24-Sep-2025, 04:00 PM
(24-Sep-2025, 10:00 AM)Niels van der Wal schreef: Het is eigenlijk lastig om iets te zeggen over je mogelijkheden; ieder mens is nl anders. Dit zit in spieraanleg, maar ook in leeftijd, basisconditie etc.
Je kan bij jezelf een inschatting maken door te bedenken hoe sportief je voor je 20ste was. Spieraanleg ontwikkel je tot ongeveer die leeftijd door spieren te gebruiken. Als je tot die leeftijd veel 'gesport' hebt is de kans groter dat je nu makkelijk opbouwt voor langere afstanden. Maar eigenlijk is er weinig anders op te zeggen dan doen.
Niels, doener, van der Wal
Nou als ik namens mezelf spreek. Nooit naar school gefietst / gelopen door bijzondere omstandigheden. Toen ik heel jong was team sport en daarna alleen in de winter maanden een wintersport voor een uurtje in de week. Maar ergens op mijn dertigste begonnen met hardlopen van een zware eerste 5km. Met wandelen tussendoor, wat doorgegroeid is tot het lopen van 42,195km binnen 4 uur. Maar ook op en neer naar Utrecht op 1 dag. +/- 7 uur ligfietsen, inclusief viaducten op klauteren. Wat zal het zijn geweest, zo'n 160 a 170 km op 1 dag.
[/quote]
Dat illustreert vooral hoe weinig ervaring met fietsen zegt voor 1 specifiek persoon.
Ik dacht me overigen te herinneren dat een verbeterde aanleg voor spieren door sporten/bewegen op jonge leeftijd kwam omdat je de peesstructuur ontwikkelde voor het aanbrengen van spierweefsel, maar omdat aanleg grote invloed heeft is de winst van aanbrengen beperkt.
Niels, ervaren. van der Wal
De verrijking zit in de beperking