Als men 'bij normaal gebruik' zegt word ik altijd achterdochtig.
Ik fiets (gemiddeld over de afgelopen paar jaar) in drie weken tijd hetzelfde als de gemiddelde Nederlander in een heel jaar
Maar goed, de gemiddelde Nederlander heeft geen elektronisch schakelsysteem, dus wat is hier precies de norm dan? Noem dan gewoon het aantal x schakelen.. (iemand die in de Alpen woont zal iets vaker per km schakelen dan een Hollander).
De opmerking hierboven vind ik ook wel interessant: de derailleur is nog steeds kabelbediend? Dat klinkt niet ideaal. Voor mij zou dat eigenlijk de enige reden zijn om over te stappen naar elektronisch schakelen: weg met die schakelkabels. Ze geven zelden problemen, maar áls ze het doen is dat meestal wanneer het vrij slecht uitkomt
Ik heb trouwens om die reden wel standaard een reserve binnenkabel bij me.
Heb wel kort gefietst met een vm met elektronisch Di2 schakelsysteem erin en het schakelt inderdaad prachtig. Maar... mijn drie fietsen met mechanische 11-speed setups schakelen ook heel mooi, dus ik zie nog geen grote meerwaarde en heb geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen.
Mijn racefiets schakelt trouwens wel mooier (sneller, lichter, directer) dan mijn velomobielen, en ik denk dat dat primair aan de kortere kabels ligt (en misschien ook aan de afmontage).
Ik fiets (gemiddeld over de afgelopen paar jaar) in drie weken tijd hetzelfde als de gemiddelde Nederlander in een heel jaar

De opmerking hierboven vind ik ook wel interessant: de derailleur is nog steeds kabelbediend? Dat klinkt niet ideaal. Voor mij zou dat eigenlijk de enige reden zijn om over te stappen naar elektronisch schakelen: weg met die schakelkabels. Ze geven zelden problemen, maar áls ze het doen is dat meestal wanneer het vrij slecht uitkomt

Heb wel kort gefietst met een vm met elektronisch Di2 schakelsysteem erin en het schakelt inderdaad prachtig. Maar... mijn drie fietsen met mechanische 11-speed setups schakelen ook heel mooi, dus ik zie nog geen grote meerwaarde en heb geen zin in nog meer afhankelijkheid van accu's/batterijen.
Mijn racefiets schakelt trouwens wel mooier (sneller, lichter, directer) dan mijn velomobielen, en ik denk dat dat primair aan de kortere kabels ligt (en misschien ook aan de afmontage).