Nieuw speeltje ?
|
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
20-Sep-2025, 01:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Sep-2025, 05:58 PM door gideon.)
Vandaag buiten gespeeld met de DF, eerst naar de WA roeibaan bij Zevenhuizen, daar vinden vandaag de NK Drakenboten varen plaats, leuk om te zien. Daarna weer terug (door Rotterdam) over de Willemsbrug, daar werd ik gefilmpd vanuit een busje met buitenlands kenteken, toeteren en zwaaien die inzittenden. Even later bij De Kuip werd ik weer vastgelegd vanuit een rijdende auto, ook weer zwaaien naar mij. Nogal veel bekijks onderweg met een Velomobiel, dit maak ik nooit mee op een open ligger.
In Rotterdam zuid begon het te regenen (helaas mijn zonne(ook een beetje tegen de regen)dakje thuis gelaten), de regen zou wel even duren, dus lekker doorgetrapt naar huis. Het water spetterde flink in mijn gezicht via de kap, en door het middelste inbus schroefje drupte water naar binnen. Maar ik reed met een big smile, 70+ door de Heinenoordtunnel
Berichten: 54
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 71
55 x bedankt in 27 berichten
20-Sep-2025, 11:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Sep-2025, 11:53 PM door -Nico-.)
(16-Sep-2025, 06:10 AM)Wim -de roetsende schreef: (16-Sep-2025, 05:36 AM)gideon schreef: Woon-werk ritjes wel, ik rij dan veel in het donker. Bij lekrijden is een wiel wisselen wel zo fijn.
Precies, daarom rijd ik dus ook rond met zo'n wiel.
Verandert het remgedrag niet aangezien de trommel/naaf anders ingesleten is? Ik zou denken dat de remschoen precies op het wiel is afgesteld?
Verder lijkt het me wel heel fijn, wat zouden losse wielen kosten?
(20-Sep-2025, 01:51 PM)gideon schreef: Nogal veel bekijks onderweg met een Velomobiel, dit maak ik nooit mee op een open ligger.
Dit was ook mijn ervaring direct al tijdens de eerste rit, zoveel positieve (of misschien verbaasde) reacties en ook hoeveel ruimte je krijgt! Was wel overdag en niet tijdens de spits.
Ik had een auto die stopte en in de berm ging staan, jongeren die leuke gebaren maakten en direct gingen filmen, kinderen die schreeuwden 
Met de open ligger gebeurd het soms bij kinderen maar dan wel wat minder enthousiast.
Jaren geleden dit ook al wel ervaren met de Quest maar ik was toch een beetje vergeten hoe vaak het tijdens een rit gebeurd (en hoe leuk het is!).
Hopelijk gaan mijn woon-werk ritjes ook een beetje op deze manier.
Berichten: 2.513
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38190
3822 x bedankt in 1653 berichten
Ik reed gisteren door Amsterdam centrum, achter het Centraal Station, daar onderdoor en door de Haarlemse straat, rond 19:00. Heel veel toeristen, heel veel positieve reacties. Waarschijnlijk ook veel foto's maar ik heb er maar een paar zien maken.
Aan het begin van het Westerpark eten gehaald bij het Chinese eettentje. Daar in gesprek geraakt met een toerist die vertelde dat een collega met 101 km/u van een berg af was gereden in een VM. Omgeving München, zuidelijk in Duitsland dus.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
(08-Sep-2025, 09:55 AM)Frutsel schreef: Koop even een rolletje Keeleazy (https://www.kanoshop.nl/keeleazy-supreme-v-p-m.html)
Dat beschermt niet alleen kano's, maar ook de voetenbulten van de DF (XL), want reken erop dat je die gaat schrapen op drempels, en vooral die schuine opritjes de stoepen op en af.
En gefeliciteerd! Die kleurencombi is erg fraai (en een DF XL is een lekkere fiets)
Die kanoshop zit op vlakbij? ik ga het halen, ik ben al een paar keer over de bestrating geschuurd.
