Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optimalisatie van een WAW.
Je kunt het inderdaad aan de bandenslijtage zien, maar dan is het al te laat. Ik heb het idee dat die 16 kogelkopjes allemaal een pietsje speling hebben en dat ze onder belasting allemaal een fractie meegeven. Dat doen ze naar mijn idee allemaal in een richting die er voor zorgt dat de wielen aan de achterzijde ietsjes dichter naar elkaar toe komen.

Het probleem wat ik heb met zo'n symetrie meting is dat het maar 1 waarde geeft. Ik heb er wel enig vertrouwen in dat de heren experts op basis van hun decennia ervaring inmiddels wel weten welke symetrie of net niet symetrie optimaal is. Waarde x is goed, dus die moet je hebben. Het kan kloppen.

Maar als ik zelf iets moet meten dan vind ik de relatie tussen twee waarden vaak heel interessant. Namelijk de uitroltest, hoe ver rolt je fiets met een bepaalde symetrie instelling. Rolt de fiets dan verder of minder ver als je iets veranderd. De instelling waarbij de fiets verder rolt levert dus kennelijk minder weerstand op, dat lijkt mij dan beter, en misschien is nog een draai verder in die richting nog wel beter. Tot je op het punt komt dat de fiets helaas minder ver gaat rollen, dan ben je het optimum dus gepasseerd.

Mijn bescheiden ervaring is dat het handigste is om een paar keer in dezelfde richting te veranderen, 2x, 3x meer uitspoor. Dan krijg je vrij snel zicht of het daar beter van wordt of niet. Ga je het door elkaar gooien, meer uitspoor, even terug, was het nu een halve of een hele draai? wat had ik nu net ook weer gedaan? Voor zo'n uitroltest vervang ik dan bij 1 kogelkopje even het zelfborgende moertje voor een gewone, dat gaat lekker makkelijk los.

Je kunt denk ik wel ergens een dijkafrit vinden waar je rustig kunt proberen en redelijk vlak kunt uitrollen. Even een stukje krijt mee om streepjes te zetten tot hoever je rolt. Of een paar voorwerpen die je neerzet ofzo.

Zelf pak ik meestal dit stuk. Het beginpunt is hier, bij dat gekke stoepje in de berm, dat is dan steeds weer hetzelfde. https://www.google.nl/maps/@51.8829272,6...FQAw%3D%3D

Als ik ergens tot het eind van deze wei, in de buurt van deze boerderij kom vind ik het goed. Hoewel het misschien nog beter kan. https://www.google.nl/maps/@51.8864166,6...FQAw%3D%3D

Bij tot de kruising loopt het af, vanuit stilstand rijd ik dan ongeveer 17 km/h. Bij de kruising zit een nauwelijks waarneembare stijging, en daarna daalt het ook nog wel heel iets. Dus niet helemaal optimaal, maar voor mij redelijk dicht bij huis. Op bepaalde momenten kan het ook ineens wel druk zijn met scholieren ofzo. Die vinden het maar gek zo'n super langzaam rollende VM. Met de houten zat ik er in het begin ver naast, kwam ik dat hobbeltje op de kruising niet over. Dat scheelde geloof ik 2 of 3 hele draaien van de kogelkop, en daarna rolde hij tot aan de wei.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-

Berichten in dit topic
Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 02:25 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door TimSch - 6 uren geleden
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Jeroen S - 5 uren geleden
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door LigfietsWilsum - 03-Nov-2025, 02:31 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door datakneder - 03-Nov-2025, 03:28 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door qv-tester - 03-Nov-2025, 03:51 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door datakneder - 03-Nov-2025, 04:39 PM
Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 05:20 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Hardloper - 03-Nov-2025, 05:30 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 05:41 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Gideonaut - 03-Nov-2025, 05:47 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Fietsen van Wim
Dus nu heb je een DF...ZoefZoef — 03:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als er twee mensen...Gideonaut — 02:02 AM
Fietsen van Wim
Gefeliciteerd met de...-Nico- — 01:04 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben uit de fiet...365cycle — 12:53 AM
Optimalisatie van een WAW.