Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
E assist op een velomobiel is voor gezonde een beetje fitte mensen in Nederland tamelijk zinloos, tenzij je in het uiterste Zuiden woont. Als je langzamer als 25 rijdt is dat meestal omdat de infrastructuur het niet toelaat, er te veel scherpe bochtjes, klinkertjes, onoverzichtelijke situaties zijn. Een hoge brug kan er wel voor zorgen dat je snelheid onder de 25 daalt, zeker als je bijvoorbeeld geen aanloop kunt nemen. Maar dat is maar effe.

50 km is best ambitieus, en houd er rekening mee dat je op het werk dan ook wel even wil douchen, moet omkleden, kost ook weer tijd.

Waar je niet zo veel zorgen over hoeft te maken met een VM is het weer. Je zit binnen en trapt jezelf al vlot warm, in het zweet. Ook als het wat regent, of ineens koud is ofzo, het maakt allemaal weinig uit. Ik heb wel een hele sortering shawls, colletjes, petten en mutsen. Ik heb in 5 jaar velomobielen nog nooit een jas aangehad in de VM. Wel een dikke trui. Kleren heb je toch al bij, en nat van het zweet wordt je ook wel.

Het onderhoud heeft twee kanten. Aan de ene kant gaan sommige dingen ontzettend lang mee, en hoef je daar bij slecht weer een stuk minder aan te doen als bij een gewone fiets. Tienduizenden kilometers met een ketting of met de trommelremblokken doen is geen uitzondering. De ketting zit binnen dus als er een keer gestrooid is of het nat is gaat ie niet gelijk roesten. Aan de andere kant als je met een onderhoudsvraagje met je fiets bij de lokale fietsenmaker komt kan ie zomaar zeggen dat hij zich daar niet aan waagt en moet je misschien inderdaad naar Dronten of een velomobielonderhoudsvakman. Er zijn ook een aantal mensen die dat in deeltijd doen.

Velomobiel rijden is wel echt anders als gewoon fietsen. Ik wilde in eerste instantie veel te snel en brandde me op in de acceleratiefase. Toen ik leerde dat over een langer stuk uit te smeren liep het een stuk beter. Verder heb ik helaas mogen ontdekken dat het gevoel dat je de Velomobiel nu echt wel onder controle hebt, nog niet betekend dat dit zo is. Ik rijd niet op de grens van wat ik denk dat mogelijk is, zodat ik nog wat ruimte heb om een foutje van mezelf of van een ander te corrigeren. Ik heb een aantal heel verschillende fietsen, en gebruik die ook voor andere dingen, sommige plekken waar het heel leuk fietsen is, van die mooie smalle prachtig gelegen rustige half verharde paadjes, die zijn soms echt rot met de VM. Stukken waar het met een gewone fiets erg saai is, daar kun je de VM juist lekker laten lopen, is die in zijn element.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-

Berichten in dit topic
RE: Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter - door Jeroen S - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Mijn DF XL
Toen ik begon met VM...Frutsel — 11:39 PM
Mijn DF XL
Vooral het weer op...datakneder — 11:38 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik rij in de zomer i...Frutsel — 11:27 PM
Tot 9 jaar geleden d...-Nico- — 11:00 PM
Mijn DF XL
Vandaag de eerste wo...-Nico- — 10:42 PM
Fietsstallingen
Nou, ervaring van va...Raptobrikker — 09:33 PM
E assist op een velo...Jeroen S — 09:31 PM
Als je nog nooit in ...Atrike — 09:17 PM
Welkom hier op het f...Hardloper — 08:57 PM
Ik heb 2x62 gedaan m...Arend-Jan — 08:22 PM
De goede suggesties ...Themba — 07:51 PM
Fietsstallingen
Hopelijk is het gelu...Jeroen S — 06:31 PM
Toen ik mijn eigen v...Jeroen S — 06:26 PM
2 a 3 keer per week ...TimSch — 05:18 PM
Ik deed van de zomer...blokdoorn — 04:36 PM
Ik vind 50km enkele ...Gideonaut — 04:16 PM
Flevobiker meldt zich weer
Vanochtend mooi la...datakneder — 03:21 PM