41 minuten geleden
(, 11:58 AM)365cycle schreef: Elk nadeel heb z'n voordeel, toch?
Ja, ook hier.
Na de recente prijsverhogingen van de Buelk en de Snoekjes is de Tuna de goedkoopste nieuwe full carbon velomobile.
Een WAW is een paar tientjes duurder, daarna is het verschil ineens meer dan 1000 euro.
Ik ken de WAW niet goed genoeg om de balans op te maken, maar de Tuna wel goed genoeg om dat tot een nog betere keuze te betitelen :D
Er komen er sowieso nog een paar uit RO, ik hoop dat de productie snel voortgezet wordt op een andere locatie.
Waar heb je de prijzen vandaan? De basisprijs inclusief btw voor een WAW is € 9.479. De basisprijs van een Tuna is € 9.800. Wat bij de basisprijs is inbegrepen, verschilt per model. De WAW wordt bijvoorbeeld standaard geleverd met een toer-kap; bij de Tuna kost dit € 695 extra. Ook de standaardversnelling verschilt. De WAW is tegen meerprijs verkrijgbaar met achtervering, terwijl de Tuna dit standaard heeft. Bij de basisprijs van de WAW zijn spiegels met behuizing (cones) en verlichting inbegrepen. Voor de Tuna zijn spiegels met behuizing een extra optie, en deze bevatten geen verlichting. De WAW heeft 20-inch voorwielen en de Tuna 16-inch. Voor wie een grote voorraad 20-inch banden heeft liggen, kan dat de doorslag geven. Ook het aanbod aan 20-inch banden spreekt me aan. Ik ben overgestapt op de nieuwere Schwalbe SX-R (maat 42-406). Die is net zo snel als de POSR, maar gaat wat langer mee en is veel makkelijker te monteren. Die band is niet verkrijgbaar in 16 inch. Beide modellen zijn goed, maar je kunt niet zeggen dat de ene beter is dan de andere, omdat de behoeften en wensen van mensen ten aanzien van een velomobiel uiteenlopen. Als je ze van dezelfde uitrusting voorziet, is de prijs in feite gelijk.
De Tuna is niet het goedkoopste model. De WAW evenmin; de Alleweder is het goedkoopst. Dit zijn drie heel verschillende velomobielen die uiteenlopende doelgroepen zullen aanspreken. Wie op zoek is naar prestaties, zal eerder kijken naar een Snoek, Milan, Bülk, DF of Tuna, en minder snel naar een WAW. Wie daarentegen opties zoekt voor interne versnellingssystemen of elektrische ondersteuning, zal zich eerder tot de WAW aangetrokken voelen. Zelf vind ik de opbergbare toer-kap van de WAW bijzonder aantrekkelijk, gezien het snel wisselende weer in Zeeland. Elk velomobielmodel biedt iets anders. Mensen kiezen wat het beste past bij hun situatie en voorkeuren.