Berichten: 6.850
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2952
9520 x bedankt in 4614 berichten
21-Sep-2025, 09:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2025, 09:24 AM door Wim -de roetsende.)
(20-Sep-2025, 11:42 PM)-Nico- schreef: 1 Verandert het remgedrag niet aangezien de trommel/naaf anders ingesleten is? Ik zou denken dat de remschoen precies op het wiel is afgesteld?
2 Verder lijkt het me wel heel fijn, wat zouden losse wielen kosten?
3 Hopelijk gaan mijn woon-werk ritjes ook een beetje op deze manier.
1 Van een veranderend remgedrag heb ik nog nooit iets gemerkt. De remschoen zit gewoon los van de behuizing, daarna trek je aan je remhendel en rem je. Volgens mij wordt er niets 'precies op een wiel afgesteld. Misschien dat er na verloop van jaren een soort van slijtage van de onderdelen op elkaar heeft plaatsgevonden, maar misschien is het dan ook wel tijd voor vervanging.
Wie hier meer van weet, kom maar door.
2 Wat het kost? Weet ik niet meer. Volgens mij heb ik €100,- betaald inclusief biba en buba. Het kan ook €50,- zijn geweest. Ik heb namelijk een versie met minder spaken. Later bleken deze wielen bij zwaardere rijders problemen te veroorzaken en werden de DF-en met zwaardere wielen afgemonteerd.
Nog later besloot ik een keer de spaken van de originele wielen te tellen en toen bleek mijn DF sowieso de wielen met minder spaken te hebben.
3 Na verloop van jaren was ik wel een keer blij toen ik iets minder aandacht kreeg.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 54
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 71
55 x bedankt in 27 berichten
21-Sep-2025, 04:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2025, 04:04 PM door -Nico-.)
(21-Sep-2025, 08:58 AM)gideon schreef: (08-Sep-2025, 09:55 AM)Frutsel schreef: Koop even een rolletje Keeleazy (https://www.kanoshop.nl/keeleazy-supreme-v-p-m.html)
Dat beschermt niet alleen kano's, maar ook de voetenbulten van de DF (XL), want reken erop dat je die gaat schrapen op drempels, en vooral die schuine opritjes de stoepen op en af.
En gefeliciteerd! Die kleurencombi is erg fraai (en een DF XL is een lekkere fiets)
Die kanoshop zit op vlakbij? ik ga het halen, ik ben al een paar keer over de bestrating geschuurd.
Ik heb de Keeleazy al gemonteerd, mooi spul, bedankt voor de tip! Ik heb het besteld bij Paddlespot: https://paddlespot.eu/products/keeleazy-...ip-kit-6-m omdat die op dat moment nog wel de gele variant op voorraad hadden. Verzenden naar NL was trouwens erg goedkoop (€3,95 uit Zweden!).
Even goed verwarmen direct na het plakken dan lijkt het beter te hechten en is het mooi te vormen, ik heb naast de voetenbulten ook de kettinggoot (hoe heet dit officieel?) ermee beplakt, daar zat op mijn fiets ook wat lakschade.
(21-Sep-2025, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: 1 Van een veranderend remgedrag heb ik nog nooit iets gemerkt. De remschoen zit gewoon los van de behuizing, daarna trek je aan je remhendel en rem je. Volgens mij wordt er niets 'precies op een wiel afgesteld. Misschien dat er na verloop van jaren een soort van slijtage van de onderdelen op elkaar heeft plaatsgevonden, maar misschien is het dan ook wel tijd voor vervanging.
Wie hier meer van weet, kom maar door.
2 Wat het kost? Weet ik niet meer. Volgens mij heb ik €100,- betaald inclusief biba en buba. Het kan ook €50,- zijn geweest. Ik heb namelijk een versie met minder spaken. Later bleken deze wielen bij zwaardere rijders problemen te veroorzaken en werden de DF-en met zwaardere wielen afgemonteerd.
Nog later besloot ik een keer de spaken van de originele wielen te tellen en toen bleek mijn DF sowieso de wielen met minder spaken te hebben.
3 Na verloop van jaren was ik wel een keer blij toen ik iets minder aandacht kreeg.
Bedankt voor de tips! Ik ga het eens navragen bij ICB, het klinkt namelijk als een goede optie met geen nadelen (behalve dan de ruimte in de VM).
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je minder aandacht kreeg?
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
net even heen en weer (met de DF  ) naar de kanoshop (zijn open op zondag) en een meter zwart gehaald.
Berichten: 2.513
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38190
3822 x bedankt in 1653 berichten
21-Sep-2025, 04:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2025, 04:17 PM door Willeke_IGKT.)
(21-Sep-2025, 04:01 PM)-Nico- schreef: Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je minder aandacht kreeg?
Bij mij helpt vaak dezelfde routes voor woon-werk ritten. Zelfs de schoolkinderen roepen nog maar zelden als ik langs rij.
Soms vind ik een beetje extra aandacht wel leuk en dan ga ik naar waar de toeristen zijn. Dus vermijd toeristische hotspots als aandacht je te veel wordt.
(21-Sep-2025, 04:04 PM)gideon schreef: net even heen en weer (met de DF ) naar de kanoshop (zijn open op zondag) en een meter zwart gehaald.
Gisteren een DF gezien waar een van de voeten bulten een gat in gesleten had. Het gebeurt dus echt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
Weet iemand of en waar het serienummer van een DF ergens in de fiets te vinden is?
Berichten: 3.457
Topics: 116
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3944
4347 x bedankt in 2896 berichten
Wil je DF XL 364 vinden of het nummer die Roemenië geeft?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 853
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1552 x bedankt in 827 berichten
Mijn XL heeft alleen het aluminium plaatje van VelomobileWorld. Ik heb via contact met ICB het nummer gekregen. Sommige DF's hebben het nummer op het carbon bakje gegraveerd met een dremel. (het bakje rechts achter je wat aan de wielkast gelamineerd zit)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
22-Sep-2025, 12:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Sep-2025, 12:33 AM door gideon.)
bedankt, bij mij staat het nummer op dat bakje
Berichten: 2.002
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 783
3935 x bedankt in 1849 berichten
22-Sep-2025, 07:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Sep-2025, 07:45 AM door Jeroen S.)
De trommels en de remplaatjes slijten inderdaad op elkaar in. Vanaf de fabriek, dus nieuw zijn de trommels van binnen niet altijd perfect rond. Op het Duitse Forum is er een draadje van speciale Belageinschleifftrommel, in beide maten. Volgens mij gewoon een trommelrem met schuurpapier aan de binnenkant. Die maakt de beide halve maan vormige remblokken helemaal vlak. Je kunt dat zelf ook testen door ze met krijt te kleuren en dan te remmen, Kan ook gewoon met aan het wiel draaien. Daar waar het krijt dan nog zit, heb je een gat, daarnaast een bult. Ook als je blokken erg verglaasd zijn, dus glimmend geworden, dan kun je ze afschuren.
Uiteindelijk is er zoveel materiaal van het blokje afgesleten dat de excenter vast kan blijven zitten. Dan heb in Da Shop, Da boot een opzetstukje wat je op de blokjes naast de excenter kunt zetten, drukt ze weer wat verder uit elkaar.
Velomobiel.nl doet volgens mij het omgekeerde, de trommels van binnen uitschuren.
Het kan zijn dat de combinatie trommel en remblokken in het begin niet helemaal optimaal is omdat maar een deel van de blokken aanligt bij het remmen. Met dat schuren haal je dat verschil eraf. Vergelijk het maar met gewone remblokjes bij een velgrem die niet lekker parallel met de velg staan. Dat remt ook niet ideaal.
Ik heb drie stel wielen met 90 mm trommels die ik zonder problemen tussen beide fietsen kan wisselen. Geen enorme verschillen in het remmen, kan wel zijn dat ik dan even iets moet stellen, maar het was niet zo indrukwekkend dat ik het me kan herinneren. Dus gewoon met het stelschroefje, niet bij de klemschroef.
