'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving maximumsnelheid fietsen
|
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 14
42 x bedankt in 18 berichten
Allen, in het nieuws is steeds meer te zien dat er een lobby gevoerd wordt om een snelheidslimiet in te voeren voor (elektrische) fietsen. De fietsersbond staat er tegenwoordig ook achter (zie bijvoorbeeld: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3926872...eds-harder). In mijn optiek een bedreiging voor ons als ligfietsers (in alle soorten en maten). Ook als je je bedenkt dat veel (lig)fietsers hun vervoermiddel gebruiken als vervanging voor hun autoritten. Hierdoor zit ik er steeds meer aan te denken om een 'ligfietslobby' op te zetten om de belangen van ons ligfietsers meer en meer te behartigen bij diverse stakeholders als de fietsersbond, de politiek, maar ook steeds meer aandacht te besteden in de media voor de ligfiets/velomobiel als potentiële vervanger van autoritten (en dus meer duurzame vervoersbewegingen).
Mijn vraag aan jullie: is er toevallig al een 'ligfietslobby' gaande? Is bijvoorbeeld de NVHPV al (actief) bezig met lobby? Of is lobby op dit moment nog non-existent vanuit ons ligfietsers? Indien het laatste het geval is, hoor ik graag wie allemaal bij kan dragen aan het voeren met lobby. Vanuit mijn werk heb ik in ieder geval kennis en ervaring en wil mij dan ook graag opwerpen als belangenbehartiger.
Berichten: 1.132
Topics: 25
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 699
2300 x bedankt in 1058 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door datakneder.)
(, 11:37 PM)Velomobielfan schreef: [...]
(zie bijvoorbeeld: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3926872...eds-harder).
[...]
Het blijkt dat de Fietsersbond Houten totaal nog niet betrokken is in het plan van de gemeente en het ministerie.
Voor de mensen die wat meer interesse hebben m.b.t. de juridische kant van bijvoorbeeld het plan om een maximumsnelheid op het fietspad in te voeren is dit ook wel interessant.
Berichten: 361
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 15
168 x bedankt in 114 berichten
Johan Vollenbroek heeft ook een nieuwe velomobiel en lijkt verder aardig goed in lobby'en.
Citaat:Is het, na 33 jaar, tijd voor een nieuw RVV?
Het RVV wordt aan de lopende band aangepast, dus nee.
Berichten: 6.720
Topics: 170
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2823
9273 x bedankt in 4486 berichten
(4 uren geleden)Coen__ schreef: Citaat:Is het, na 33 jaar, tijd voor een nieuw RVV?
Coen, van wie is deze quote? Ik kan het nergens vinden.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 361
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 15
168 x bedankt in 114 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Coen__.)
Onderuit het artikel wat datakneder linkt;
(5 uren geleden)datakneder schreef: dit
Ik was even te lui de quote tags bewerken.
Berichten: 1.301
Topics: 91
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 155
2355 x bedankt in 842 berichten
Een e-bike mag sowieso niet sneller dan 25 km/uur, dus wat is daarmee nu het probleem?
Doet gemeente Houten iets fout waardoor haar fietspaden niet geschikt zijn voor snelle fietsers? Misschien moeten ze dan eens kijken naar hoe ze het voor auto's hebben ingericht. Die rijden toch wel iets sneller schat ik. En die zijn een stuk onhandiger dan fietsers.
Ik heb altijd gelijk. Want als ik geen gelijk heb verander ik mijn mening. FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 2.518
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3824 x bedankt in 2114 berichten
(3 uren geleden)Bart Verbeek schreef: Een e-bike mag sowieso niet sneller dan 25 km/uur, dus wat is daarmee nu het probleem?
Doet gemeente Houten iets fout waardoor haar fietspaden niet geschikt zijn voor snelle fietsers? Misschien moeten ze dan eens kijken naar hoe ze het voor auto's hebben ingericht. Die rijden toch wel iets sneller schat ik. En die zijn een stuk onhandiger dan fietsers.
Een e-bike mag wel sneller dan 25km/u, alleen mag dat niet met e-ondersteuning gebeuren.
Vind die max. snelheden voor fietsen allemaal hartstikke leuk, maar ik denk dat de pleuris uitbreekt onder wielrenners mocht zoiets doorgaan. En dat zijn er toch flink wat in Nederland. Nutteloos, want handhaven wordt lastig tenzij je met lasercontroles en directe staandehouding gaat werken. Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Gaat dus niet gebeuren, denk ik en als het wel gaat gebeuren is handhaven praktisch onmogelijk.
Berichten: 1.132
Topics: 25
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 699
2300 x bedankt in 1058 berichten
(2 uren geleden)ZoefZoef schreef: Vind die max. snelheden voor fietsen allemaal hartstikke leuk, maar ik denk dat de pleuris uitbreekt onder wielrenners mocht zoiets doorgaan. En dat zijn er toch flink wat in Nederland. Nutteloos, want handhaven wordt lastig tenzij je met lasercontroles en directe staandehouding gaat werken. Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Gaat dus niet gebeuren, denk ik en als het wel gaat gebeuren is handhaven praktisch onmogelijk.
