Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw speeltje ?
Vanmiddag bij Intercitybike de b4m geprobeerd, rijdt best lekker. Maar eerst een zwart/witte DF, daarna een Strada en vervolgens de b4m, tussen de ritten heeft Ymte veel verteld over de verschillen voor- nadelen….. uiteindelijk stonden we binnen nog wat na te praten en zag ik een super mooie blauw/turquoise DF, maar het was inmiddels 19.15 uur. Zaterdag terug naar Dronten om die DF en de b4m verder te bekijken en proberen. Gelukkig kampeer ik in de buurt van Dronten.
Maar ik lees hier dat een DF wind gevoeliger is dan andere velomobielen (zoals de opvolger Tuna). Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Korte samenvatting is volgens mij:
Door de open wielkasten heb je twee windvangers. Bij zijwind "pakt" de wind die dus beter dan bij andere modellen. Meer last van schuin tegen, meer zeilen met schuin achter. Open wielkasten zijn natuurlijk wel lekker voor je draaicirkel.

De factcheck en betere uitleg zal van anderen moeten komen. Ik heb nooit met een df gereden.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
Het waren vooral de eerste generatie DF's die geen optimale stuurgeometrie hadden volgens mij, dat zorgde ervoor dat het sturen nogal zenuwachtig en wiebelig was, dat is ondertussen verholpen maar er zijn nog een hele berg DF's die geen vernieuwde stuurplaatjes hebben dus niet alleen oppassen met een tweedehands, ook nu ze niet meer in productie zijn is het zoeken naar de nieuwe stuurplaatjes. Ik weet niet of die van de Tuna een exacte kopie zijn anders is het zo verholpen.

Mijn DFXL (#288) uit 2020 is niet zo heel zenuwachtig in de wind. Alleen als het heel erg hard bezig is en ik krijg een rukwind van zij, dat is 2x gebeurt waar ik een flinke slinger over straat maakte. En dat zou dan weer opgelost kunnen worden door die "pants/hosen" te kopen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
De andere fietsen die je geprobeerd hebt hebben ook open wielkasten. Die zouden allemaal ongeveer evenveel last moeten hebben.

Ik heb na een Quest een Strada gereden en nu een B4M.
Een keer heb ik in de Strada wat last gehad van zijwind, dat was toen ik hem nog maar net had.

Blijkbaar is het daarna de norm voor mij geworden, bij open vlaktes en wind stuur vasthouden.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: gideon
(, 09:51 PM)gideon schreef: Maar ik lees hier dat een DF wind gevoeliger is dan andere velomobielen (zoals de opvolger Tuna). Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Ymte en Peter kunnen precies vertellen welke stuurplaten eronder liggen.

Met de Hosen (ik ben echt een giga-fan) wordt de DF een nog veel fijnere vm.

Beduidend sneller en minder zijwindgevoelig. 

Ik ben nog steeds verbaasd over hoe gemakkelijk ik, als het iets warmer is, met de DF boven de 40km/u rijd. Voor mij is dit echt een hoge snelheid.

Zijn het allebei gewone DF-en of zijn het de DFxl-en?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Willeke en Wim, ik ga zaterdag een langere testrit maken, hopelijk staat er een briesje buiten Dronten.
Die losse wielkappen heb ik gezien op een plaatje, die zien er goed uit en zorgen dus blijkbaar voor minder luchtweerstand. Ik weet niet of het gewone DF’en zijn of de XL, maar ik lees dat ik (182cm) in de gewone pas. Hoe is de spelingsruimte aan de onderkant, of is die nog aan te passen, gisteren merkte ik dat je al gauw de straat raakt bij een oneffenheid.
Ik ben een lijstje met vragen/wensen aan het maken.
Antwoord }
(9 uren geleden)gideon schreef: Willeke en Wim, ik ga zaterdag een langere testrit maken, hopelijk staat er een briesje buiten Dronten.
Die losse wielkappen heb ik gezien op een plaatje, die zien er goed uit en zorgen dus blijkbaar voor minder luchtweerstand. Ik weet niet of het gewone DF’en zijn of de XL, maar ik lees dat ik (182cm) in de gewone pas. Hoe is de spelingsruimte aan de onderkant, of is die nog aan te passen, gisteren merkte ik dat je al gauw de straat raakt bij een oneffenheid.
Ik ben een lijstje met vragen/wensen aan het maken.

