26-Sep-2025, 08:08 AM
(24-Sep-2025, 09:47 AM)datakneder schreef: Bij een trainings-/uitwaairondje van mij rijdt ik één kant het dorp uit en kom ik vanaf een andere kant weer binnen. Ik start de meting gewoon thuis, maar stop de meting bij het binnenrijden van het dorp. Want vanaf die kant is er een relatief groot stuk 30-zone met veel onoverzichtelijke punten en drukke wegen die ik moet oversteken.
Ik druk de meting niet uit om te pochen over hoe hoog het gemiddelde was, maar dit zorgt er wel voor dat de metingen beter met elkaar te vergelijken zijn. De route heeft verder maar één verkeerslicht en maar één punt waar ik een drukke weg moet oversteken.
Bij allebei de metingen krijg je volgens mij na verloop van tijd gewoon een beeld en kun je de gegevens met elkaar vergelijken.
Het staat uiteraard iedereen vrij om de metingen te doen zoals hij wil, maar ook de ritten op een route met een stuk 30km, onoverzichtelijke punten en drukke wegen kun je uiteindelijk prima met elkaar vergelijken.
Het gemiddelde van iedere rit wordt toch voor een groot deel door externe factoren bepaald. Soms zit alles mee en dan is je gemiddelde opeens veel hoger. Iedere fietser weet dan dat het kwam door de externe factoren en niet omdat hij opeens zoveel harder kon fietsen.
Of je moet segmenten gaan meten, zonder oponthoud, dan krijg je wel een meer zuiver beeld van je eigen prestaties.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike