(, 10:42 PM)Frutsel schreef: Wat open of gesloten wielkasten aangaat: Ik heb ervaring met de DF XL (open) en de Bülk (gesloten). Open wielkasten zorgen voor een wat kleinere draaicirkel, maar maakt de fiets ook gevoeliger voor zijwind.
Dit ligt genuanceerder. Een Mango bijvoorbeeld is nogal gevoelig voor zjiwind, maar een B4M juist weinig. Beide open wilekasten. Een goed positie van zwaartepunt, klein zijoppervlak, de vorm van de carrosserie en stuurgeometrie zijn zeker zo belangrijk als open of gesloten wielkasten.
(, 10:09 PM)Themba schreef: Ik overweeg al enige tijd om een velomobiel te kopen voor woon werkverkeer a 50km enkele reis door rustig gebied (qua verkeer).
50km enkele reis is fors, maar te doen wanneer je gemotiveerd bent. Bij rustig gebied en zoǹ grote woon-werk afstand zou ik zonder meer voor de meest efficiente velomobielen gaan en die hebben gesloten wielkasten. Dan komen volgens mij in aanmerking:
Tuna
BulkMK1
bij ICB
SnoekL, afhankelijk van je lengte, bij velomobiel.nl.
Bulk Distance, die vindt je volgens mij in NL alleen in mijn bescheiden toko (Twilwiel in Drenthe) en daar staat ook een BulkMK1 en een B4M.