(04-Aug-2025, 07:56 PM)Tijanus schreef:(04-Aug-2025, 06:59 PM)Coen__ schreef:(04-Aug-2025, 06:50 PM)Hardloper schreef: [...]Met de bus gingen we naar het zwembad toe. Maar hoe zit dat tegenwoordige?
Enkele jaren geleden is er een (Syrisch) kind verdronken bij schoolzwemmen. De rechters hebben daarover in al hun wijsheid besloten dat de school daarvoor verantwoordelijk was en de directe consequentie is dat toen heel veel scholen (van de minderheid die uberhaupt nog schoolzwemmen hadden) gestopt zijn met schoolzwemmen. Er verdrinken dan straks meer kinderen, maar daarvoor is dan geen school verantwoordelijk.
Niet helemaal.
Een tweetal docenten en drie badmeesters hebben zich daarvoor tegenover de rechter moeten verantwoorden, en slechts de badmeesters hebben daarvoor een taakstraf gehad. Zowel de toewijzing als de mate van de straf lijkt mij niet onredelijk.
Dat er managementlagen zijn in onderwijskoepels (evenals elders) die als de dood zijn voor iedere vorm van feitelijke verantwoordelijkheid kun je de rechter niet euvel duiden.
Ja dank voor het invullen van de details.
Of je het de rechter kunt aanrekenen of niet; ik denk dat de uitwerking van deze zaak in zijn totaliteit (dus de positieve uitwerking van meer aandacht voor bijzondere gevallen als gevolg van deze zaak en de negatieve gevallen van meer kinderen die helemaal niet leren zwemmen) sterk naar het negatieve uitslaat.
Dat gezegd hebbende... heb ik nu ook even bij het CBS gespiekt en mijn vermoeden komt in ieder geval niet terug in de data. Verdrinkingsdoden 0-19 jaar, 2004-2013; 169. 2014-2023; 114
Wel een aparte vermelding dat onder buiten Europa geboren kinderen het 9x vaker voorkomt <10 jaar en bij 10-19 jaar zelfs 14x. Maar kinderen zijn tegenwoordig niet meer de hoofdmoot bij verdrinkingen en het is echt een fractie tov wat het ~100 jaar geleden was.