Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optimalisatie van een WAW.
#33
(, 12:46 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb geen VM en typ dus misschien wel totale onzin, maar je stelt sporing toch niet alleen af op zo min mogelijk weerstand? Het beïnvloedt toch ook de rechtuit stabiliteit en stuurgedrag? Wat optimaal is voor zo min mogelijk weerstand kan misschien nadelig werken op andere zaken? Of is dat bij een VM verwaarloosbaar zolang het maar symmetrisch afgesteld is?

Ook onzin is zinnig op dit forum. Er komt vanzelf iemand die het corrigeert en dan kan iedereen iets leren....

Onzinnig in dit geval is misschien wat sterk aangezet. Geheel onlogisch is de gedachte niet. Maar laat ik het wel even opsplitsen in twee zaken.
1. Sporing beinvloed zowel weerstand als rijgedrag
Dat het invloed heeft op de weerstand is voor zover ik weet wel voor iedereen duidelijk. Persoonlijk zie ik niet direct een verband met rijgedrag. Maar mocht dat er wel zijn, lijkt het me dusdanig weinig dat er geen rekening mee gehouden moet worden. Ik laat me graag corrigeren mocht dit niet kloppen.


2. Sporing heeft te maken met symmetrie.
De stuurinrichting (bij een WAW) heeft heel veel te maken met symmetrie. Elke poot zit op drie punten vast (Het punt bovenin is slechts een bevestiging, maar wel vaninvloed op het rijgedrag) De voorste twee punten wil je rechts en links symmetrisch hebben. Met het achterste punt is een directe verbinding tussen links en rechts. Door de lengte te veranderen verander je de sporing. Bij mijn WAW kan dat met een spoorstangetje dat je links of rechtom draait. Het is dus één ding datje veranderd en daarom is symmetrie niet relevant voor sporing.

Nou, door het ongeluk is de optimalisatie even naar de achtergrond verdwenen.


[Afbeelding: fiets-met-blok.jpg]

In deze foto is echter zijn echter nog wel twee wijzigingen aan de fiets te zien die gemaakt zijn na mijn proefrit in de Bülk.

1. De gaten in de achterkant zie je direct. Volgens mij is de hoofdreden dat veel moderne fietsen dit hebben de luchtdoorstroming binnen in de fiets. Maar ik denk dat het ook van invloed is op het loslaten van de lucht aan de achterkant. Bij de WAW is de achterkant een duim dik. Hierdoor moet de lucht van de linkerkant afgebogen worden naar rechts en die van de rechterkant naar links zodat achter de fiets de twee stromen op elkaar botsen. Door de openingen word mogelijk extra lucht aangevoerd, waardoor de twee stromen minder afgebogen te worden. In deze gedachte zou het meest ideaal een messcherpe achterrand zijn waarbij de twee stromen (bijna) parallel lopen.

2. Vanwege die laatste redenering heb ik ook de staart i.p.v. een V-vorm (van boven gezien), iets ingedeukt aan beide kanten, zodat de luchtstromen meer parallel lopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 02:25 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Jeroen S - 04-Nov-2025, 08:58 AM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 04-Nov-2025, 10:34 AM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 04-Nov-2025, 01:10 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door GHOOGEN - 04-Nov-2025, 02:23 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 04-Nov-2025, 04:14 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Gideonaut - 04-Nov-2025, 02:31 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door 365cycle - 04-Nov-2025, 10:55 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Willeke_IGKT - 04-Nov-2025, 11:04 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door 365cycle - 04-Nov-2025, 11:05 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Boyd Maduro - 04-Nov-2025, 11:33 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Gideonaut - 04-Nov-2025, 11:11 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door TimSch - 04-Nov-2025, 11:40 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - , 01:29 AM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door LigfietsWilsum - 03-Nov-2025, 02:31 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door datakneder - 03-Nov-2025, 03:28 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door qv-tester - 03-Nov-2025, 03:51 PM
RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - door datakneder - 03-Nov-2025, 04:39 PM
Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 05:20 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Hardloper - 03-Nov-2025, 05:30 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door datakneder - 03-Nov-2025, 05:41 PM
RE: Optimalisatie van een WAW. - door Gideonaut - 03-Nov-2025, 05:47 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Frutsel, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
:heart:  Omdat we to...Hardloper — 02:12 PM
Medeliggers onderweg
Mijn tandarts van de...Hardloper — 02:04 PM
Northlandvelo.NL is live
Er staan van veel p...Willeke_IGKT — 01:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De oplossing is ...datakneder — 11:35 AM
Northlandvelo.NL is live
Spaarpotten in het m...Hardloper — 11:18 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik d...Willeke_IGKT — 11:13 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik de ...Hoekie — 11:02 AM
Northlandvelo.NL is live
Ik heb de laatste ti...benparke — 10:39 AM
Fietsen van Wim
Ik moet ook regelmat...Frutsel — 09:31 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Daar ben ik woensdag...Jeroen S — 09:09 AM
Optimalisatie van een WAW.
Datakneder, ik had d...Jeroen S — 09:01 AM
Kilometer topic
Vandaag heb ik de 10...gideon — 08:57 AM
Nieuwe Quest 3.0
Het scharnier van de...Jeroen S — 08:42 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb regelmati...Niels van der Wal — 08:17 AM
Optimalisatie van een WAW.
Je kunt het inderd...Arend-Jan — 07:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik vind dat e...Wim -de roetsende — 07:25 AM
Fietsen van Wim
Ieder natuurlijk v...Wim -de roetsende — 07:18 AM