25-Sep-2025, 07:54 AM
De remkabels gaan erg lang mee, daar is het volgens mij eerder de buitenkabel die in een knik, of ergens waar hij door de body gaat verslijt, doorslijt, of gewoon volloopt van binnen en dan problemen gaat geven. Ruim voor die tijd kondigt dit zich vaak ook wel aan b.v. doordat de remhendel blijft hangen. Remkabels vindt je bij iedere fietsenmaker of zelfs bij de bouwmarkt ofzo in een noodgeval. De versnellingskabel kan het wel onderweg begeven, en dan moet je dus maar net zo'n iets langere kunnen vinden. Er waren ook bepaalde types achterderailleur die graag kabeltjes kapot maakten, dat zit dan vooral in het stukje net voor en waar deze de derailleur ingaat. Ook de scherpe bochtjes op de tiller besturing met draaischakelaars willen daar ergens nog wel eens problemen veroorzaken. Dan gaat de binnenkabel draadje voor draadje stuk. Dit kondigt zich vaak aan met raar schakelen, blijven hangen en dan met een vertraagde reactie toch terugschakelen, het gaat ook steeds zwaarder bij opschakelen.
Voor woonwerk of gewone ritten heb ik ze niet bij, voor meer daagse tochten doe ik er soms 1 in de tas. Ik heb een barend shifter op tankbesturing wat een stel scherpe bochtjes scheelt.
Voor woonwerk of gewone ritten heb ik ze niet bij, voor meer daagse tochten doe ik er soms 1 in de tas. Ik heb een barend shifter op tankbesturing wat een stel scherpe bochtjes scheelt.