05-Jan-2026, 10:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jan-2026, 10:38 PM door Bobslee.)
(05-Jan-2026, 02:52 PM)blokdoorn schreef: Aha, zo los je dat dan op, hier is de overweging meer: ga ik andere banden aanschaffen en monteren voor hooguit een paar dagen per jaar. Mijn qv ritje gisteren viel niet tegen, met gewone banden, af en toe wel wat glijden in de bochten, en een paar besneeuwde heuveltjes waren te stijl en glad zodat de achterwielen wegslipten. Het fijne van dit weer is: de automobilisten reden rustig en voorzichtig.
We hebben wel een oude fiets staan met topcontact winterbanden, bleek erg effectief vanochtend.
Ik heb eens ooit, toen ik nog zonder ondersteuning rondfietste, Schwalbe Marathon 365 banden onder de QV gehad, zogenaamde "all-season" banden, zonder spikes uiteraard.
Had ergens gelezen dat die ook prima zouden voldoen in de winter in het noorden......Niet dus!
Een paar bochten na een afdaling waren plaatselijk heel glad, en de QV brak achter uit in de eerste bocht, met circa 55 km/u. Corrigeren ging goed, maar de volgende bocht gleed de achterzijde helemaal door en toen was het plots niet meer glad en met die snelheid en een QV zowat dwars op de rijrichting laat het gevolg zich raden.....
Dat was weer een reparatie.........
Die banden zijn gelijk in de grote grijze verdwenen, en sindsdien gaan er standaard spikes op vanaf november........Nodig of niet!
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42