25-Aug-2019, 09:36 PM
Dagelijks rijd ik langs een woonwijk en langs een industrieterrein. De woonwijk en het industrieterrein liggen aan dezelfde weg. De meeste fietsers die langs de woonwijk rijden, rijden ook langs het industrieterrein en andersom. Het is fietspad is tweerichtingverkeer. Op het fietspad heb je voorrang, aangegeven door o.a. haaientanden.
Bij de woonwijk wordt ik op mijn rechtopfiets door 98% van de automobilisten gezien. Zowel door hen die de wijk ingaan als door hen die de wijk uitgaan. Bij het industrieterrein wordt ik in slechts 50% van de gevallen door de automobilisten gezien. Zowel door hen die het industrieterrein ingaan als door hen die het industrieterrein uitgaan.
Wat opvalt is dat de bestuurders die mij niet zien, ook helemaal mijn kant niet opkijken.
Daaruit concludeer ik dat ik vanuit de ooghoeken wordt waargenomen. Bij de woonwijk verwacht men kennelijk fietsers te zien, en dan ziet men ze ook. Bij het industrieterrein verwacht men geen fietsers en dan ziet men ze ook niet.
Als ik op de trike rijd langs de woonwijk, dan wordt ik door 50% van de automobilisten niet opgemerkt. Zowel door ingaand als uitgaand verkeer. Men verwacht wel fietsers, en dus worden die wel gezien. Maar ligfietsers vallen kennelijk buiten de verwachting. Het industrieterrein vermijd ik met de trike.
Hoe zou dat komen?
Bij de woonwijk wordt ik op mijn rechtopfiets door 98% van de automobilisten gezien. Zowel door hen die de wijk ingaan als door hen die de wijk uitgaan. Bij het industrieterrein wordt ik in slechts 50% van de gevallen door de automobilisten gezien. Zowel door hen die het industrieterrein ingaan als door hen die het industrieterrein uitgaan.
Wat opvalt is dat de bestuurders die mij niet zien, ook helemaal mijn kant niet opkijken.
Daaruit concludeer ik dat ik vanuit de ooghoeken wordt waargenomen. Bij de woonwijk verwacht men kennelijk fietsers te zien, en dan ziet men ze ook. Bij het industrieterrein verwacht men geen fietsers en dan ziet men ze ook niet.
Als ik op de trike rijd langs de woonwijk, dan wordt ik door 50% van de automobilisten niet opgemerkt. Zowel door ingaand als uitgaand verkeer. Men verwacht wel fietsers, en dus worden die wel gezien. Maar ligfietsers vallen kennelijk buiten de verwachting. Het industrieterrein vermijd ik met de trike.
Hoe zou dat komen?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan