, 09:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:19 AM door Kapitein Bosui.)
(05-Sep-2025, 06:40 AM)Arend-Jan schreef: Natuurlijk gaat het laatste deel van het opladen langzamer, dat gaat bij iedere lithium-ion/lipo/lifepo4 zo, omdat je deze absoluut niet tot een te hoge spanning wil opladen. Daarom wordt als je de eindspanning nadert de stroom geleidelijk afgebouwd. Een deftige lader schakelt dan van CC (constant current, voor 'bulk charge') naar CV (constant voltage, voor 'absorbtion').Klopt als een bus. Maar de Edge computers zijn slim: ik verwacht persoonlijk dat de 0-100% indicator rekening houdt met het feit dat de lading in de batterij niet linear toeneemt met tijd. Garmin zal vast een model hebben ingebouwd die een batterijpercentage geeft wat zo goed als mogelijk linear met tijd toeneemt, ook al is de gevraagde stroom in eerste instantie constant en later in de oplaadfase niet meer. 0% zal ook niet overeenkomen met een complete lege batterij, want dan kan je 'm weggooien, eenzelfde verhaal voor 100%.
(05-Sep-2025, 06:40 AM)Arend-Jan schreef: Mooi werk @Kapitein Bosui!Wat ik heb ontdekt:
Heb je na je uitzoekwerk enig idee waar het andere diagonale setje voor is?
Dat moet dan haast wel voor seriële data zijn, right?
Jammer/lastig, want dan moeten we geen +5 volt aanbieden op die eerste diagonale set tijdens het indraaien van de Edge op de mount.
5V toepassen op de andere diagonale pinnen sloopt de Edge niet. Dit was een minder handige zet, want ik was verward met het spiegelbeeld en zette 5V op de andere twee diagonale pinnen.

Ik heb een lijstje gemaakt met een diodemeting tussen álle pinnen, maar die moet ik nog analyseren, ben nog niet zeker of en hoeveel nuttige info ik daaruit kan halen.
Wat betreft het voorkomen dat er 5V en 0V op deze twee diagonale pinnen komt te staan: de andere DIY projecten hierboven zorgen ook niet dat dit niet gebeurt. Ik vermoed niet dat er echt schade zal ontstaan. Het is wel netjes om dat wel te doen.
Wat ik wel kan doen is eenzelfde soort beveiliging ontwerpen als de power pack doet: Via een 1k weerstand 5V op de middelste pin aanbieden. Wanneer deze pin op de garmin is aangesloten, staat er 5V op, maar wanneer de andere twee pinnen óók zijn aangesloten, zal de middelste pin via een interne diode naar 0V via één diagonale pin(idealiter, maar een diode spanningsval van 595mV zorgt dat dit niet lager dan dat komt) . Deze 595mV is genoeg om een P-MOSFET te schakelen die eerst de 5V tegenield, maar nu toestaat op de andere diagonale pin. Samen met de 0V op de eerste diagonale pin. Een beetje zoals dit , waar je de schakelaar kan omzetten om de verbinding tussen de twee diagonale pinnen te 'simuleren'. Eerste idee dit. Misschien wat overengineerd..

Op de powerpack lijken de twee andere diagonale pinenn niet direct met iets verbonden te zijn. Echter, zijn niet alle via's (gaten in de printplaat waardoor sporen van de bovenste laag naar de binnenste en onderste lagen kunnen gaan) zichtbaar. Misschien is het toch ergens mee verbonden. Ik heb de maker van de foto's gevraagd of hij wat voor me kan doormeten als bevestiging. Immers: de powerpack en de powermount geven allebei een LEDje met een andere kleur, afhankelijk van of er een apparaat gekoppeld is. Verder zijn op de powerpack twee I2C signalen in ieder geval verbonden met íets, maar ik kan niet zien waarmee nog. Mogelijk zijn deze twee communicatiepinnen wel verbonden.
Als ik thuis tij dheb ga ik kijken of ik een tijdelijke mount kan knutselen met 5 pogopinnen (of een collega kan vragen of die iets voor me wilt printen): als ik dan 5V aanbied op de twee powerpinnen wil ik kijken met de oscilloscoop of ik data zie binnenkomen op de andere twee pinnen.
(05-Sep-2025, 06:40 AM)Arend-Jan schreef: Misschien dat Garmin's eigen Powermount daarom geen Quarter Turn is, maar een bedienbaar hendeltje heeft voor de vergrendeling, waarbij de ring draait (en niet de Edge t.o.v de mount-met-pogo's)?Ik zie dat zowel de PowerMount als de Power Pack inderdaad zo'n hendeltje hebben
(05-Sep-2025, 06:40 AM)Arend-Jan schreef: In principe kan je nog steeds veilig indraaien, maar dan slechts in 1 draairichting, zodat je niet eerst de andere pinnen tegenkomt. Dat is vragen om problemen, natuurlijk. Dat gaat en keer fout, of vraagt dan om een grotere mount die fysiek maar 1 draairichting toestaat.Ik weet dat de Wahoo (de fietscomputer waar ik de laatste 5 jaar mee reed totdat die een millenium bug kreeg