Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor een beginner? qua aankoop etc.
(, 07:17 AM)Wim -de roetsende schreef: Nu kun je dus toch doorsparen voor een model dat nog beter past   Big Grin
Zeker, maar ik heb toch ook nog andere dingen waar ik ook nog wel wat geld voor opzij wil zetten, dus ik houd het een beetje bedaard.

(, 09:58 AM)Hardloper schreef: Toevallige ook even in een VM mogen liggen?
Met bergschoenen in een klein duur fietsje stappen leek mij niet zo'n heel goed idee, misschien dat ik dat later nog eens een keer kan proberen. Ik heb er wel meerdere van binnen gezien.

(, 10:50 AM)Niels van der Wal schreef:
(, 12:08 AM)Martin van Mourik schreef: Vanuit Wijk bij Duurstede via Maarn naar Den Dolder zou ik afraden
- je moet door Doorn heen
- je maakt meer hoogtemeters dan nodig, tussen Doorn en Maarn is de Utrechtse Heuvelrug relatief hoog (maar niet zo hoog als bij Amerongen).

Met de E-toets en met een klik op het berg-symbooltje rechtsonder kun je op brouter.de een hoogteprofiel van de route zien.

Ik heb hier nog over nagedacht. Als je over Maarn wilt, dan kun je via:
De wijkerweg
Langbroekerweg
Maarsbergseweg
Maarnsegrindweg
Het is iets om, wel kruispunten maar geen stoplichten en weinig heuvels. (alleen de Maarnseberweg is iets oplopend)

In de spits vind ik dit geen aanrader. Er zijn tot aan de rotonde bij Leersum geen fietspaden; er is wel hard rijdend autoverkeer. Waarschijnlijk de komende jaren veel omdat de dijk naar Amerongen afgesloten is vanwege de dijkverhoging.
Die rotonde is trouwen goed opletten; je hebt voorrang, maar er zijn meerdere fietsers aangereden.

Niels, omweg, van der Wal
Heel veel dank voor alle routesuggesties, ik ga zeker nog wat experimenteren met weggetjes om iets te vinden wat een beetje rustig fietst.
Ik kom wel vaker over de langbroekerweg om naar de mtb route van leersum te komen, maar die weg vind ik op mijn mtb al eng; te smal, te onoverzichtelijk, en mensen rijden te hard, dus dat ga ik toch maar niet doen op de ligfiets.
Uberhaupt ga ik er nooit vanuit dat ik voorrang krijg op de fiets, even remmen tot je er zeker van bent dat mensen je zien kan een hele hoop pijn voorkomen. Voorrang is niet iets wat genomen kan worden, het is altijd gegeven en dat kan alleen als men je ziet.

Even een blogje in het klein over de ervaringen van de eerste dag in bezit zijn van een ligfiets, ik heb toch nog wat vrije tijd op dit moment.

Ten eerste zoals ik in de vorige post zei de fiets na gelopen, waar ik me niet op had bedacht is dat het onderhoud iets lastiger gaat dan bij de mtb, je zet de fiets niet zomaar even op z'n kop. Met de fiets op de zijkant de demper er omgekeerd in gezet en de preload bij gedraaid zodat die nog iets zachter aan voelt. Daarna de remmen af gesteld (hier kom ik later nog even op terug), het lampje vast gedraaid, spiegeltje en bel goed gezet, de standaard nog wat langer gemaakt en tot slot de laptoptas geprobeerd en die past, hoera!

Van die miezerregen is niets gekomen, dus het was tijd voor het eerste echte testritje over de dijk. Vier boterhammen in een trommeltje, samen met mijn waterfles en een bandenplaksetje in de laptoptas op de fiets, en gaan met de (open) banaan!
Nog geen 10 minuten later hoor ik achter me "En, hoe gaat het met de ligfiets?" Meteen een medeligger in een handbike tegen gekomen (die overigens ook een nazca fuego heeft! hoe die wist dat ik net begonnen ben is een mysterie) We hebben een tijdje samen gereden en ik heb nog een aantal nuttige tips gekregen:
- Het stuur meer omhoog zetten, dat had ik niet gedaan, maar het zitje wel. Dat was een goede tip.
- Mijn veters moet ik in mijn schoenen stoppen aan BEIDE kanten, niet alleen aan de kant van het tandwiel. Dat had ik zelf ook al ondervonden maar desalniettemin was het een goede tip.
- Een ligfiets kost meer dan €2000 omdat ze zo uniek zijn. Ik had het hart niet om te zeggen dat ik ze voor iets minder heb zien staan.