Berichten: 6.850
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2952
9520 x bedankt in 4614 berichten
(22-Sep-2025, 07:43 AM)Jeroen S schreef: Velomobiel.nl doet volgens mij het omgekeerde, de trommels van binnen uitschuren.
Doet ICB ook.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 506
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 248
1579 x bedankt in 502 berichten
(22-Sep-2025, 07:43 AM)Jeroen S schreef: Velomobiel.nl doet volgens mij het omgekeerde, de trommels van binnen uitschuren.
Nee, zijn gebruiken ook trommels-met-schuurpapier 
Die gaan op een accuboormachine en dan al draaiend wordt de remhendel bediend totdat daarna inderdaad het krijt overal verdwijnt
Berichten: 2.081
Topics: 120
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8152
3231 x bedankt in 1513 berichten
22-Sep-2025, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Sep-2025, 09:39 PM door Hoekie.)
Inderdaad. Zag Theo ook er mee met een boormachine.
Ik heb 'm uit de inmiddels gestopte shop van Sven Kroll, Velomobil Nord.
Het is een ge3Dgeprinte trommel met schuurpapier er in.
Werkt fantastisch ook met de hand. Gevoelsmatig direct beter remmen en heb sindsdien geen piepende remmen meer gehad.
Hopelijk straks in de shop van Ben. Of wil Velomobiel.nl ze los verkopen?! (of ze hebben 'm ook van Sven Kroll)
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1828256
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
Vandaag weer een ritje gemaak, maar onderweg bleef de remhendel hangen, nadat ik geremd had.Die moest ik handmatig terugduwen. Bij thuiskomst bleek de inbus scharnierbout van de remhendels te strak te staan, dus was snel verholpen.
Inmiddels ben ik wat handige onderdeeltjes en gereedschap aan het verzamelen. alleen nog een reserve versnellingskabel (voor de achterderailleur) Weet iemand welke lengte ik nodig heb?
Berichten: 83
Topics: 7
Lid sinds: Aug 2023
Bedankt: 86
168 x bedankt in 78 berichten
(24-Sep-2025, 05:31 PM)gideon schreef: Vandaag weer een ritje gemaak, maar onderweg bleef de remhendel hangen, nadat ik geremd had.Die moest ik handmatig terugduwen. Bij thuiskomst bleek de inbus scharnierbout van de remhendels te strak te staan, dus was snel verholpen.
Inmiddels ben ik wat handige onderdeeltjes en gereedschap aan het verzamelen. alleen nog een reserve versnellingskabel (voor de achterderailleur) Weet iemand welke lengte ik nodig heb?
Ja, een tandem derailleurkabel. Anderen zijn te kort. Uit ervaring
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
Vandaag was ik bij bike4travel, die hebben een versnellingskabel 2,5 mtr. (is voor een tandam zei die medewerker) Is dat lang genoeg?
Berichten: 506
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 248
1579 x bedankt in 502 berichten
24-Sep-2025, 06:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2025, 06:50 PM door Arend-Jan.)
Misschien. Ik denk van wel. Maar: meten is weten 
Die van Shimano is 3 meter (en 2,1 voor normale fietsen).
Berichten: 560
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 410
1076 x bedankt in 517 berichten
24-Sep-2025, 06:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2025, 06:56 PM door LigfietsWilsum.)
Heb pas deze in mijn Quest gemonteerd:
2.2 meter, was lang genoeg, moest hem zelfs iets inkorten.
https://www.mantel.com/jagwire-1x-pro-sh...r-kabelset
Berichten: 54
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 71
55 x bedankt in 27 berichten
24-Sep-2025, 07:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2025, 07:32 PM door -Nico-.)
