Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
(4 uren geleden)ligvogel schreef: Niet voor niks dat die vaak voor een schijntje te koop staan.

(4 uren geleden)Gideonaut schreef: Daarnaast is het kopen van een tweedehands ook nog niet alles, nieuwe banden nodig? verlichting? Bagagedrager? hoeveel onderhoud is er nodig om een low budget fietsje weer op gang te krijgen, hoeveel tijd kun je er aan toewijden? Je bent zo weer een paar honderd euro verder hoor.

(3 uren geleden)Jeroen S schreef: Hele goedkope tip, Zet een paar vlotte slicks op je MTB. Contact Urban, Michelin Wildrunner. Ben je bijna net zo snel als een doorsnee ligfiets, de fiets heb je en ken je. Voor andere banden heb je meestal geen nieuwe wielen nodig,

Een simpele vlotte racefiets oid kon ook wel een werken. Kijk je gewoon op Marktplaats bij jou in de buurt naar herenfietsen, sportfietsen, racefietsen.

Heel erg veel ligfietsen zijn niet zo heel veel sneller, je hebt nu iets nodig en niet over een half jaar. Misschien is dan de stage al weer voorbij.

Mijn persoonlijke denkproces gaat ongeveer zo: (houd je vast, er gaat hogere wiskunde aankomen!)

Elke dag dat ik op de fiets gaat bespaart me 10-20 euro

De optimistische versie: ik koop een fiets voor 100-200 euro, en besteed dan ongeveer €50 aan nieuwe bandjes of ander onderhoud (ik gebruik dan de usb fietslamp van mijn mtb, maar het word zomer dus dat zal niet vaak nodig zijn). Omdat het voor mij een nieuwe ervaring is rijd ik vaker dan dat ik dat zou doen op de mtb, en ik verkoop de fiets voor de aankoopprijs. Dan is het verlies op de fiets op de fiets zelf €50, wat betekent dat ik minimaal 5 keer vaker moet rijden op die fiets om het terug te verdienen. Ook heb ik dan een leuke ervaring op een unieke (voor mij) fiets, en genoeg rijtijd om een beter en sportiever model serieus te kunnen overwegen.

De super pessimistische versie: ik koop een fiets voor €200 en er is meteen €100 aan onderhoud nodig. Ik haat het en ik wil er na de eerste keer rijden nooit meer op zitten, waarna ik de fiets niet aan de straatstenen kwijt kan raken. In totaal €300 kwijt, maar wel een unieke ervaring en een beetje kennis over wat wel of niet werkt in een ligfiets.

De optimistische versie is denk ik waarschijnlijker dan de pessimistische versie, maar zelfs dan zou dat niet het einde van de wereld zijn.

Echt permanent slicks op mijn mtb zetten ga ik in ieder geval niet doen, ik heb nu al soms problemen met grip op de mtb trails, dus daar wil ik echt mijn huidige bandjes voor houden. Verder is een racefiets ook wel een optie voor ongeveer dezelfde prijs als een ligfiets geloof ik, maar ja dan lees ik toch uit de ervaringen dat een ligfiets vaak even snel is en met meer comfort als ik het goed begrijp. Smile

Ik hoop dat dat het een beetje verduidelijkt, geen zorgen ik ga me niet meteen in het fallisement werken, en als het lukt dan zijn de extra centjes mooi verdient.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro

Berichten in dit topic
Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 12-Mar-2026, 10:28 PM
RE: Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 1 uur geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, rolrek, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
De optimistische v...Tijanus — 01:13 AM
Niet voor niks dat...rolrek — 12:32 AM
Bandendruk bij trikes
Ik kan het me ook ni...Jeroen S — 11:13 PM
Medeliggers onderweg
Ik vond het in de Mi...Jeroen S — 11:07 PM
Hele goedkope tip, Z...Jeroen S — 10:54 PM
Nou, overdrijven i...Gideonaut — 09:55 PM
Ik heb er verschei...ligvogel — 09:51 PM
Ik zie dat Rolrek pr...Bianca F — 09:23 PM
Als je serieus van...Boyd Maduro — 09:15 PM
Voor de route he...Niels van der Wal — 08:35 PM
Als je serieus van...rolrek — 08:23 PM
Ik heb er verscheide...melle z — 07:40 PM
Als je serieus van p...Gideonaut — 07:31 PM
Spammers
Ik denk dat er veel ...Hardloper — 07:20 PM
Medeliggers onderweg
Ik vind door de wi...Hardloper — 07:16 PM
Hobbelpaard? Nee dat...De tovenaar — 07:03 PM
De M5 Blueglide ...Frutsel — 06:47 PM