Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving maximumsnelheid fietsen
#27
O ja, nog iets. Belgische topsporters – laten we zeggen: onze nationale trots op twee wielen – posten zonder gêne hun ritjes op Strava. Je weet wel, Remco Evenepoel die “rustig aan het herstellen” is... aan een gemiddelde van 42 km/u. Of Wout Van Aert die “even een hersteltraining doet” achter een brommer aan 45 per uur. De media smullen ervan: “Wout is weer in vorm!” Niemand die zegt: “Pardon, meneer agent? De maximumsnelheid op de openbare weg is 30 km/u, toch?”

Nee hoor. Dán is het allemaal topsport, heroïsch, Belgisch erfgoed. Zolang het een renner is in een fluopak met nationale trui, knijpt iedereen collectief een oogje dicht. Maar o wee als een velomobiel of een e-bike met een iets te enthousiaste bestuurder aan het stuur 35 km/u rijdt in een zone 30 – dan zijn de rapen gaar. Dan klinkt het plots: “Onverantwoord! Waar blijft de politie? Verbieden die handel!”

Het is werkelijk hallucinant: als er carbon en een sponsorlogo op zit, mag alles. Maar als je met een elektrische fiets met een boodschappenmandje iets te vlot door de straat zoeft, ben je ineens een gevaar voor de samenleving. Hypocriete zielepieten, dat zijn het. De snelheid is hetzelfde, maar het imago – daar draait het om. Topsport? Applaus! Technologie? Boetes!

Je zou bijna denken dat gezond verstand ook aan banden ligt in dit land.

(, 09:06 AM)Niels van der Wal schreef: Beboeten kan niet; een overtreding moet geconstateerd worden door een bevoegd persoon. Stava is geen bevoegd persoon.

Niels, onbevoegd, van der Wal

Even terzijde: een snelheidscamera is toch ook geen bevoegd persoon? Ik heb nog nooit een flitspaal een proces-verbaal weten invullen, laat staan dat hij me met een uitgestoken hand liet stoppen voor een goed gesprek. En toch – wonder boven wonder – zijn de boetes die daaruit voortvloeien wél rechtsgeldig. Waarom? Omdat de camera gekeurd is en opgenomen zit in een wettelijk kader.

Het enige verschil met Strava: de ene kast staat langs de weg met een sticker van de overheid erop. De andere zit op je smartphone of fietscomputer en toont dezelfde overtreding... maar dan in Strava-kleurtjes. Misschien dat Strava eens 43,6 zegt terwijl je toestel 44,1 aangaf. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Garmin 45 km/u toonde en Strava er een gezellig hersteltourtje van 39 van maakte. Die gegevens zijn verrassend consistent.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Een groot verschil is dat Strava vrijwillig is en zodra er boetes aan gehangen worden zal men zich naar een ander platform verplaatsen.

Als ik oom agent was die fietsers zou willen bekeuren zou ik op zo'n traject kunnen gaan staan met een lasergun en een fuik verderop om de snelle rijders te vangen. Maar dat helpt maar heel kort. Een beboete rijder en er komt een waarschuwing op internet.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Snoek043
#29
(, 09:07 AM)Snoek043 schreef: O ja, nog iets. Belgische topsporters – laten we zeggen: onze nationale trots op twee wielen – posten zonder gêne hun ritjes op Strava. Je weet wel, Remco Evenepoel die “rustig aan het herstellen” is... aan een gemiddelde van 42 km/u. Of Wout Van Aert die “even een hersteltraining doet” achter een brommer aan 45 per uur. De media smullen ervan: “Wout is weer in vorm!” Niemand die zegt: “Pardon, meneer agent? De maximumsnelheid op de openbare weg is 30 km/u, toch?”

Nee hoor. Dán is het allemaal topsport, heroïsch, Belgisch erfgoed. Zolang het een renner is in een fluopak met nationale trui, knijpt iedereen collectief een oogje dicht. Maar o wee als een velomobiel of een e-bike met een iets te enthousiaste bestuurder aan het stuur 35 km/u rijdt in een zone 30 – dan zijn de rapen gaar. Dan klinkt het plots: “Onverantwoord! Waar blijft de politie? Verbieden die handel!”

Het is werkelijk hallucinant: als er carbon en een sponsorlogo op zit, mag alles. Maar als je met een elektrische fiets met een boodschappenmandje iets te vlot door de straat zoeft, ben je ineens een gevaar voor de samenleving. Hypocriete zielepieten, dat zijn het. De snelheid is hetzelfde, maar het imago – daar draait het om. Topsport? Applaus! Technologie? Boetes!

Je zou bijna denken dat gezond verstand ook aan banden ligt in dit land.

(, 09:06 AM)Niels van der Wal schreef: Beboeten kan niet; een overtreding moet geconstateerd worden door een bevoegd persoon. Stava is geen bevoegd persoon.

Niels, onbevoegd, van der Wal

Even terzijde: een snelheidscamera is toch ook geen bevoegd persoon? Ik heb nog nooit een flitspaal een proces-verbaal weten invullen, laat staan dat hij me met een uitgestoken hand liet stoppen voor een goed gesprek. En toch – wonder boven wonder – zijn de boetes die daaruit voortvloeien wél rechtsgeldig. Waarom? Omdat de camera gekeurd is en opgenomen zit in een wettelijk kader.

Het enige verschil met Strava: de ene kast staat langs de weg met een sticker van de overheid erop. De andere zit op je smartphone of fietscomputer en toont dezelfde overtreding... maar dan in Strava-kleurtjes.  Misschien dat Strava eens 43,6 zegt terwijl je toestel 44,1 aangaf. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Garmin 45 km/u toonde en Strava er een gezellig hersteltourtje van 39 van maakte. Die gegevens zijn verrassend consistent.

De foto kan je opvragen. Als hierop de overtreding niet zichtbaar is; is er geen overtreding.
Kijken doe je met de ogen van een bevoegd persoon.

De sticker geeft aan dat het meetinstrument goedgekeurd is door het Nederlands Meetinstituut. Strava heeft niet zo'n keuring; is dus geen wettelijk meetinstrument.
De meeste fietsers zijn sociale wezens; aanrijdingen worden voorkomen in een non verbale vorm van goed overleg.

Niels, schorriemorrie, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(, 10:19 AM)Willeke_IGKT schreef: Een groot verschil is dat Strava vrijwillig is en zodra er boetes aan gehangen worden zal men zich naar een ander platform verplaatsen.

Als ik oom agent was die fietsers zou willen bekeuren zou ik op zo'n traject kunnen gaan staan met een lasergun en een fuik verderop om de snelle rijders te vangen. Maar dat helpt maar heel kort. Een beboete rijder en er komt een waarschuwing op internet.

Ooit, lang geleden, na een dag werken, reed ik huiswaarts op m’n trouwe Baron X-low.   Ik besloot de rijbaan te nemen in plaats van het fietspad, want laten we eerlijk zijn: dat fietspad was meer gatenkaas dan wegdek. Eén blik op dat asfalt en je banden kregen spontaan trauma’s.

Op een brug keek ik even achterom – geen auto’s, dus ik gaf gas.  Na die brug kon je een dikke kilometer of 2 doorrijden op vlak asfalt.  Dat was best pittig, maar haalbaar. Niet veel later werd ik staande gehouden. Logisch ook, want ik hoorde daar officieel niet te rijden. Agent in burger, op de fiets. Hij geloofde z’n ogen niet. "U reed harder dan 45 km/u?", vroeg hij lacherig.   Alsof ik hem net had verteld dat ik even hard kon rijden als de profs op bepaalde stukken.

Boete in de hand, mocht ik weer verder. Maar het fietspad kon ik pas op als de borduur iets verderop wat vriendelijker werd.  Blijkbaar zat de agent me ondertussen weer achterna – dat had ik alleen even niet in de gaten. Ik reed gewoon m’n gewone tempo, fluitend richting huis, waarschijnlijk in m’n hoofd al bezig met het avondeten.

