2 uren geleden
(, 12:53 PM)Frutsel schreef:(, 10:34 AM)Hardloper schreef:(, 01:19 AM)alpenvelomobiel schreef: Het is overigens zo dat een velomobiel een stuk lichter is dan een motor, en het gaat ook een stuk minder hard. Langste afdaling die ik heb gedaan is ongeveer 18 km geweest,met veel stukken van 12%. Moet ik wel bij zeggen dat ik de fiets nooit harder dan 60 heb laten gaan in bergafdalingen.Ik deed het steeds zo dat ik de fiets liet gaan tot ca 60 en daarna remmen tot 30, zodat ik steeds een korte periode had om de remmen te laten afkoelen.
Volgens mij heb je dan best wel heel actief geremd. Want ik ben ooit van een lokale viaduct afgegaan waarbij ik een piek snelheid bereikte van 55km/u met bijtrappen. Dus ik verwacht dat ik makkelijk over de 60km/u kan gaan, bij het dalen over een lengte van 18km met stukken van 12%. Mits er geen belemmerende obstakels zijn.
Uhh, ja, dat zegt hij toch? Snelheid op laten lopen tot zo'n 60km/h en dan remmen tot 30?
Daar kunnen we wel een beetje aan rekenen, en met de gegeven getallen vallen de lelijke breuken lekker tegen elkaar weg. Met 60 km/h op een helling van 12% en een systeemgewicht van 102 kg genereert de afdaling een voorstuwend vermogen van 2000 Watt. Ook een Evo-R of Quatrevelo op solide straatbandjes zullen bij 60 km/h minder dan 500 Watt weerstand (rol+lucht) vragen, dus effectief wordt je dan nog met 1500 Watt versneld, wat genoeg is om ruim 4 seconden later ongeveer 72 km/h te gaan. Bij die snelheid is het voortstuwend vermogen van de afdaling toegenomen tot 2400 Watt, en is de weerstand van de velomobiel vast nog minder dan 900 Watt, dus je 'voortstuwingsoverschot' neemt bij die snelheden alleen nog maar toe. Zonder parachute(s) zou ik het zelf niet graag proberen. Gelukkig zijn de meeste stukken 12% niet zo heel lang.
Versnellen van 30 naar 60 km/h vergt ongeveer 10 hoogtemeters. Uitgaande van een (rol/lucht) weerstandsverlies van ongeveer 30% zou een stevige Alpiene helling van 1000 hm dan ongeveer 75 remvertragingen vragen. Maar waarschijnlijk 'verstook' je de helft van de hoogtemeters tijdens het remmen, dus dan circa 40 remvertragingen van 60km/u naar 30 km/u. En dat valt me eerlijk gezeg nog mee.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'