03-Sep-2019, 09:49 AM
Velgremmen:
De remkracht is afhankelijk van de kwaliteit van de blokjes; omdat remmen voor veiligheid zorgt, bespaar hier niet op. Schaf blokjes aan die ook bij nat weer goed remmen. (En zorg dat de remmen en de kabel goed en goed gemonteerd zijn)
Wat veel uitmaakt is of de velgen schoon zijn. Vuil zorgt voor minder goed remmen en meer slijtage aan de velg en de remmen. Bij nat weer plakt er zeer fijn nat zand tegen de velg en de remblokjes; dit is een schuurmiddel!
Haal dus na een natte tocht even een doekje (stukje laken of een geel vaatdoekje dat vaker gewassen is en z'n beste tijd heeft gehad) langs de velg en langs de remblokjes (tussen de velg en het remblokje door laten draaien).
Met het zelfde doekje kun je de ketting vastpakken en telkens naar achter trekken en daarna dit doekje over het vrijgekomen stuk ketting heen trekken. Dit tot de hele ketting voorbij geweest is. Dit scheelt zand in de ketting. (het kan nodig zijn om hierna de ketting te smeren; dit doe ik lang niet altijd na een regentocht. Wat ik wel doe is de tuinslang op de ketting zetten voor een smeerbeurt, zodat je al het zand wegspuit. Let wel op dat je niet in draaiende delen spuit. (Lagers draaien niet meer goed met binnengespoten vocht).
Draaiende delen regelmatig oliën. Kettingolie is afhankelijk van het weer. Dry lube is sneller, maar spoelt weg bij regen. Lagers hebben olie nodig; mijn trappers knarste maar dit verdween met het gebruik van naaimachine-olie (extra dun).
Kettingbuizen maak je schoon door een paar strookjes laken (doek) door de ketting te hangen en de ketting een paar keer rond laten lopen. (Achteruit draaien dus). Deze strookjes kun je daarna weggooien, ze zijn zwart van het smeer.
Je kan trouwen op de M5 zonder kettinbuizen rijden. Van mijn eerste loon na mijn afstuderen kocht ik een blue-glide (mijn zelfbouw had last van metaalmoeheid). De ketting gaf door de buis een licht schraapgeluid; dit verdween toen ik de kettingbuis liet verdwijnen. De ketting kwam hierdoor wel tegen mij onderbeen (bij kort broek of opgestroopte pijp), maar als ik mijn lange broek in mijn (zwarte) sok stopte was er nooit iets zichtbaar en de kettingsmeer ging er in de was goed af.
Veel fietsplezier,
Niels, m5, van der Wal
De remkracht is afhankelijk van de kwaliteit van de blokjes; omdat remmen voor veiligheid zorgt, bespaar hier niet op. Schaf blokjes aan die ook bij nat weer goed remmen. (En zorg dat de remmen en de kabel goed en goed gemonteerd zijn)
Wat veel uitmaakt is of de velgen schoon zijn. Vuil zorgt voor minder goed remmen en meer slijtage aan de velg en de remmen. Bij nat weer plakt er zeer fijn nat zand tegen de velg en de remblokjes; dit is een schuurmiddel!
Haal dus na een natte tocht even een doekje (stukje laken of een geel vaatdoekje dat vaker gewassen is en z'n beste tijd heeft gehad) langs de velg en langs de remblokjes (tussen de velg en het remblokje door laten draaien).
Met het zelfde doekje kun je de ketting vastpakken en telkens naar achter trekken en daarna dit doekje over het vrijgekomen stuk ketting heen trekken. Dit tot de hele ketting voorbij geweest is. Dit scheelt zand in de ketting. (het kan nodig zijn om hierna de ketting te smeren; dit doe ik lang niet altijd na een regentocht. Wat ik wel doe is de tuinslang op de ketting zetten voor een smeerbeurt, zodat je al het zand wegspuit. Let wel op dat je niet in draaiende delen spuit. (Lagers draaien niet meer goed met binnengespoten vocht).
Draaiende delen regelmatig oliën. Kettingolie is afhankelijk van het weer. Dry lube is sneller, maar spoelt weg bij regen. Lagers hebben olie nodig; mijn trappers knarste maar dit verdween met het gebruik van naaimachine-olie (extra dun).
Kettingbuizen maak je schoon door een paar strookjes laken (doek) door de ketting te hangen en de ketting een paar keer rond laten lopen. (Achteruit draaien dus). Deze strookjes kun je daarna weggooien, ze zijn zwart van het smeer.
Je kan trouwen op de M5 zonder kettinbuizen rijden. Van mijn eerste loon na mijn afstuderen kocht ik een blue-glide (mijn zelfbouw had last van metaalmoeheid). De ketting gaf door de buis een licht schraapgeluid; dit verdween toen ik de kettingbuis liet verdwijnen. De ketting kwam hierdoor wel tegen mij onderbeen (bij kort broek of opgestroopte pijp), maar als ik mijn lange broek in mijn (zwarte) sok stopte was er nooit iets zichtbaar en de kettingsmeer ging er in de was goed af.
Veel fietsplezier,
Niels, m5, van der Wal