Weken gingen voorbij. Tot de wijkagent aanbelde bij mijn ouderlijk huis. In het proces-verbaal stond namelijk: "verdachte negeerde direct bevel, agent zette de achtervolging in, maar verloor hem uit het oog."   Mijn vader herinnert zich dat bezoekje nog goed. Vooral omdat ik hem blijkbaar triomfantelijk vertelde: “Zie je nou wel dat ik harder dan 45 reed?"  Tja, die agent kreeg even een wake-up call – een ligfiets is geen rollator. Soms is ‘ie gewoon sneller dan z’n dienstfiets… én z’n verwachtingen.
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Willeke_IGKT , Hoekie
#31
(, 09:07 AM)Snoek043 schreef: O ja, nog iets. Belgische topsporters – laten we zeggen: onze nationale trots op twee wielen – posten zonder gêne hun ritjes op Strava. Je weet wel, Remco Evenepoel die “rustig aan het herstellen” is... aan een gemiddelde van 42 km/u. Of Wout Van Aert die “even een hersteltraining doet” achter een brommer aan 45 per uur. De media smullen ervan: “Wout is weer in vorm!” Niemand die zegt: “Pardon, meneer agent? De maximumsnelheid op de openbare weg is 30 km/u, toch?”

In de jaren '80 van de vorige eeuw zat ik regelmatig op de renfiets. En heb ik ook de reglementen van de wielerwedstrijden doorgelezen. Daarin stond, op dat moment, dat wielrenners zich te houden hebben aan de verkeersregels. Dus het wedstrijdreglement is duidelijk, de handhaving daarentegen....

Datzelfde gebeurde in een toenmaile touretappe, waarbij de vluchters zo ver voor lagen dat het peleton, met gele trui-drager etc, buiten de tijdslimiet binnenkwamen. Simel uitsluiten dus. Maar nee de handhaving was weer anders. Ze kregen compensatie. We zijn goed in het opstellen van regels. Maar niet in het bedenken van de consequenties. En ook niet in het volgen van de regels en het handhaven.

(, 09:07 AM)Snoek043 schreef: Het enige verschil met Strava: de ene kast staat langs de weg met een sticker van de overheid erop. De andere zit op je smartphone of fietscomputer en toont dezelfde overtreding... maar dan in Strava-kleurtjes.  Misschien dat Strava eens 43,6 zegt terwijl je toestel 44,1 aangaf. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Garmin 45 km/u toonde en Strava er een gezellig hersteltourtje van 39 van maakte. Die gegevens zijn verrassend consistent.


Strava krijgt geen snelheid binnen, maar tijden en posities. En dan zal ze zelf berekeningen loslaten om tot een snelheid te komen. En het feit dat het jou nog niet is overkomen is een leuke n=1, maar verder nietszeggend. Ik meen mij nog een plaatje te herinneren....

[Afbeelding: Buienradar.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Wij hadden ooit op de dienstauto zo'n GPS kastje zitten wat bijhield waar je geweest was, inclusief de globale route met een aantal punten. Kreeg ik klachten dat ik de werkauto niet prive mocht gebruiken. Als of ik zondagnacht op 4.30 even 20 km naar mijn werk zou fietsen om daar de auto dwars door een aantal gebouwen te verplaatsen en hem dan 20 minuten later weer of dezelfde plek terug zetten. Bleken de satelieten zich af en toe even opnieuw te moeten orienteren, waarbij dan dat kastje ineens andere GPS locaties had, zonder dat het ding bewoog.

Mensen met een Garmin of iets dergelijks rapporteren ook regelmatig onjuistheden omdat zo'n ding eventjes de weg kwijt is. Ik zie het nog niet gebeuren dat ze op basis van Strava gaan bekeuren. Maar helaas geldt bij sommige fietsers de regel, als het niet op Strava staat, is het niet gebeurd. Dan zit je er wel aan vast. Ik niet, dus kan ik zo hard als ik wil.

Ik heb vanuit mijn werk regelmatig contact met politie, en als je weet hoe onderbezet die soms zijn en hoe overvraagd die soms worden, dan is mij duidelijk dat die echt wel prioriteiten stellen. Het met de lasergun betrappen van fietsers zal niet bovenaan de lijst staan. Overigens heb ik dat in Lelystad bij Cyclevision ooit eens een poos mogen doen. Met dank aan een ligfietsende agent hadden we zo'n apparaat inclusief het "u rijdt...."matrixbord. De uitleg duurde nog geen 2 minuten en zelfs lowracers waren prima te schieten met zo'n lasergun.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043 , Fietsbennie
#33
Hmmm is het een Belgisch mop dat je 2x maal bezoek/boete krijgt van een agent? of,... sommige Belgen leren het nooit he;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Ik kreeg ooit op mijn navigatie apparaat: "U bent 4585 km van de route." Ik stond op de route onder een snelweg stil.

