31-Jul-2025, 06:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2025, 06:56 PM door 365cycle.)
(31-Jul-2025, 05:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Dus 46km/u met de Distance t.o.v. 40km/u met de MK1. Met dezelfde inspanning uiteraard.Op die manier kan je die 15% niet rekenen. Slaat als een tang op een varken, omdat de rolweerstand en luchtweerstand niet evenredig groeien. Die eeuwige "fiets A is 15% sneller in km/h dan fiets B" zijn dan ook echt onzin.
Bij 60 wordt het zelfs 69, volgens mij is dat heel veel.
Eigenlijk zou je de luchtweerstand moeten scheiden van de rolweerstand, dan kan je bijvoorbeeld stellen dat fiets A 15% minder luchtweerstand heeft dan fiets B.
Pak je deze calculatietool er dan bij en laat je de instellingen op racefietser staan, dan is de Cd(A) 0.321; met 200W is de snelheid dan 33,5 km/h, met 400W wordt het 43,4 km/h.
Haal je daar 15% vanaf, dan wordt de Cd(A) 0.279; met 200W is de snelheid dan 35 km/h, met 400W is het slechts 45,3 km/h.
Met die benadering snijdt het ineens hout, en als je met dezelfde vermogensmeter werkt in een test kan je je theorie dan toetsen aan de werkelijkheid.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.