1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 minuten geleden door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
(1 uur geleden)Arend-Jan schreef: Ik heb altijd een reserve schakelkabel (binnenkabel) bij me. Die vervang je binnen 5 minuten. Natuurlijk niet de allereerste keer, maar het is echt een heel eenvoudig klusje.
En anders laat je dat bij iedere willekeurige fietsenmaker voor een paar euro fixen en rij je weer verder.
Of, zoals je zelf al zegt: fixeren in een vaste versnelling, desnoods met een tiewrap ofzo. Dan kan je ook verder.
Onderweg een derailleur vervangen door een andere is wel andere koek, zeker als je er ook een shifter bij zou moeten vervangen (want: elektrisch/draadloos).
Ik heb geen versnellingskabel meer....
Ben het met je eens dat door de elektronica de kans op pech groter is dan een puur mechanische setup. Maar gezien de ervaringen van anderen door de jaren heen, SRAM AXS bestaat alweer een tijdje, heb ik die als verwaarloosbaarbaar geacht. Je kan zoals Jochem altijd pech hebben. Maar zoals ik zei: reserve (desnoods goedkope bedrade) derailleur meenemen voor als je bang bent voor pech is ook een oplossing. Enne heeft Jochem de tweede keer getroubleshoot? (eerste keer was fysiek=mechanisch en was dus met bedrade deraileur ook gebeurd) Waaronder simpelweg power er af voor een minuutje en weer power erop?
Op deze manier zou je niet meer durven auto te rijden. Heb eens met een auto in Frankrijk met losgekoppeld hybride systeem gestaan. Met alleen brandstof moter max 70km/u en vrachtwagens die er dus voorbij willen... Gelukkig werkte op parkeerplaats reset auto (uit, op slot met remote, open maken en starten) en koppelde de systemen zich weer. Oef. Was ook nog met kou, wintersport.
NB Shifter HOEFTt NIET vervangen te worden, want tijdelijk kan je met de app schakelen. AXS shifter koppelen is echter ook zo gedaan.
De fietsenmaker kan er ook een bedrade derailleur in hangen als ie geen AXS heeft. Met AXS is ketting los en vast koppelen, met handschoenen, het meeste werk.
Bedraad is iets meer gedoe, maar de bedrade shifter kan ook ff los bungelen. Zeker van de weg af wordt het allemaal een stuk minder gedoe.
(1 uur geleden)Gideonaut schreef: Het lijkt mij een leuk iets om mee te spelen, maar financieel niet echt goed te praten. Misschien een keer op ome Alie kijken :p
Tweede hands ook al goedkoop te vinden. Het is er al een tijdje. Dat zou ik eerder doen dan bij ome Alie kijken.