2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door alpenvelomobiel.)
(4 uren geleden)Gideonaut schreef:(4 uren geleden)alpenvelomobiel schreef: De Velayo reed ik een dijkje op, en daar had het wiel dus te weinig grip. Maar zoals gezegd zit dat wiel nog voorbij de voeten en heeft de band weinig gewicht boven zich.
Ik weet niet of je bekend ben met de voorwillenseweg (Gouda) Nogal een flinke klim de dijk op. Hier heb ik nooit issues gehad met de Velayo, 1x tijdens de winter lag er sneeuw/snot en toen moest ik wel uitstappen en duwen, maar dat heb ik vroeger ook met de Waw moeten doen, heeft niet zozeer te maken met het type aandrijving.
Je hebt wel een punt wat betreft de positie van de wielen maar in praktijk, in ons platte landje merk je daar 0 van.
Ook ben ik van mening dat dikke banden voorop voor veel beter of rustiger rijgedrag zorgen. Dat is mijn ervaring tenminste met de Schwalbe Crazy Bob banden.
Zodra m'n Velayo weer gefixd is wil ik er dikke slicks onder gooien, de GTSmoothies als die er nog zijn.
Hi Gideonaut,
Dijkje in Duitsland was heul stijl (ik was bij de ontwerper (Marcus) op bezoek) en ik heb het echt een beetje uitgeprobeerd vanuit stilstand. Ontwerpuitgangspunten van de Velayo waren : een fiets die opvalt in stedelijk verkeer, daarom is hij zo hoog, en doordat hij zo hoog is, is hij ook breder gemaakt ivm stabiliteit. De wielen voorin om m rechtop te kunnen zetten. Marcus heeft ons ook een toekomstige versie van de velayo laten zien, maar ivm persoonlijke omst. komt hij hier niet meer aan toe. Maar dit was een fiets die vrij sterk lijkt op wat de Different is geworden. De fiets was in dit geval dus laag, en de wielen verder naar achter. Ik vond de Velayo heel prettig rijden, en tegen mijn verwachtingen in ook onverwacht snel. Wel had Marcus de opmerking dat het stuurgedrag op snelheid gevaarlijk is, en dat ben ik er wel mee eens. Je kan niet fietsen met losse handen zeg maar, maar in de praktijk vond ik het dank zij de demper zat meevallen.
De dikke band achter bij de Alleweder A7 was nodig, omdat het achterwiel welliswaar geveerd is, maar niet gedempt, en dat heeft wel eens een spannende situatie opgeleverd dat het achterwiel uitbrak doordat de fiets ging stuiteren achter, en dat was op een moment dat ik de brienenoord afging, niet fijn, niet fijn. De Alleweder was een fiets waar ik dubbele gevoelens bij heb. Conceptueel best een leuk ding, met heel veel bagage ruimte, en heel wendbaar. Aandrijflijn was alleen verschrikkelijk inefficient, alle torque die je er instopte ging verloren aan vervormen van de carosserie, verliezen in ketting overbrenging en noem maar op. Verder denk ik dat de fiets iets zwaarder was dan noodzakelijk. Leo van Alligt had hier meer van kunnen maken, maar de aandacht ging uit naar de Sunrider, die met minstens 50 kg voor de niet ondersteunde fiets en75 kg voor ondersteunde fiets echt over ge-engineered en zwaar is. Sunrider heb ik ook geprobeerd, vond het een drama.
Go One Evo K