Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum.
(28-Dec-2025, 06:56 PM)ZoefZoef schreef: Zolang het voor de wet nog steeds een fiets blijft en het ook nog een ligfiets betreft vind ik het een uitstekend idee om hier een subforum voor aan te maken  En zeker gezien zo'n motor het voor sommigen onder ons mogelijk maakt langer te blijven fiets of juist te kunnen fietsen.

Dat langer kunnen blijven fietsen geldt zeker voor mij. Als ik naar mijn werk ga, dan zou ik gewoon fietsend al aardig moe zijn en wordt liever moe van werken dan van mezelf transporteren door het verkeersgekkenhuis dat de Amsterdamse binnenstid te vaak is. Stuk langs de rivier de Amstel rijden is vrijheid, daarvan moe geraken is daarentegen prima!

(28-Dec-2025, 07:39 PM)Wim -de roetsende schreef:
(28-Dec-2025, 10:41 AM)PlantageBohémien schreef: Mij is opgevallen dat op dit forum bijna geen berichten staan die gaan over E motoren op ligfietsen

Het staat iedereen vrij om een topic te starten. Wat let je?

Dit forum is qua inhoud trouwens onafhankelijk van de NVHPV.

Dat "het staat iedereen vrij etc". is een manier van redeneren die ik vaker tegenkom op fora, maar dat snijdt m.i. geen hout, als er niet een echt geëigende plek is waar iedereen onmiddellijk begrijpt waar men het qua hoofdthema over heeft. Vandaar dat een aantal mensen een subforum wel zien zitten. Trouwens, zien eten doet eten, het zal vanzelf aan kunnen trekken als er lezenswaardige en reageerwaardige inhoud gepubliceerd wordt. Dat ligt ietwat moeilijk gezien het enigszins conservatieve denken alhier. Zoiets als: Een fietsers is slechts een fietser als hij het motoridee niet onderschrijft. De maatschappelijk en technologische ontwikkelingen gaan dan aan sommigen voorbij. Het zij zo. Tant pis.

(28-Dec-2025, 07:43 PM)Hardloper schreef: Ik vind dat het prima past een topic binnen het forum onderdeel: "Accessoires & Onderdelen". Persoonlijk vind ik het geen eigen forum onderdeel waardige. 99% van de actieve leden hier wonen in het vlakke Nederland, dus een hulp motor is zoals weleens aangehaald eigenlijk niet heel zinnige. Niet de legale tot 25km/u. Of de illegale 45km/u speedelec variant zinnige is, dat laat ik in het midden. Maar zoals aangehaald: illegaal. Dus niet wat we actief moeten aanmoedigen.

We hebben hier ook een te koop aangeboden onderdeel voor "Fietskleding", 2 topics welgeteld. Dit had ook bij overige gekund. Ditzelfde lot zie ik voor de elektrische ondersteuning onderdeel. want het zijn mensen

Jammer, jammer, maar hier moet ik u toch even behoorlijk beknorren! Een motor is géén Accessoire. Als je een fiets hebt en je wilt die motoriseren dan is dat een fundamentele ingreep. Het is geen nieuwe bel, een beter achterlicht, of een stel nieuwe handgrepen. Als je een nieuwe fiets met motor wil aanschaffen dan is dat totaal iets anders dan een motorloos rijwiel.

Beseft u trouwens dat deze opmerking "Persoonlijk vind ik het geen eigen forum onderdeel waardige" in gaat tegen uw eigen ondertitel, motto of stellingname "Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak." want het zijn wel uw medemensen die het wél een sub-forum waardig achten.

Het is al eerder aangekaart door posters die u voorgingen in deze draad dat ondanks uw 'vlakke land-theorie" een motor soms lekker of ook onontbeerlijk is. Vlak land of niet.

(29-Dec-2025, 08:26 AM)Jeroen S schreef: Reinhard van het Duitse Velomobiel Forum had ook nog een E bike forum vandaar dat er een tijd heel streng gereageerd werd op E bike, motor berichten op dat andere forum. Dat mocht niet. Sinds hij die andere verkocht heeft, mag het wel.

Hoewel ik ook (nog) niks met e motoren heb, zie ik wel veel anderen ze gebruiken. Natuurlijk mag er over gepraat, geschreven worden.

Ja, Reinhard heeft ingezien dat het noodzakelijk was. Voor hem had het de Kritische Massa bereikt. Datzelfde was het antwoord dat hij mij in eerste instantie gaf toen ik het opnemen van Quads in een thema beargumenteerde. Hij zei het ook letterlijk. Op enig moment was die kritische massa dus bereikt en heeft hij het "Trikes" sub-forum omgevormd tot "Trikes/Guads" sub-forum en iedereen weer gewend en gelukkig.

(29-Dec-2025, 12:35 PM)365cycle schreef:
(28-Dec-2025, 10:41 AM)PlantageBohémien schreef: Mij is opgevallen dat op dit forum bijna geen berichten staan die gaan over E motoren op ligfietsen, als ik op het 
Duitse forum voor ligfietsers kijk, zie ik daar wel een rubriek  "Motoren", waar ook veel reacties zijn, en van alles besproken wordt.
Wat mij betreft prima als er een rubriek voor komt, maar ik denk dat de animo hier beperkt is. In Duitsland vind ik het tot op zekere hoogte nog wel een ander verhaal, daar hebben ze wél heuvels Wink

'Heuvels"? Als u mijn bijdragen elders in deze draad leest dan moge het duidelijk zijn dat in ons vlakke landje ook andere beweegredenen opgeld kunnen doen. Soms zelf is motorisering noodzakelijk, om toch nog te kunnen blijven fietsen, echt fietsen, want zonder spierkracht ben je nergens. Over illegale toestanden discussieer ik niet.

(29-Dec-2025, 12:50 PM)Hardloper schreef: Inderdaad illegale E-assistenten moet echt niet hier aangemoedigd worden.

Er is niemand hier die dit doet of zou willen doen.
Antwoord }
Bedankt door:

Berichten in dit topic
RE: Tijd voor een rubriek "motoren"op dit forum. - door HansNL - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Omdat ik een lekker ...Bobslee — 06:09 PM
E achter V: Roze papiertje wel verdiend!
Kan dat niet beter a...LigfietsWilsum — 06:09 PM
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit f...
Beste Hans, I...Wim -de roetsende — 06:00 PM
E achter V: Roze papiertje wel verdiend!
De mijne leeft ook n...365cycle — 05:34 PM
Bij gebrek aan eni...Tijanus — 05:32 PM
Beste Hans, Ik ...HansNL — 04:57 PM
Ik vind dat het p...Kapitein Bosui — 04:51 PM
Zolang het voor de...HansNL — 03:44 PM
Deze forum is meer v...Gideonaut — 03:43 PM
Ik ben van mening ...HansNL — 03:40 PM
Beste Hans, Ik he...Niels van der Wal — 03:32 PM
Mij is opgevallen ...HansNL — 03:12 PM
Hans, voor wij een s...Willeke_IGKT — 12:50 PM
Beste Willeke, Hart...HansNL — 12:17 PM
Hans misschien kun j...Willeke_IGKT — 11:28 AM
Eerlijk is eerlijk i...HansNL — 11:19 AM
DF (non-XL) of Quest XS carbon (met wer...
Goh, laat er nu net ...Frutsel — 10:23 AM