Andere keren zou ik meer dan 200 km/u gereden hebben omdat er een foutief puntje gelogt was.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro
#35
(, 11:42 AM)Dharm2004 schreef: Hmmm is het een Belgisch mop dat je 2x maal bezoek/boete krijgt van een agent? of,... sommige Belgen leren het nooit he;-)

Eerder een lesje in hoe serieus sommige zaken genomen worden. Die tweede keer ging het niet om dezelfde boete, maar om het “negeren van een direct bevel”, wat later ook nog netjes in de rechtbank besproken werd. 

Maar goed, het blijft natuurlijk verwarrend als een ligfiets sneller blijkt dan een dienstfiets. Kan ik me voorstellen dat dat even moest bezinken.

(, 12:30 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik kreeg ooit op mijn navigatie apparaat: "U bent 4585 km van de route."  Ik stond op de route onder een snelweg stil.

Andere keren zou ik meer dan 200 km/u gereden hebben omdat er een foutief puntje gelogt was.

Algoritmes hebben ook slechte dagen.  Volgens hen heb ik op m’n MTB ooit bijna het snelheidsrecord van de streamliners in Battle Mountain geëvenaard.  Over het algemeen kloppen die segmenten wél degelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(, 12:46 PM)Snoek043 schreef: Algoritmes hebben ook slechte dagen. 

Dat is een gedachte, echter niet de mijne. Het is wel zo dat de betrouwbaarheid van meetinstrumenten nogal aan fluctuatie onderhevig is. Vandaar ook het ijken van meetapparatuur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Buiten dat. Ik word liever aangereden door een wielrenner aan 50 km/h dan door een Dodge RAM.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#38
(, 02:24 PM)365cycle schreef: Buiten dat. Ik word liever aangereden door een wielrenner aan 50 km/h dan door een Dodge RAM.

Als ik mag kiezen, dan word ik liever niet aangereden. 

Niels, keuzevrijheid? van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#39
Ik word liever niet aangereden.

PS gepost voor ik Niels post gezien had maar waar genoeg voor twee keer hier.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#40
als strava wettig was om een boete uit te schrijven dan mocht ik er eentje betalen waarbij ik 500+ fietste. Want dat is mijn topsnelheid op strava. terwijl ik in mijn leven nog nooit sneller ben gegaan als 230 en dat was in een auto.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#41
(9 uren geleden)Veloquest schreef: als strava wettig was om een boete uit te schrijven dan mocht ik er eentje betalen waarbij ik 500+ fietste. Want dat is mijn topsnelheid op strava. terwijl ik in mijn leven nog nooit sneller ben gegaan als 230 en dat was in een auto.

Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
HAHA ja die b...Veloquest — 02:22 AM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
365cycle — 01:43 AM
Trisled's nieuwste
Waar het naar mijn...365cycle — 01:16 AM
Gonso
Ik ga vooral voor GE...Frutsel — 12:57 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..ik een smsje kreeg...ZoefZoef — 11:51 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Een winkel waar je...JarnoH — 11:20 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
als strava wettig ...Hardloper — 08:37 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
als strava wettig wa...Veloquest — 08:34 PM
Trisled's nieuwste
Ook dat denk ik ni...Hardloper — 07:36 PM
Gonso
Ik heb gewoon een ...Hardloper — 07:31 PM
Medeliggers onderweg
Vanmidag rond half 5...datakneder — 05:55 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Een winkel waar je...Boyd Maduro — 04:02 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Ik word liever niet ...Willeke_IGKT — 03:22 PM
Trisled's nieuwste
Bestaat er eigenli...Willeke_IGKT — 03:20 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Buiten dat. Ik wor...Niels van der Wal — 03:16 PM
Gonso
Ik bied niks aan. ...ZoefZoef — 03:08 PM
Trisled's nieuwste
Zeker rechterop....Hoekie — 03:06 PM