Het trappen ging zwaarder dan ik had verwacht, ik was flink aan het duwen en toch kwam ik niet heel snel vooruit. Dat had ik enigzins verwacht omdat het nieuw is en het stoeltje volledig omhoog staat, maar het viel toch wel tegen en het hielp niet dat mijn voeten ook wel snel van de pedalen gleden. Mijn benen begonnen moe te worden en het woei best wel hard, dus toch maar weer naar huis.

Rit 1: 7,5km, gemiddelde snelheid 12,5km/u, topsnelheid 28km/u (van de sluis af, harder durfde ik niet)

Thuis mijn broodjes gegeten, en na ik de log had gekeken viel het toch erg tegen met de snelheid, zo haal ik de 25km/u nooit. Dan maar weer gaan sleutelen aan de fiets (het is altijd de fiets die niet snel is, nooit de rijder Wink). In dit geval kwam ik er achter dat de achterrem aanliep, dus ja, dat helpt niet echt. Na een test met terugtrappen leek dat ook best wel moeilijk te gaan, nou blijken de geleidende wieltjes een beetje stroef te lopen dus daar ga ik denk ik even de lagers van vervangen. Gelijk de ketting schoon gemaakt en daarme werd het terugtrappen alsnog bijna twee keer zo makkelijk! Dus zeker een tip als je dat zelf voor lange tijd niet gedaan hebt.
Ook even een klein beetje speling uit het stuur gehaald, en daarna de pedalen om gewisseld met mijn mtb. De plastic pinnen op de mtb pedalen zijn nog maar iets van 2mm lang, maar toch is het genoeg dat het bijna geen moeite meer kost om mijn voeten omhoog te houden, dus ik ga zeker even kijken naar pedalen waar je gewoon normale boutjes inschroeft als pinnen, als die nog niet genoeg zijn dan haal ik gewoon nog wat langere boutjes bij de bouwmarkt.

Enfin, tijd voor de tweede rit. Nog steeds flink tegenwind op het fietspad langs de N224, maar het rijd al lekkerder dan met een slepende rem. Even verkeerd gereden in Cothen, en dan door het buitengebied weer terug naar Wijk met wind mee. Op de terugweg begon ik de slag best te pakken te krijgen, iets verder onderuit zakken in het stoeltje en dan de pedalen in de slag wat verder vooruit en naar beneden door drukken, minder de pedalen omhoog tillen omdat die spieren moe waren. Ik ga de pedalen nog iets inschuiven zodat ik minder ver onderuit hoef op het stoeltje.

Rit 2: 15,5km, gemmidelde snelheid 15,5km/u (wind tegen 15km/u, wind mee 20-23)

Nog wat vragen:
- Is er een goede manier om de beschermbuisjes van de ketting schoon te maken van binnen?
- Tijdens het fietsen hoor ik de ketting trillen in die buisjes om de ketting (drr, drr), is dat normaal?
- Wat is de beste manier om een bidonhouder te monteren op de fiets? Ik zat te denken aan wat buisklemmen op het stuur.

Een hele lap tekst, maar de conclusie is dat een ligfiets best wel lekker rijd  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Bianca F

Berichten in dit topic
Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 12-Mar-2026, 10:28 PM
RE: Tips voor een beginner? qua aankoop etc. - door rolrek - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bidonhouder kan onde...De tovenaar — 09:12 PM
Ikkenniefietsen op een indoorbaan?
Cadans en power...LigfietsWilsum — 09:09 PM
Het lijkt op het han...Lig-hen — 09:04 PM
Bidon: kan ook gew...rolrek — 08:41 PM
Nog wat vragen: ...Wim -de roetsende — 08:35 PM
Je zult andere (been...martinus — 08:35 PM
Nu kun je dus toch...rolrek — 08:21 PM
Ketting eraf oplossing QV
Even een update, sin...Hardloper — 06:52 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
In plaats van vloeib...melle z — 06:47 PM
Interessant! Bedankt...Arend-Jan — 06:42 PM
Wintertraining 2026
Haha nee dat snap ik...Arend-Jan — 04:50 PM
Voorlopige conclusie...Hoekie — 04:07 PM