Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fujin
(, 05:59 PM)Jeffrey Leeflang schreef: Mooi verhaal, leerzaam ook...want ook ik ben met de opbouw van een Fujin bezig. Dat beugeltje is inderdaad een bijzondere oplossing. Mijn probleem is echter tweeledig:
Ten eerste vraag ik mij af hoe ze beide schroeven op de alubuis hebben gemonteerd.
Ten tweede: om het beroemde pinnetje te borgen, zitten er 2 kleine verzonken inbussleutel schroefjes om het pinnetje op z'n plek te housen. Echter is er eentje volledig uitgehold...dwz, die is ooit geprobeerd eruit te draaien maar nu volledig blind.

Iemand tips?

Ha Jeffrey,

Klinkt als een leuk project voor een fijne fiets.

Je vraagt tips hoe de beschreven uitdagingen aan te pakken, dus onderstaand een paar ideeën. 

Voor het inbus stelschroefje:
  1. Eerst alles goed schoonmaken (als je dat nog niet gedaan hebt). Er hoopt veel vuil op rond dat gebied en in het inbus gat (zeker als er ooit zonder spatbord is gereden). Met een beetje geluk vind je onderin nog wat grip om het los te draaien. 
  2. Probeer een groter maatje inbus of torx er in te slaan. Vaak is er dan genoeg grip om het schroefje mee los krijgen. 
  3. Er bestaan ook van die goedkope schroef verwijder setjes voor doorgedraaide boutjes/schroefjes. Ik ben er geen fan van, maar soms lukt het met die setjes.
  4. Mocht bovenstaande niet lukken kun je ook proberen het boutje uit te boren. Vervolgens kun je nieuw schroefdraad tappen. Risico is wel dat je het stalen pinnetje beschadigd. Al maakt dat (denk ik) voor dit systeem niet uit. En je kunt altijd een nieuwe pin laten draaien.
Voor het vastmaken van de 2 boutjes op de achterbrug die de houder van de busjes/pennen aan het frame verbind:
  1. Dit is een heerlijk priegel werkje. Een extra handje kan handig zijn.
  2. Leg het frame op een verhoging (of laat iemand het frame vasthouden) met de bout gaten naar beneden.
  3. Schuif de sluitring in het frame en lijn deze uit met het gat. Tip: gebruik een dun stokje, koperdraadje, haakje, etc, om het ringetje op de gewenste plek te krijgen.
  4. Doe de bout door het gat. Let op dat het ringetje om de bout zit. Tip: soms kan het makkelijker zijn eerst stap 4 te doen en dan pas stap 3.
  5. Breng de moer aan op het boutje. Tip: pak een lange (ring)steeksleutel en stukje tape (of iets anders plakkerig). Plak het moertje in de steeksleutel. Zo kun je het moertje gecontroleerd diep in de buis op het boutje krijgen. 
  6. Houd de steeksleutel op zijn plek en draai het geheel vast met de inbus.
Waarschijnlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden, al dan niet efficiënter, maar dit is hoe ik het zou doen / heb gedaan met mijn Fujin. Hopelijk helpt bovenstaande. Succes met je project! :)
Antwoord }

Berichten in dit topic
RE: VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fujin - door TrapGast - 1 uur geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Regen  :huh: :huh: :...Wim -de roetsende — 06:32 PM
Terug naar blij.... ...Willeke_IGKT — 06:21 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leer...TrapGast — 05:17 PM
Andere trapas en crankstel monteren
Die Hollowtech cups ...Jeroen S — 04:49 PM
Veruit de meeste Hol...melle z — 03:54 PM
Als ik de vraag goed...Martin van Mourik — 03:07 PM
Toen was het weer ...Niels van der Wal — 03:03 PM
Toen was het weer oo...LigfietsWilsum — 02:18 PM
Ik kan me niet heuge...Lopopodium — 01:32 PM
Ik snap niet dat e...Wim -de roetsende — 01:29 PM
Hollowtech is geen...ZoefZoef — 01:29 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Haakse bochten, ...GHOOGEN — 12:23 PM
Ik heb van de 4de t/...Hardloper — 11:24 AM
Mijn "nieuwe fiets"
De Burley Canto met ...Wim -de roetsende — 11:10 AM
Handig voor in de velomobiel, snelle ac...
Ik heb er niet zo he...Jeroen S — 10:49 AM
Mijn "nieuwe fiets"
Mijn beperkte ervari...Jeroen S — 10:38 AM
Ik gebruik altijd Sh...melle z — 10:32 AM