Daar raak je volgens mij precies het probleem. De nieuwe 'regel' zou pas effect hebben bij handhaving. Dus als je in de toekomst geld vrijmaakt voor de handhaving, kun je datzelfde geld al gebruiken voor de handhaving van de huidige regels. Ergo, er zijn geen nieuwe regels nodig, alleen een toename in de handhaving.
Berichten: 518
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 352
987 x bedankt in 478 berichten
Berichten: 361
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 15
168 x bedankt in 114 berichten
(2 uren geleden)datakneder schreef: (2 uren geleden)ZoefZoef schreef: Vind die max. snelheden voor fietsen allemaal hartstikke leuk, maar ik denk dat de pleuris uitbreekt onder wielrenners mocht zoiets doorgaan. En dat zijn er toch flink wat in Nederland. Nutteloos, want handhaven wordt lastig tenzij je met lasercontroles en directe staandehouding gaat werken. Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Gaat dus niet gebeuren, denk ik en als het wel gaat gebeuren is handhaven praktisch onmogelijk.
Daar raak je volgens mij precies het probleem. De nieuwe 'regel' zou pas effect hebben bij handhaving. Dus als je in de toekomst geld vrijmaakt voor de handhaving, kun je datzelfde geld al gebruiken voor de handhaving van de huidige regels. Ergo, er zijn geen nieuwe regels nodig, alleen een toename in de handhaving.
Sommige dingen zijn nu eenmaal makkelijker te handhaven. Waar bestuurders van opgevoerde snorscooters vrijwel compleet hun gang konden gaan... krijgen ze nu bestuurders wel een boete als ze geen helm dragen. En dat had zeker effect. We noemen dat effect "fatbike-terreur"
Berichten: 2.191
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1771 x bedankt in 1001 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Lopopodium.)
(2 uren geleden)ZoefZoef schreef: Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Dat zou raar zijn, zo'n verplichting. Hoe laat je die allemaal eiken? Er is zoveel op de markt, goed en slecht. Moet je die verantwoording dan ook bij de fietsers neerleggen? Die moeten allemaal precies weten hoeveel millimeter omtrek de voorband heeft en dat juist in het computertje zien te krijgen? En elke janlul kan bij een geparkeerde fiets een fietscomputertje (of in ieder geval de bedrading en sensor) saboteren. Daar sta je dan als fietser met een niet-werkende snelheidsmeter. Wat wordt dan verwacht van de fietser?
Bij auto's hoeven de bestuurders zich daar niet druk over te maken.
Berichten: 361
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 15
168 x bedankt in 114 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Coen__.)
(3 uren geleden)Bart Verbeek schreef: Een e-bike mag sowieso niet sneller dan 25 km/uur, dus wat is daarmee nu het probleem?
Doet gemeente Houten iets fout waardoor haar fietspaden niet geschikt zijn voor snelle fietsers? Misschien moeten ze dan eens kijken naar hoe ze het voor auto's hebben ingericht. Die rijden toch wel iets sneller schat ik. En die zijn een stuk onhandiger dan fietsers.
Als ik die beelden bekijk doet me dat erg denken aan "in 1988 een keer een mooi stelsel fietspaden aangelegd en sindsdien geen groot onderhoud meer gepleegd".
(1 uur geleden)Lopopodium schreef: (2 uren geleden)ZoefZoef schreef: Bovendien moet je dan ook een snelheidsmeter verplicht stellen op fietsen.
Dat zou raar zijn, zo'n verplichting. Hoe laat je die allemaal eiken? Er is zoveel op de markt, goed en slecht. Moet je die verantwoording dan ook bij de fietsers neerleggen? Die moeten allemaal precies weten hoeveel millimeter omtrek de voorband heeft en dat juist in het computertje zien te krijgen? En elke janlul kan bij een geparkeerde fiets een fietscomputertje (of in ieder geval de bedrading en sensor) saboteren. Daar sta je dan als fietser met een niet-werkende snelheidsmeter. Wat wordt dan verwacht van de fietser?
Bij auto's hoeven de bestuurders zich daar niet druk over te maken.
De meeste van die argumenten zijn ook van toepassing op verlichting op de fiets.
Maargoed, die Vmax is gewoon een absurd idee. Als je op de F-35 met wind mee 25 km/h fietst bij wind mee wordt je ook gewoon ingehaald door forenzen met een gewone stadsfiets die op eigen kracht 27 km/h fietsen.
Berichten: 70
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 52
214 x bedankt in 68 berichten
Laten we ons niet te druk maken over ideetjes van politici die even aandacht moeten genereren omdat er verkiezingen komen. Zelfs wanneer er ergens mee wordt geëxperimenteerd, zal het niet landelijk worden uitgerold, maar gewoon weer teruggedraaid.
Fietsers zijn notoire regelovertreders en iedereen vindt dat normaal ook.
Er was eens een ontwerp voor een station waarbij de fietsenstalling bereikt moest worden door tientallen meters over voetgangersgebied te rijden. De (gemeentelijke) politici zagen dat niet als probleem om het ontwerp te veranderen.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Berichten: 1.132
Topics: 25
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 699
2300 x bedankt in 1058 berichten
(1 uur geleden)Bianca F schreef: Fietsers zijn notoire regelovertreders en iedereen vindt dat normaal ook.
Nou, ik niet!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|