1 uur geleden
(1 uur geleden)Hardloper schreef: Zover ik me heb verdiept in de WAW hebben ze verschillende vormen van voorkanten en achterkanten. Heeft daar iemand nog wat zinnigs over te delen?
Natuurlijk. Ik zal proberen deze uitleg zo kort mogelijk te houden.
De WAW is verkrijgbaar met twee neuslengtes. De kortere neus is vermoedelijk een doorontwikkeling van Katanga. De langere neus is geschikt voor rijders tot 187 cm, en met aanpassingen zelfs tot 195 cm. De onderkant van deze neus is open, wat handig kan zijn voor rijders met grote voeten; er is ook een optionele voetafdekking beschikbaar voor een betere aerodynamica en om koude lucht buiten te houden. De korte neus is aan de onderzijde gesloten en voorzien van uitstulpingen voor de voeten. Deze korte neus is geschikt voor rijders tot 180 cm; langere rijders die toch voor de korte neus kiezen, hebben mogelijk kortere cranks nodig. De N1- en N2-neuzen zijn de langere varianten. Bij de N1-neus zijn de koplampen in de luchtinlaat geplaatst (of op die plek, als men kiest voor een uitvoering zonder luchtinlaat). Bij de N2-neus zitten de koplampen hoger op de neus, achter plexiglas. Volgens Stephane kan er condensvorming optreden voor de koplampen, waardoor hij minder enthousiast is over deze optie. De N3- en N4-neuzen zijn de kortere varianten. Bij de N3 zijn de koplampen op dezelfde manier geplaatst als bij de N2, en bij de N4 op dezelfde manier als bij de N1. Alle neuzen kunnen worden uitgerust met de optionele SPAI-luchtinlaat. Ik vermoed – al heb ik het niet getest – dat de kortere neus zich bij wind beter laat besturen. In Zeeuws-Vlaanderen heb ik volop gelegenheid om met wind te rijden. Tot nu toe heb ik geen noemenswaardige problemen met de besturing ondervonden.
Er zijn drie ontwerpen voor de staart. Er is de N1, het oorspronkelijke ontwerp voor WAW's zonder achtervering; de N2, de rechte aerodynamische staart (die vrij zeldzaam is); en de N3-staart, bedoeld voor de WAW met achtervering. Stephane was niet erg onder de indruk van de N2-staart, maar ik zou hem graag eens willen testen.