Eerste ervaringen met de Bülk Distance – na 4 maanden en ±1350 km
Ik ben Wim (59) en rijd sinds enkele jaren velomobiel, maar beschouw mezelf nog steeds als een debutant. Na ongeveer 3 jaar met een A7 heb ik afgelopen zomer een Bülk Distance besteld. Na 4 maanden en ±1350 km, voornamelijk tijdens 4 winterse BRM’s van 200 km, deel ik graag mijn eerste ervaringen.Configuratie (kort)
· Tillerstuur
· Medium combihood + hotspot
· Luchtvering achter / comfortveren voor
· 155 mm cranks – 56/33
· Signaalgeel
· Geen racehood
Pluspunten
Comfort & wegligging: De Bülk is duidelijk comfortabeler dan de A7, vooral op slecht asfalt en kasseien. De luchtvering achteraan en bredere banden maken een groot verschil. Ook bij stevige zijwind blijft hij stabiel en voorspelbaar.
Stoel: Een grote verbetering. Breder aan de heupen, geen drukpunten. Tot nu toe geen schaafwonden net boven staartbeentje, voorlopig zelfs niet op lange ritten.
Serviceluiken & toegankelijkheid: De grote serviceluiken zijn praktisch voor onderhoud en bagage en sluiten goed af tegen regen. De afneembare wieldeksels zijn handig bij een bandenwissel.
Schakelen: De Shimano bar-end shifters schakelen feilloos. Minder ergonomisch dan gripshift, maar betrouwbaar en stil.
Wintergebruik: De combihood met neopreen kap is in de winter echt een meerwaarde. De ruimere instap ruimte en opklapbare combi hood is zeer praktisch om sneller in en uit te klimmen.
De Distance biedt echt nog veel meer bagage ruimte dan de A7. Zeker met het tiller stuur.
In feite had ik geen nood aan bagagevakken vooraan. Welke lange voorwerpen je echt allemaal kwijt kunt in de lange staart is ongelooflijk. Zal goed van pas komen bij kampeer vakantietochten.
Minpunten / aandachtspunten
Achterderailleur-luik: Op kasseien ontstaat een storend resonantiegeluid. Extra tape helpt slechts beperkt. Maar ik ben het reeds gewoon.
Wieldeksels (dual-lock): Zitten stevig vast maar zijn fragiel. Soms komt de dual-lock kleefstrip los van de body. Al meerdere strips moeten vervangen. Dit is wanneer je de deksels moet los halen om een band te vervangen of om wielkasten te reinigen.
Gewicht: Het praktische karakter en de vele luiken verhogen het gewicht merkbaar. Ik beschik niet over een weeginfra maar je merkt het gewoon.
Bodemvrijheid – staartvorm: De staart maakt achteraan een lichte knik naar beneden, waardoor de Bülk bij vrijwel elke steile drempel of bij het afrijden van een trottoir met de achterzijde sleept. Dit veroorzaakt snel beschadigingen. Door de smalle vorm aan de wielopening is dit moeilijk duurzaam te beschermen: tape komt telkens los. Dit lijkt eigen aan het ontwerp en onvoldoende getest voor alledaags gebruik op openbare wegen. Voor Belgische wegen met veel drempels is dit echt jammer.
Bediening schakelaars: De drukknoppen voor verlichting en claxon zijn lastig te bedienen vanwege de plastieken vochtbescherming kapjes . Met neopreenkap heb ik mijn GPS op het tillerstuur staan en dan zijn die knoppen bijna niet te gebruiken. Een oude tuimelschakelaar werkt sneller maar is fragieler.
Bagagevakken vooraan zorgen voor te weinig voetbeweging bij het uitklikken van de Sl klikpedalen. Je zit telkens met de hiel tegen de opstaande rand bij het uitklikken. Maar ook dat went snel en maakt veel lawaai maar geen schade.
Snelheid & gebruik
De Bülk voelt voor mij niet merkbaar sneller aan. Een gemiddelde van ±26 km/u over 200 km in winterse omstandigheden vind ik prima. Bij het rijden van brevetten win ik tijd door sneller te kunnen in en uitstappen. Als ik mij manueel moet draaien in een te smalle weg of na gemiste afslag. Met de A7 kon ik wel met de handen op de wielen achter uit manoeuvreren. Maar goed dat zijn geen typische Bulk Distance issues.
Conclusie:
Globaal ben ik zeer tevreden over de bouwkwaliteit, het comfort en de rijeigenschappen van de Bülk Distance. Het is een comfortabele en praktische velomobiel voor lange, vlakke afstanden, met enkele duidelijke aandachtspunten — waarvan de staart en de beperkte bodemvrijheid voor mij het meest storend zijn. De Bulk Distance is ook minder gevoelig voor zijwind.