9 uren geleden
(10 uren geleden)Coen__ schreef:(16-Jul-2025, 12:03 PM)datakneder schreef: [...]Het is toch logisch dat je eerder moe bent bij een hogere snelheid? Of moet ik die twee punten los van elkaar zien? Stel je trap nu makkelijker net iets harder waardoor je die 1-2
2. Ik heb een iets (1-2 km/h) hoge top. En dan niet de top van de sprint, maar de top van de kruissnelheid.
[...]
3. Ik ben eerder moe/op. Ik heb nog neit hele grote afstanden gefietst. Maar het overkomt me nu regelmatig dat ik terug moet in mijn kruissnelheid omdat de energie opraakt.
[...]
km/h wint... die energie moet nog steeds ergens vandaan komen en tenzij de efficiëntie echt drastisch gestegen is moet je lichaam dus ook meer energie leveren.
Als ik vragen mag; wat voor beenlengte heb je? Want ik lees al jaren allerlei artikelen over de veronderstelde superioriteit van kortere cranks, maar als men dan eenmaal een met een tabelletje met beenlengtes en aanbevolen cranklengtes komt die het voordeel van de korte cranks zouden moeten aantonen dan zie ik dat voor mijn beenlengte... 170 te kort (!) zou zijn.
Je hebt me gewezen op een fout in mijn post. Ik reed 1-2km langzamer op mijn kruissnelheid. Maar dat had te maken met een slecht afgestelde trapas.
Mijn beenlengte is 90 cm. En daar hangen met allerhande berekeningen cranklengtes samen die allemaal hoger zijn dan 170. Alleen heb ik ook te maken met de ruimte in een velomobiel. En daarnaast met wat ik heb liggen. Ook hebben al die sites plaatjes van wielrenners, waardoor ik mij afvraag de ideale cranklengte t.o.v. wat? Wielrenners gaat het meestal om een maximaal vermogen. Het maximaal vermogen ligt bijvoorbeeld meestal rond een cadans van 90, terwijl de hoogste efficiëntie bereikt wordt bij 60. Ik kan me voorstellen dat de cranklengte voor een hoogste efficiëntie een andere lengte oplevert.
Ik kijk er zo naar dat de cranklengte blijkbaar van invloed kan zijn, dus ook van invloed als je efficiëntie hoog in het vaandel hebt staan. Een calculator geeft voor mij dan een beginpunt, waarna ik zal proberen uit te vinden wat voor mij werkt. Al die berekeningen en modellen zijn samenvattingen van (heel) veel mensen.
(16-Jul-2025, 12:03 PM)datakneder schreef: [...]
Gisteren was het hier regenachtige en ook regen gehad en wat denk je. Voor mijn gevoel rolde de wieltjes niet lekker door.
Dit is geen quote van mij.