2 uren geleden
(, 08:30 AM)melle z schreef: Dat klinkt op het eerste gezicht aannemelijk, maar toch kan ik het mij moeilijk voorstellen. Ik zou dus denken dat de totale kracht die je kunt leveren niet beperkt wordt door de spieren in je duwende been, maar door je longen etc. Geen tegendruk leveren is overigens niet hetzelfde als trekken lijkt mij.Je hebt tot op zekere hoogte gelijk. De totale kracht die je langdurig kan leveren wordt beperkt door je hart en longen.
(, 10:37 AM)Frutsel schreef: Maar ga ervan uit dat je meer zuurstof op kan nemen/afval afvoeren dan voor 1 spier(groep). Helaas moet die zuurstof naar die spieren toe vervoerd worden, maar omdat het geen simpel slangetje is, maar een heel netwerk wordt die zuurstof overal heen vervoerd, niet alleen waar het het hardst nodig is. De meeste zuurstof gaat de verkeerde kant op.Dat geldt zeer beperkt. Ik heb me laten vertellen dat de afvoer van afvalstoffen meer een probleem is dan de aanvoer van bloed met verse zuurstof. Voor die afvoer moet je hart "zuigen" en als het uit je tenen moet komen gaat dat niet zo makkelijk.
Hierdoor komt de actieve spier te kort (bij hevige inspanning), en 'verzuurt' (een afvalproduct is melkzuur, vandaar de naam).
Als je die spier nu minder intensief laat werken is de balans aan/afvoer beter te handhaven voor je lichaam.
(, 10:37 AM)Frutsel schreef: Nog 1 dingetje: Meestal gebruik je duwen + trekken voor korte periodes (even hard wegrijden/versnellen). Je spieren kunnen een korte tijd zonder zuurstof werken. Hier heb je dus niet te maken met je hart/longsysteem als beperkende factor. Gewrichten en pezen blijven wel een beperkende factor.Het is vooral dit. Toen ik LEL reed reed ik zo goed mogelijk voluit, misschien dat de verkoudheid nog een klein beetje roet in het eten gooide maar veel meer kon ik echt niet. Ik trapte gemiddeld 324W, maar m'n piek kwam pas aan het eind, toen ik bij de finish probeerde te komen: zo'n 1200W.
In principe is die 1200W een vermogen dat ik dus niet met m'n hart en longen zou kunnen trappen, maar je hebt in je spieren geen zuurstof nodig om toch te kunnen verbranden. Gebruik je geen zuurstof voor de verbranding, dan heet dat anaerobe verbranding. Het andere is aeroob (vandaar "Aerobics").
Trekken aan de pedalen doe ik dus inderdaad primair om heftig te kunnen versnellen, of - als ik al behoorlijk moe ben - vlot te kunnen versnellen. De energiebron voor anaerobe verbranding zit namelijk in je spieren, en die trekkende spieren spreek ik verder niet vaak aan, dus daar zit dan nog wat reserve. Daardoor kan ik ook nog ruim over de 1000W sprinten als de tank eigenlijk al leeg is.
Zijn m'n spieren nog fris, dan kom ik zelfs alleen duwend ruim boven die 1200W uit, en kan ik dus nog flink wat toevoegen door ook nog te trekken.
Voor meer info over verbranding, lees hier >> Uithoudingsvermogen volgens fysiopraktijk Jansen
(, 07:55 PM)Willeke_IGKT schreef: Aanverwante maar anders.Dat kan je inderdaad gewoon doorrekenen.
Als ik met een cadans van 60 een snelheid heb van 30 km/u en Nico, zelfde fiets, zelfde tandwielen en cassette zelfde wielen en (laten we in dit geval zeggen zelfde banden), met de zelfde versnelling langs komt rijden met een cadans van 90, hoe snel gaat hij dan? Is het dan een eenvoudig rekensommetje en gaat hij dan naar verhouding sneller? Dus 45 km/u.
Toevallig hebben Nico en ik dezelfde fiets met veel keuzes hetzelfde, maar je zou ook kunnen stellen dat iemand op de baan het eerste rondje met een cadans van 60 langs komt en het tweede rondje zonder geschakeld te hebben met een cadans van 90.
Als je achter je laptop zit, kijk dan even op www.365cycle.nl/mike-sherman-shift/ - ik heb daar een tooltje staan waar je je bandenmaat (aangedreven wiel), cassette, kettingblad etc. precies kan invoeren, en dan de snelheden die je bij bepaalde cadans rijdt kan bekijken. Gebruik ik vooral om cassette en kettingblad te kiezen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.