Berichten: 699
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 765
549 x bedankt in 304 berichten
Vanmiddag bij Intercitybike de b4m geprobeerd, rijdt best lekker. Maar eerst een zwart/witte DF, daarna een Strada en vervolgens de b4m, tussen de ritten heeft Ymte veel verteld over de verschillen voor- nadelen….. uiteindelijk stonden we binnen nog wat na te praten en zag ik een super mooie blauw/turquoise DF, maar het was inmiddels 19.15 uur. Zaterdag terug naar Dronten om die DF en de b4m verder te bekijken en proberen. Gelukkig kampeer ik in de buurt van Dronten.
Maar ik lees hier dat een DF wind gevoeliger is dan andere velomobielen (zoals de opvolger Tuna). Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Berichten: 323
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1289
784 x bedankt in 320 berichten
Korte samenvatting is volgens mij:
Door de open wielkasten heb je twee windvangers. Bij zijwind "pakt" de wind die dus beter dan bij andere modellen. Meer last van schuin tegen, meer zeilen met schuin achter. Open wielkasten zijn natuurlijk wel lekker voor je draaicirkel.
De factcheck en betere uitleg zal van anderen moeten komen. Ik heb nooit met een df gereden.
Berichten: 824
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1492 x bedankt in 799 berichten
Het waren vooral de eerste generatie DF's die geen optimale stuurgeometrie hadden volgens mij, dat zorgde ervoor dat het sturen nogal zenuwachtig en wiebelig was, dat is ondertussen verholpen maar er zijn nog een hele berg DF's die geen vernieuwde stuurplaatjes hebben dus niet alleen oppassen met een tweedehands, ook nu ze niet meer in productie zijn is het zoeken naar de nieuwe stuurplaatjes. Ik weet niet of die van de Tuna een exacte kopie zijn anders is het zo verholpen.
Mijn DFXL (#288) uit 2020 is niet zo heel zenuwachtig in de wind. Alleen als het heel erg hard bezig is en ik krijg een rukwind van zij, dat is 2x gebeurt waar ik een flinke slinger over straat maakte. En dat zou dan weer opgelost kunnen worden door die "pants/hosen" te kopen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.461
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 37596
3758 x bedankt in 1621 berichten
De andere fietsen die je geprobeerd hebt hebben ook open wielkasten. Die zouden allemaal ongeveer evenveel last moeten hebben.
Ik heb na een Quest een Strada gereden en nu een B4M.
Een keer heb ik in de Strada wat last gehad van zijwind, dat was toen ik hem nog maar net had.
Blijkbaar is het daarna de norm voor mij geworden, bij open vlaktes en wind stuur vasthouden.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.775
Topics: 171
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2897
9393 x bedankt in 4539 berichten
(10 uren geleden)gideon schreef: Maar ik lees hier dat een DF wind gevoeliger is dan andere velomobielen (zoals de opvolger Tuna). Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Ymte en Peter kunnen precies vertellen welke stuurplaten eronder liggen.
Met de Hosen (ik ben echt een giga-fan) wordt de DF een nog veel fijnere vm.
Beduidend sneller en minder zijwindgevoelig.
Ik ben nog steeds verbaasd over hoe gemakkelijk ik, als het iets warmer is, met de DF boven de 40km/u rijd. Voor mij is dit echt een hoge snelheid.
Zijn het allebei gewone DF-en of zijn het de DFxl-en?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike