24-Sep-2025, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2025, 03:00 PM door Hardloper.)
(24-Sep-2025, 09:48 AM)datakneder schreef: Ik denk dat de vraag of je het volhoudt om 3x(2x50) in de week te doen, niet zozeer afhangt van je gemiddelde snelheid. Ik verwacht dat het moeilijk vol te houden is als je er geen lol in hebt.
Nou er zitten 24 uur in een dag, 8 uur slaap, 8 uur werk = 16 uur. 24-16 8 uur over. Mocht je 100km afleggen met een gemiddelde van 25km/u, dan is dat ook nog eens 4 uur. Dan blijft er 4 over om te douchen, ontspannen en kwaliteit met het gezin. Als je dan ook nog eens meer slaap nodig hebt wegens meer slaap behoefte door de inspanning. Dan is het nog heftiger. Voor mij persoonlijk zou dan snel de lol ervan af zijn.
(24-Sep-2025, 10:00 AM)Niels van der Wal schreef: Het is eigenlijk lastig om iets te zeggen over je mogelijkheden; ieder mens is nl anders. Dit zit in spieraanleg, maar ook in leeftijd, basisconditie etc.
Je kan bij jezelf een inschatting maken door te bedenken hoe sportief je voor je 20ste was. Spieraanleg ontwikkel je tot ongeveer die leeftijd door spieren te gebruiken. Als je tot die leeftijd veel 'gesport' hebt is de kans groter dat je nu makkelijk opbouwt voor langere afstanden. Maar eigenlijk is er weinig anders op te zeggen dan doen.
Niels, doener, van der Wal
Nou als ik namens mezelf spreek. Nooit naar school gefietst / gelopen door bijzondere omstandigheden. Toen ik heel jong was team sport en daarna alleen in de winter maanden een wintersport voor een uurtje in de week. Maar ergens op mijn dertigste begonnen met hardlopen van een zware eerste 5km. Met wandelen tussendoor, wat doorgegroeid is tot het lopen van 42,195km binnen 4 uur. Maar ook op en neer naar Utrecht op 1 dag. +/- 7 uur ligfietsen, inclusief viaducten op klauteren. Wat zal het zijn geweest, zo'n 160 a 170 km op 1 dag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.