1 uur geleden
(2 uren geleden)365cycle schreef:(2 uren geleden)Bobslee schreef: Vlaggetjes? Niks nieuws, daar rij ik al jaren mee rond op de velomobiel in Noorwegen. Reden? Slechte zichtbaarheid, want hier hebben ze overal langs de wegen muurtjes van circa 1 meter hoogte, en op de oudere lagere muurtjes zijn een aantal jaren geleden vangrail geplaatst, zodat die ook ongeveer die hoogte hebben.Je noemt een aantal belangrijke punten die ik vetgedrukt heb. De verkeersdichtheid is in jouw omgeving HEEL anders dan die van de meeste velonauten hier op het forum;
En dan ben je soms inderdaad slecht zichtbaar op de bochtige wegen hier.
De hele velomobiel kan verdwijnen achter zo'n muurtje, of zelfs in een glooiing in weg, er is een plaats waar je zelfs een stadsbus niet meer ziet op een gegeven ogenblik, laat staan een velomobiel.......
Daarom een circa 1,50 meter hoge mast op de velomobiel, op ongeveer ooghoogte van het meeste "blikvolk", met aan de mast 2 reflecterende linten, die door de rijwind alle kanten op wapperen, en de hoogste 30 cm van de mast is aan de voorzijde voorzien van een knipperende LED-strip met wit licht, en aan de achterzijde een dito met rood knipperlicht.
Daar heb ik al vaak positieve reacties op gehad, dat het mijn zichtbaarheid vele malen verbeterde.
Maar ieder mag uiteraard voor zich beslissen, bij mij blijft die vlaggen/lichtmast erop.
Hetzelfde geldt voor de infrastructuur, en het landschap. Zelfs de wet wijkt af, en de houding in het verkeer is anders. Hier gaat men er vanuit dat er op iedere straathoek fietsers voorbij komen. Zelfs in de middle of nowhere kijkt niemand op van mensen die te voet of per fiets onderweg zijn.
Behalve dat de zichtbaarheid bij jou flink slechter is, is de kans dat een vlag of lint bijvoorbeeld in iemands gezicht zwiept waarschijnlijk vrijwel nihil.
Last but not least: Als we hier een vlaggetje zien denken we "kind op klein kinderfietsje", niet "velomobiel @ 70 km/h in een afdaling".
Klopt allemaal, dat is inderdaad zo.
Ik fiets hier rond met een velomobiel sinds 2012, en was heel vaak de enige fietser op de weg, hoewel de laatste jaren er wel wat meer e-bikes te zien zijn, recreatief, maar ook voor woon-werk verkeer in de zomer, of op mooie droge dagen. Voornamelijk binnen de 10 tot 15 km woon-werk afstand.
Alles wat verder is "moet" je de auto voor nemen, behalve als je zoals ondergetekende "abnormaal" bent......;-))
Die gedachte vlaggetje "kind op klein kinderfietsje" heb ik vaker gelezen, vaak gevolgd door de gedachte: "langzaam".... Waarbij ik zelf eerder de neiging heb om te denken: "kind, onberekenbaar, oppassen!"
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42

