04-Jun-2019, 10:47 PM
(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen.
Ik was zelf ook altijd van mening dat iets toespoor beter zou zijn. Vele anderen denken dit ook.
Door gewicht van de rijder wordt de toespoor opgeheven en dan heb je een goede sporing.
In dit geval wordt de sporing onbelast gemeten en vindt belast een verandering in sporing plaats, omdat de hoek van de wieldraagarmen verschilt van die van de spoorstangen. Dit is merk en type afhankelijk. Om die reden ben ik van mening altijd belast de sporing te controleren.
(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Ymte en Daniël geven allebei aan dat in ieder geval bij de DF iets uitspoor gunstiger is voor het rij- en stuurgedrag van de fiets. Ik heb dit diverse malen nagevraagd om er zeker van te zijn dat ik Ymte goed had begrepen.
Deze mannen zijn zo ervaren en snelheidsgericht dat ik niet twijfel aan hun deskundige mening.
Over de deskundigheid en ervaring van beiden personen bestaat geen verschil van mening. De vraag blijft of van iets uitspoor ook sprake bij normale belasting bij een DF tijdens het rijden en wat de reden is van iets uitspoor, wat vaak een licht zoekend stuurgedrag geeft bij achterwiel aangedreven voertuigen.
Ik weet dat bij een sterk negatieve wielvlucht of camber, de wielen staan beneden verder uit elkaar dan boven, dat door die verkanting de beiden wielen de neiging hebben een cirkelvormingen baan te beschrijven naar binnen toe. Maar of dat een reden is tot licht uitspoor lijkt mij niet. Ik blijft benieuwd.