Dat scheelt niet alleen nogal in carbon footprint, maar ook nogal in prijs (en levertijd). En dat maakt het verhaal m.i. wat minder plausibel, want Ali staat meer bekend om zijn gunstige prijsstelling dan om zijn gunstige levertijd... en dat klinkt dus typisch als zeevracht. Van horen zeggen overigens, ik heb er nog nooit besteld
.
Dus, welk TV-programma mag dat zijn geweest?
Vooralsnog bekruipt mij het gevoel "dit programma werd u aangeboden door VNO-NCW"
(Begrijp me niet verkeerd, als er morgen een referendum zou zijn over het simpelweg verbieden van luchtvaart, stem ik schaterlached voor. Geldt overigens ook voor het verbieden van zwavelhoudende scheepsdiesel. En het verbieden van diesel voor personenwagens. En nog een rits milieumaatregelen waarvoor de politieke wil én lobby van VNO-NCW ontbreekt. Dat zal dan wel weer louter toeval zijn...)
Is al gedaan, en het antwoord is uiteraard verpletterend negatief voor luchtvracht.
Ongeveer 47x meer uitstoot per ton-kilometer.
Oftwel, als een containerschip (bij een vervoersafstand vanaf 8000 kilometer, uit China bijvoorbeeld) zou besluiten om te varen via de maan (kuch, hatsjoe, Mare Orientale inderdaad!) maar (pas!) halverwege de afstand tot maan tot bezinning kwam en dan rechtreeks naar Rotterdam knort, dan nog is dat containerschip milieutechnisch de (iets) betere keus.
.Dus, welk TV-programma mag dat zijn geweest?
Vooralsnog bekruipt mij het gevoel "dit programma werd u aangeboden door VNO-NCW"

(Begrijp me niet verkeerd, als er morgen een referendum zou zijn over het simpelweg verbieden van luchtvaart, stem ik schaterlached voor. Geldt overigens ook voor het verbieden van zwavelhoudende scheepsdiesel. En het verbieden van diesel voor personenwagens. En nog een rits milieumaatregelen waarvoor de politieke wil én lobby van VNO-NCW ontbreekt. Dat zal dan wel weer louter toeval zijn...)
(1 uur geleden)Status Quooh schreef: Dat vliegtuig zit ook vol met duizenden pakketjes...en verstookt best wat kerosine.....maar ik denk dat het minder vervuilend is dan al die containers die verplaatst worden!
Je zou het uit moeten rekenen en dan pas een conclusie trekken.
Is al gedaan, en het antwoord is uiteraard verpletterend negatief voor luchtvracht.
Ongeveer 47x meer uitstoot per ton-kilometer.
Oftwel, als een containerschip (bij een vervoersafstand vanaf 8000 kilometer, uit China bijvoorbeeld) zou besluiten om te varen via de maan (kuch, hatsjoe, Mare Orientale inderdaad!) maar (pas!) halverwege de afstand tot maan tot bezinning kwam en dan rechtreeks naar Rotterdam knort, dan nog is dat containerschip milieutechnisch de (iets) betere keus.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'