23-Jul-2025, 12:33 PM
Ik kan prima overweg met de huidige Shimano XT trigger shifters en derailleurs. Maar toch ga ik het eens proberen met het draadloos schakelen. De tiller stuur in een velomobiel wordt er een stuk opgeruimder van. Sommige mensen die bij me komen proefrijden noemen als irritatie dat ze soms met het binnenbeen tegen de shifter/kabel komen. Ik merk dat zelf ook wel, maar ondervind dat niet als problematisch. Het gebeurt alleen wanneer ik het stuur per ongeluk zijdelings beweeg. De positie met de trigger-shifter op het horizontale deel van de tiller lost dit probleem weliswaar op, maar vind ik minder handig te hanteren en sturen. Dit gedeelte reserveer ik het liefst uitsluitend voor mijn handen. Een draadloze shifter is de oplossing voor dit dilemma.
Verder is het leuk dat je elke versnelling afzonderlijk af kunt stellen. Je hoeft niet te vertrouwen op afstellen op kleinste kransje en dan maar hopen dat alle andere versnellingen perfect schakelen. Niet alle cassettes zijn helemaal gelijk en ik wissel nog wel eens cassettes om iets uit te proberen. Bijvoorbeeld een Shimano 11-40/11-speed cassette omwisselen voor een 11-46 SunRace 11-speed. Dat schakelde toch net niet 100% en met draadloos schakelen kan je dat aanpassen per individuele versnelling. Die 11-46 had een te grote sprong rond de 40 km/u, maar dat terzijde.
Tot voor kort had ik het geld er niet voor over. Maar ik ben nu over de Wheeltop OS gestruikeld, heb ettelijke reviews gezien en oeps, ze waren in de aanbieding bij Ali. Bij afrekenen ging er nog eens €40 af (de wegen van ali zijn ondoorgrondelijk) en nu heb ik dus een €205 (incl. BTW) draadloos systeem in het vooruitzicht. Mogelijk komen er nog inklaringskosten overheen, wat nog te overzien is, maar het lijkt erop dat fietsonderdelen daar vrijgesteld zijn van invoerrechten. De chatbot van de belastingdienst kon me geen duidelijkheid geven, het valt niet in een duidelijke categorie.
De set is compleet met shifter, derailleur, twee accu's en een lader. Dus ik kan 1 accu opladen terwijl ik met de andere rij. Ik heb expres niet de laatste versie EDS OS 2.0 genomen maar de eerste versie. Ongetwijfeld is de 2.0 nog beter onder last te schakelen dan de 1.0, maar volgens de recensies op YT was de eerste versie ook al behoorlijk goed, heb ik dat onder zware last schakelen niet echt nodig en bovendien heeft de 1.0 af te nemen accu's terwijl de 2.0 vanwege een SRAM patent noodgedwongen aan de fiets geladen moet worden. Dat leek me niet zo handig. Omdat de 1.0 uitgefaseerd is, is deze nogal wat goedkoper dan de 2.0, die toch ook al een aantrekkelijke prijs heeft t.o.v. de Shimano en SRAM opties.
Je moet op aliexpres wel heel goed opletten. De versie 1.0 wordt er ook wel aangeduid met EQ en de versie 2.0 met YQ. Ik heb even overwogen via de officiele webshop van Wheeltop te bestellen, maar het was niet duidelijk of BTW inbegrepen was en over douanekosten kreeg ik ook al geen duidelijkheid. Ik heb overwegend goede ervaringen met het bestellen van fietsonderdelen op aliexpres, maar de ene shop is de andere niet, dus ik kijk niet alleen naar recensies van de onderdelen maar ook van de shop zelf. De Choice shops zijn het meest vertrouwenswaardig naar mijn ervaring. Ik koop bij ali verder alleen nog wanneer de verzendkosten gratis zijn. Shops die verzendkosten rekenen, versturen kennelijk liever niet overzee en een onwillige shop kan knap lastig worden. Ik heb weleens gebruiken moeten maken van de dispuut functie bij aliexpres en mijn geld terug moeten vorderen. Dat lukt ook, maar het is wel knap vervelend om daar mee bezig te moeten zijn. Ik ga liever fietsen!
Verder is het leuk dat je elke versnelling afzonderlijk af kunt stellen. Je hoeft niet te vertrouwen op afstellen op kleinste kransje en dan maar hopen dat alle andere versnellingen perfect schakelen. Niet alle cassettes zijn helemaal gelijk en ik wissel nog wel eens cassettes om iets uit te proberen. Bijvoorbeeld een Shimano 11-40/11-speed cassette omwisselen voor een 11-46 SunRace 11-speed. Dat schakelde toch net niet 100% en met draadloos schakelen kan je dat aanpassen per individuele versnelling. Die 11-46 had een te grote sprong rond de 40 km/u, maar dat terzijde.
Tot voor kort had ik het geld er niet voor over. Maar ik ben nu over de Wheeltop OS gestruikeld, heb ettelijke reviews gezien en oeps, ze waren in de aanbieding bij Ali. Bij afrekenen ging er nog eens €40 af (de wegen van ali zijn ondoorgrondelijk) en nu heb ik dus een €205 (incl. BTW) draadloos systeem in het vooruitzicht. Mogelijk komen er nog inklaringskosten overheen, wat nog te overzien is, maar het lijkt erop dat fietsonderdelen daar vrijgesteld zijn van invoerrechten. De chatbot van de belastingdienst kon me geen duidelijkheid geven, het valt niet in een duidelijke categorie.
De set is compleet met shifter, derailleur, twee accu's en een lader. Dus ik kan 1 accu opladen terwijl ik met de andere rij. Ik heb expres niet de laatste versie EDS OS 2.0 genomen maar de eerste versie. Ongetwijfeld is de 2.0 nog beter onder last te schakelen dan de 1.0, maar volgens de recensies op YT was de eerste versie ook al behoorlijk goed, heb ik dat onder zware last schakelen niet echt nodig en bovendien heeft de 1.0 af te nemen accu's terwijl de 2.0 vanwege een SRAM patent noodgedwongen aan de fiets geladen moet worden. Dat leek me niet zo handig. Omdat de 1.0 uitgefaseerd is, is deze nogal wat goedkoper dan de 2.0, die toch ook al een aantrekkelijke prijs heeft t.o.v. de Shimano en SRAM opties.
Je moet op aliexpres wel heel goed opletten. De versie 1.0 wordt er ook wel aangeduid met EQ en de versie 2.0 met YQ. Ik heb even overwogen via de officiele webshop van Wheeltop te bestellen, maar het was niet duidelijk of BTW inbegrepen was en over douanekosten kreeg ik ook al geen duidelijkheid. Ik heb overwegend goede ervaringen met het bestellen van fietsonderdelen op aliexpres, maar de ene shop is de andere niet, dus ik kijk niet alleen naar recensies van de onderdelen maar ook van de shop zelf. De Choice shops zijn het meest vertrouwenswaardig naar mijn ervaring. Ik koop bij ali verder alleen nog wanneer de verzendkosten gratis zijn. Shops die verzendkosten rekenen, versturen kennelijk liever niet overzee en een onwillige shop kan knap lastig worden. Ik heb weleens gebruiken moeten maken van de dispuut functie bij aliexpres en mijn geld terug moeten vorderen. Dat lukt ook, maar het is wel knap vervelend om daar mee bezig te moeten zijn. Ik ga liever fietsen!