03-Aug-2025, 04:33 PM
Ah, nu begrijp ik je wens voor een 451 / 28 beter.
Zoals eerder gezegd ben ik naar 451 / 36 enkelzijdig gegaan omdat de 451 aero velg niet rond te krijgen was op de 'las'.
Hiervoor heb ik;
- een shimano deore (excuses, niet XT) naaf 2 zijdig uitgedraaid tot 28 mm inwendig, met een diepte van 7 mm.
- 2 15-28-7 gesloten kogellagers gekocht en deze in de naaf geperst;
- de 451 / 36 velg idd asymmetrisch / paraplu gespaakt, omdat de deore naaf eigenlijk te breed is, spaak je symmetrisch dan komt de velg dus 'naast' de hartlijn en past de remhoef niet meer;
Een langere 15 mm as + eindstuk gemaakt die in de monoblade past.
Dit was de Quick and dirty variant; ik wilde vlot weer kunnen fietsen.
Deze winter kort ik een shimano naaf zodanig in dat ik een symmetrisch wiel kan spaken. (Of Jarno heeft de gouden tip voor een 451 / 18 die perfect rond op de las is ? )
Inmiddels 1500 km met bovenstaande oplossing gereden en geen enkel probleem ondervonden.
Zoals eerder gezegd ben ik naar 451 / 36 enkelzijdig gegaan omdat de 451 aero velg niet rond te krijgen was op de 'las'.
Hiervoor heb ik;
- een shimano deore (excuses, niet XT) naaf 2 zijdig uitgedraaid tot 28 mm inwendig, met een diepte van 7 mm.
- 2 15-28-7 gesloten kogellagers gekocht en deze in de naaf geperst;
- de 451 / 36 velg idd asymmetrisch / paraplu gespaakt, omdat de deore naaf eigenlijk te breed is, spaak je symmetrisch dan komt de velg dus 'naast' de hartlijn en past de remhoef niet meer;
Een langere 15 mm as + eindstuk gemaakt die in de monoblade past.
Dit was de Quick and dirty variant; ik wilde vlot weer kunnen fietsen.
Deze winter kort ik een shimano naaf zodanig in dat ik een symmetrisch wiel kan spaken. (Of Jarno heeft de gouden tip voor een 451 / 18 die perfect rond op de las is ? )
Inmiddels 1500 km met bovenstaande oplossing gereden en geen enkel probleem ondervonden.