(24-Sep-2025, 05:31 PM)gideon schreef: Vandaag weer een ritje gemaak, maar onderweg bleef de remhendel hangen, nadat ik geremd had.Die moest ik handmatig terugduwen. Bij thuiskomst bleek de inbus scharnierbout van de remhendels te strak te staan, dus was snel verholpen.
Inmiddels ben ik wat handige onderdeeltjes en gereedschap aan het verzamelen. alleen nog een reserve versnellingskabel (voor de achterderailleur) Weet iemand welke lengte ik nodig heb?
Gelukkig kon je wel gewoon thuis komen! Ken je de DF handleiding al? Staan veel handige dingen in en ook een overzicht van handig gereedschap voor onderweg. Ik heb ook een setje samengesteld maar heb nog geen rem of schakelkabels mee onderweg, zou dit nodig zijn?
Berichten: 2.513
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38190
3822 x bedankt in 1653 berichten
24-Sep-2025, 10:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Sep-2025, 10:58 PM door Willeke_IGKT.)
(24-Sep-2025, 07:32 PM)-Nico- schreef: Ik heb ook een setje samengesteld maar heb nog geen rem of schakelkabels mee onderweg, zou dit nodig zijn?
Ik heb een keer een gebroken rem kabel gehad en er is mij toen verteld dat het zelden voorkomt.
Onze rem kabels voor de voor wielen zijn standaard lengte en iedere fietsenmaker zou die op voorraad moeten hebben.
De versnelling kabel is extra lang, dus minder zeker op voorraad.
Een setje binnen kabels is niet groot en weegt weinig, dus heb ik ze mee. Mede om de ervaring van mijn ouders die er verschillende keren een nodig hebben gehad op fietsreizen, op Peugeot sportieve fietsjes, nog net geen race modellen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 750
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 834
652 x bedankt in 355 berichten
25-Sep-2025, 07:41 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 08:06 AM door gideon.)
Ik heb net de binnenkabel uit de buitenkabel gehaald en opgemeten, deze is 220cm. Dus een van 250cm is voldoende voor de DF XL
@ nico, omdat de remkabels kort zijn, neem ik er een mee die al op maat is.
Voor het inkorten van een kabel is een speciale tang het beste, anders kans op rafelen.
Berichten: 2.002
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 783
3935 x bedankt in 1849 berichten
De remkabels gaan erg lang mee, daar is het volgens mij eerder de buitenkabel die in een knik, of ergens waar hij door de body gaat verslijt, doorslijt, of gewoon volloopt van binnen en dan problemen gaat geven. Ruim voor die tijd kondigt dit zich vaak ook wel aan b.v. doordat de remhendel blijft hangen. Remkabels vindt je bij iedere fietsenmaker of zelfs bij de bouwmarkt ofzo in een noodgeval. De versnellingskabel kan het wel onderweg begeven, en dan moet je dus maar net zo'n iets langere kunnen vinden. Er waren ook bepaalde types achterderailleur die graag kabeltjes kapot maakten, dat zit dan vooral in het stukje net voor en waar deze de derailleur ingaat. Ook de scherpe bochtjes op de tiller besturing met draaischakelaars willen daar ergens nog wel eens problemen veroorzaken. Dan gaat de binnenkabel draadje voor draadje stuk. Dit kondigt zich vaak aan met raar schakelen, blijven hangen en dan met een vertraagde reactie toch terugschakelen, het gaat ook steeds zwaarder bij opschakelen.
Voor woonwerk of gewone ritten heb ik ze niet bij, voor meer daagse tochten doe ik er soms 1 in de tas. Ik heb een barend shifter op tankbesturing wat een stel scherpe bochtjes scheelt.
Berichten: 2.513
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38190
3822 x bedankt in 1653 berichten
Van mijn remkabel destijds was gewoon het tonnetje, bij de remgreep, afgebroken. Weliswaar was de fiets 20 jaar oud maar had maar ongeveer 14000 gereden. Geen rem probleem om het aan te kondigen.
Conclusie, neem een remkabel mee als je in een gebied of met een rijstijl rijdt waar een rem niet afdoende is.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|