 en doe bijna al mijn verplaatstingen per fiets (2-, 3- en 4-wielig) en hoop dit nog tot op hoge leeftijd te kunnen blijven doen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin
Berichten: 6.625
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2719
9077 x bedankt in 4396 berichten
Ik vind 60 ook echt een onwerkelijk getal.
Om dat 'uit jouw mond' te horen vind ik verbazingwekkend.
Dat we het met z'n allen blijkbaar acceptabel vinden dat er zoveel mensen worden doodgereden door een motorvoertuig vind ik echter ook verbijsterend. Dit zegt echter vooral iets over hoe heilig die auto is in onze samenleving.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 193
Topics: 20
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 342
302 x bedankt in 136 berichten
Wat discriminatie betreft, voor een auto moet je met 75 jaar ook gekeurd worden, en een auto is denk ik een veiliger vervoermiddel dan een tweewielfiets en die keuring is in sommige landen echt streng, zou men bij fietsers ook kunnen doen.
Je ziet weleens dat ouderen kunnen oefenen in hoever ze nog behendig genoeg zijn om te fieten, beetje om paaltjes rijden, enz, maar dan is men met de gedachten erbij, in het verkeer is men snel afgeleid .
Zelf ben ik bijna midden 70, en ben blij dat ik een trike heb, en voor het evenwichtgevoel een chopper met een lage zitting, dat is wel een tweewieler, maar veel veiliger dan een hoog op een bukfiets, ik heb nog twee fietsen staan maar fiets er nooit meer op, ga ze eerdaags slopen.
Als men die getallen omlaag wil brengen, zal men toch ingrijpende maatregelen moeten treffen, want onder die slachtoffers zijn veel ouderen, dus als die fietsen willen, prima, maar dan met een veiliger type fiets.
Berichten: 2.371
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36234
3614 x bedankt in 1563 berichten
Ouderen worden getest voor hun rijbewijs maar dat is in veel gevallen een wassen neus, ik hoor maar zelden dat iemand afgekeurd is. En dat is inclusief mensen waar ik niet bij in de auto wil stappen.
Maak het fietsen veiliger, beperk het aantal auto's in de stad en woonwijken. Verlaag de snelheid waarmee op kleinere wegen gereden wordt.
Het zijn niet de fietsers die andere fietsers doden, iedere auto is feitelijk een moordwapen en het is blijkbaar nodig om de bestuurders in te perken zodat zij geen anderen doden. Met de mode voor grotere auto's met grote dode hoeken wordt het steeds erger.
Het zijn niet de oudere fietsers die schuldig zijn.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 341
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1007
683 x bedankt in 331 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Tijanus.)
(12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen.
Voor alle duidelijkheid, dit zijn totalen over 5 jaar (2019-2023) gemeten.
Dus gemiddeld 10 fietsdoden per jaar door paaltjes en muren.
Daar zou een maximumsnelheid mogelijk wel helpen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 466
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 232
1437 x bedankt in 462 berichten
Gewoon voor je kijken helpt waarschijnlijk beter
Berichten: 2.371
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36234
3614 x bedankt in 1563 berichten
(2 uren geleden)Arend-Jan schreef: Gewoon voor je kijken helpt waarschijnlijk beter 
En overbodige paaltjes en stoepranden verwijderen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.477
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 37
3763 x bedankt in 2082 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door ZoefZoef.)
(5 uren geleden)Tijanus schreef: (12-Jul-2025, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Dode fietsers ten gevolge van botsing met:
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)
Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen.
Voor alle duidelijkheid, dit zijn totalen over 5 jaar (2019-2023) gemeten.
Dus gemiddeld 10 fietsdoden per jaar door paaltjes en muren.
Daar zou een maximumsnelheid mogelijk wel helpen.
En al die verkeersdoden zouden zeer waarschijnlijk nu nog geleefd hebben als ze 10 seconden later waren vertrokken, de betrokken automobilist 10km/u sneller zou hebben gereden voorafgaand aan het ongeval, de fietser een lekke band zou hebben gekregen onderweg of.. of. Waar deze mensen nu het lot troffen, hebben andere misschien wel weer geluk gehad.
En al die beleidmakers maar denken dat een regeltje of verbod leidt tot minder verkeersdoden. Ik heb er zo mn twijfels bij,. Ongevallen waarbij doden vallen gewoonweg nooit uit te sluiten. Dr zijn zoveel factoren die wel of niet leiden tot een fataal ongeluk.
Berichten: 341
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1007
683 x bedankt in 331 berichten
(2 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: (2 uren geleden)Arend-Jan schreef: Gewoon voor je kijken helpt waarschijnlijk beter 
En overbodige paaltjes en stoepranden verwijderen.
En 'nuttige' paaltjes niet direct voor/na een bocht of toegang neerzetten, maar 50 meter verderop...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 156
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
210 x bedankt in 119 berichten
Gaat nog interessant worden die maximum snelheid. In de wet is er voor de fiets namelijk geen verplichting tot het hebben van een snelheidsmeter. Hoe kun je dan je houden aan een maximum snelheid?
Wat die fietshelm betreft. Alle zaken tot nu toe inclusief zogenaamde testen, al dan niet wetenschappelijk, laten zien dat men niet gefietst heeft MET een fietshelm. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze niet van die onzin opgeschreven. Mensen die nog een beetje gang maken op de fiets zullen met fietshelm veel vaker een risico krijgen met hun vochtbalans, en dat is ook niet te verhelpen met het drinken van water. Een acuut te kort aan zweet kan ernstige gevolgen hebben voor het hoofd (hersenen), bij oververhitting schakelen de hersenen zelfs alle niet noodzakelijke functies uit, maw u valt dan bewusteloos van de fiets. Het meest vervelende is dat u het bewusteloos raken niet merkt, het gaat echt van het ene moment op het andere moment. Voordat moment voelt het een beetje raar in het hoofd, een soort van hoofdpijn. Dit gebeuren is niet afhankelijk van leeftijd.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
|
Gebruikers die dit topic lezen: liggende daan, 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|