07-Jan-2026, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jan-2026, 11:14 PM door Bobslee.)
(25-Jul-2023, 08:57 AM)Hardloper schreef: Ergens wel jammer dat er niet 2 koplampen zijn bevestigd. Ik zou hier en daar wat andere design keuzes hebben gemaakt. Ik ben ook zeer benieuwd hoe zwaar hij is.
We hebben straks drie keuzes:
1. De sportieve Quatrevelo Velomobiel.NL
2. De trap ondersteunde de Podbike
3. Katenga VM45
Het wordt erg spannend voor Podbike hoe snel de VM45 komt en wat de prijs is lijkt me. Als de prijs concurrent. Dan heb je mensen met rijbewijs die voor de Katenga gaan, denk ik toch. Ik vrees ervoor dat de Podbike het zwaar kan krijgen
Je kan mee volgen als je op de Velion velomobile zoekt, de planning is op eind dit jaar een model met 45 km/u homologatie in productie te hebben.
Die fiets zou circa 72 kg gaan wegen, en 2kWh batterijen aan boord krijgen. Ik volg hier ook mee, omdat het interessante ontwikkeling is, zoals opgemerkt is het wel een hele grote fiets, de fiets zonder motor kan nu blijkbaar al gekocht worden voor circa € 12.500, dan moet je zelf een motor inbouwen en voor goedkeuring zorgen.
Als je het nieuws rond Podbike een beetje gevolgd had wist je al dat die failliet zijn, ik was allang blij dat ik voor dat die fiets in productie ging mijn pre-order gecanceled had, mijn inleg heb ik terug gehad. Er waren trouwens al snel problemen met printkaarten bij de eerste modellen las ik ergens.
(27-Mar-2024, 10:27 AM)365cycle schreef: Ja. Ik vind de hoogte wel meevallen en vind dit een erg leuke fiets. Niet nu voor mezelf, wél als auto-alternatief voor als ik heel vaak heel ver moet, en natuurlijk voor mensen die niet echt sportief willen worden.
Die 72 kg is trouwens fors, maar de hele motorinbouw zit daar wel in. 60-65 kg voor een dusdanig grote én degelijke fiets vind ik niet zo heel raar. Als je een differentieel, versnellingsnaaf en vierwielsturing in een QV bouwt zit je vermoedelijk ook al boven de 40.
Toen ik mijn QV 42 in 2017 ophaalde woog die al 37,5 kg, dat met achterremmen, mountaindrive en head-in kap. Toen de mountaindrive eruit ging scheelde dat 2,5 kg maar dat werd gecompenseerd door inbouw van de Bafang en het meenemen van 2 batterijen....Dat voegde 7,5 kg toe, dus zat de QV toen gelijk boven de 40 kg.
Maakt weinig uit dat gewicht als je toch ondersteuning hebt, want het gewicht is het zwaarste als je optrekt en natuurlijk bergop, maar dan is daar de ondersteuning die een duwtje in de rug geeft......
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42