2 uren geleden
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: (...)
Hier zie je denk ik ook goed de effecten van het optimaliseren van de fietsen, hoe groter de snelheid, hoe meer kleine verschillen doorwerken. Vreemd vind ik ook wel het kleine snelheidsverschil tussen Martin en Michael, beiden Milan SL, de laatste ca 40 watt meer vermogen maar nauwelijks sneller? Andere bandjes misschien?
Even wat data geleend van het Duitse forum en het verschil tussen Martin en Michael is iets preciezer 25 W voor 1,2 km/u, dus 2% meer snelheid, gelukkig wel in dezelfde richting.
Bekende verschillen zijn:
Systeemgewicht: Michael 3 kg (~3%) meer.
Binnenbanden: Martin: TPU, Michael: Latex
Banden voor: Martin: Schwalbe POTT, Michael: Schwalbe One (Ones uit 2018, dus relatief goed)
Band achter: Martin: Continental GP Erlkönig, Michael: Continental GP5000
Verder had Martin een turbolator (aerowielkastafdekking) achter en afgetapete ramen en vouwrand van de klep.
Michael had geen additionele aero-addons, maar wel een SL zonder koplampgaten.
Op ongeveer (TPU/Latex betwijfel ik) alle punten pakt Martin dus wat voordelen op Michael.
Een kleine poging dit grofweg te kwantificeren. (Voor rekengemak ga ik even uit van 105kg systeemgewicht (45/30/30 per wiel), 200W geleverd vermogen waarvan 1/3 rolweerstand en 2/3 luchtweerstand).
Systeemgewicht +3% vertaalt zich direct in rolwerstand, dus +3%* 1/3 * 200 W = +2 W
Binnenbanden lijkt me gelijkspel (TPU is vooral lichter, maar dat is hierboven al verdisconteerd).
Buitenbanden voor: Volgens bicycle rolling resistance (BRR) ongeveer 3W verschil onder standaardomstandigheden. 2 banden, 2/3 standaardgewicht, 2x standaardsnelheid = 2 x 2/3 x 2 x 3 W = +8 W
Buitenband achter: BRR kent de Erlkönig niet, maar voor zover ik weet is het een GP5000 met een laag (karkas en/of breker) minder. Ik ga hem afschatten als een POTT, dat is volgens BRR 2 W verschil onder standaardomstandigheden, 1 band, 1x standaardgewicht, 2x standaardsnelheid = 1 x 1 x 2 x 2 W = +4 W
Turbolator: Volgens de man met de grootste bult velomobielmeetdata (ene Düsentrieb) iets in de grootteorde van: +3 W
Snelheidverschil: Michael was wel degelijk ±2% sneller. Dat werkt lineair in de rolweerstand, en kubisch in de luchtweerstand. Met eerdere aanname van 1/3 rol 2/3 aero, eerste orde afschatting: 2% x 1 x 1/3 + 2% x 3 x 2/3 = 14/3% meer vermogen: 14/3% van 200W: +9 W
Als dit alles zou zijn (en de sporing dus irrelevant, of de op het oog iets slechter sluitende racekap van Martin(!), de iets harder opgepompte banden van Michael, etc.) dan zou Michael dus extra nodig hebben gehad:
2 W (gewicht) + 12 W (banden totaal) + 3 W (aero-addons) + 9 W (snelheidverschil), in totaal 26 W extra.
Dat lijkt wel pijnlijk veel op die 25 W gemeten verschil (maar dat zegt natuurlijk nog niet dat er veel van klopt...)
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje' - Milan SL2 'Yellow Submarine'