Als je het gevoel hebt dat je er best lekker in zat, dan zijn het XL-en. 
Die zwart/witte sowieso bedenk ik mij nu, want daar had iemand interesse in die een stuk langer is dan ik.

Ik ben namelijk 1.76m en pas net in een gewone DF.

De bodemvrijheid is prima. Ik raak echt zelden iets. Steile drempels rijd ik schuin op en schuin af als het kan. Anders even iets afremmen.

De Strada en de B4M hebben wel iets meer bodemvrijheid, maar dat heb je in 98% van de gevallen niet nodig.

Als je enigszins van snelheid houdt, dan zouden die wat mij betreft afvallen. De DF is echt beduidend sneller. Zeker met Hosen en die zou ik er altijd direct bij bestellen. Niet wachten, want dan doe je het niet meer. Het gaat nu toch al veel geld kosten. Die €700,- extra kan dan meestal ook nog wel. Maar goed, ik kan niet in iemand zijn geldbuidel kijken.

Veel plezier zaterdag. 

Nog meer vragen? Stel ze!
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , Hoekie
Ik denk dat de zijwindgevoeligheid van de DF door de combinatie van de twee genoemde punten komt. De stuurplaatjes aan de vorkpoten zijn wat kort aan de voorzijde, waardoor de fiets niet zo'n sterke drang heeft om weer terug naar rechtuit te sturen. De open wielkasten doen iets met het stromingsprofiel rond die fiets waardoor deze ook wat gevoeliger op zijwind reageert.

Als je er toch bent, vraag de heren naar de verkrijgbaarheid. Er waren/zijn kleine plaatjes die je erop kan schroeven, die het voorste bevestigingspunt een stukje naar voren schuiven en je kunt het complete L vormige profiel vervangen door eentje die iets langer is naar voren toe.

Met 182 zit je rond het knikpunt tussen DF en de XL. Misschien past het misschien niet. Ik ken twee broers die beiden DF rijden, de een is bijna 180 en past in de DF de ander is net iets boven de 180 had toch liever de XL omdat het niet paste. Maar goed als je lekker zit zonder problemen, dan zou het moeten kunnen denk ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
De Strada heeft voetengaten, de B4M bulten, dat maakt een hoop verschil met de grond raken.

Ik heb de B4M omhoog laten zetten, 8 mm. Voor mij was dat in het gewone rijden niet te merken maar het maakt een wereld van verschil op de drempels.

Of dat met de DF ook nog kan hangt af van de huidige instellingen en dat kan Peter je waarschijnlijk met een blik al zeggen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: gideon
(8 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: De Strada heeft voetengaten, de B4M bulten, dat maakt een hoop verschil met de grond raken.

Ik heb de B4M omhoog laten zetten, 8 mm. Voor mij was dat in het gewone rijden niet te merken maar het maakt een wereld van verschil op de drempels.

Of dat met de DF ook nog kan hangt af van de huidige instellingen en dat kan Peter je waarschijnlijk met een blik al zeggen.

De DF die ik nu fiets heeft op advies van Peter verhoogde vering voor, zodat de body niet over de grond komt als ik pontjes op en af rijd (nodig, ik woon tussen de rivieren) Wat ik begrepen heb is dat de mindere bodemvrijheid  samenhangt met het feit dat dit een Duits Ontwerp is (DF = Daniel Fenn), in Duitsland zijn er niet veel verkeersdrempels.

Ik kreeg net het bericht dat de door mij bestelde Snoek gearriveerd is in Dronten. Er is nog tijd nodig om hem af te bouwen, maar dit is een Nederlands ontwerp. Ik verwacht voldoende bodemvrijheid.

Niels, Velo, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik verwacht voldoende bodemvrijheid.

Niels, Velo, van der Wal

De Snoek heeft voetengaten/losse voetenbulten. Je kunt dus kiezen.
Antwoord }
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik verwacht voldoende bodemvrijheid.

Niels, Velo, van der Wal

De Snoek heeft voetengaten/losse voetenbulten. Je kunt dus kiezen.

Dat is waar.
Omdat ik precies pas ben (1.79,5m) heb ik besloten hier pas voor te kiezen als ik hem ophaal.

Terug naar Speeltjes,

Niels, nieuw speeltje, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een grote angst van ...Niels van der Wal — 06:54 PM
Fietsersbond
Een enquete van de F...Thijs OO — 06:01 PM
OBT 2025 Groningen
Lijkt me leuk om era...Hardloper — 05:58 PM
Juist vanwege de hef...Thijs OO — 05:55 PM