(3 uren geleden)Bobslee schreef: Die gedachte vlaggetje "kind op klein kinderfietsje" heb ik vaker gelezen, vaak gevolgd door de gedachte: "langzaam".... Waarbij ik zelf eerder de neiging heb om te denken: "kind, onberekenbaar, oppassen!"Ik denk dat dat fietserslogica is, die je daar toepast.
Ik fiets regelmatig met mijn basisschool-uk over regionale wegen (doorgaand voor fietsers en één zelfs een populaire schoolroute; voor automobilisten is het hooguit een sluiproute of een bestemming), die tussen de twee witte doorgetrokken kantlijnen allemaal zo'n 2,90 a 3,00m afstand hebben. Daarnaast zit dan vaak een afbrokkelende berm; ik instrueer m'n uk altijd om daar niet te fietsen en liefst ook niet te dicht bij de kantlijn - voor je het weet doe je wat hij een op-je-bek-flip noemt.
Als er dan iemand achter ons verschijnt blijf ik naast hem tot we veilig aan de kant kunnen; meestal is er wel even een oprit ofzo, binnen 10 a 15 seconden fietsen ofzo. Ik wijs dat dan altijd aan, en zeg er "auto achter ons, we gaan daar even stoppen" bij.
Bij tegenliggers doen we het anders: Als we niet toevallig al bij een passeervak ofzo zijn ga ik dan achteraan fietsen, maar wel nog met mijn voorwiel links van de wielen van m'n uk z'n fiets, en als het tempo van de tegenligger niet drastisch zakt, nog wat verder naar links, zodat ik echt de weg blokkeer.
Juist daarover heb ik al een aantal keer fikse discussies gehad, tot een dreigement (van de tegenpartij) en een aangifte (van mijn kant) aan toe.
Er zijn echt genoeg automobilisten die het volkomen normaal vinden om met een BMW X7 @ ~50 km/h een negenjarig ventje voorbij te rijden. Mind you, zo'n ding is dik 2,20m breed inclusief spiegels. Blijft er in het ergste geval 70cm over voor ons fietsers. De marge is dan dus echt nul.
edit: Dat de wet die de Duitsers daarvoor hebben in Nederland nog niet overgenomen is vind ik ronduit schandalig, zéker voor een land dat zichzelf internationaal als fietsland durft te positioneren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.