Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Snoek gaat goed.
#18
(22-Mar-2021, 11:14 AM)PietV* schreef: T.o.v. de kwadratisch toenemende luchtweerstand bij verhoging van de snelheid maakt die lineaire rolweerstand maar een klein deel uit van het totaal. Die rolweerstand kun je beïnvloeden door een bredere band, al dan niet tubeless, een soepele of dunnere binnenband en de druk aan te passen aan de ondergrond en het gewicht van rijder en bagage. Als (wedstrijd)snelheid niet bovenaan je wensenlijst staat en bandenpech onderaan, dan kom ik tot een andere bandenkeuze. 
Het is niet zozeer wedstrijdsnelheid wat ik nodig heb, maar een zo hoog mogelijk gemiddelde (inclusief eventuele noodzakelijke bandenwissels). Zoals je weet probeer ik de auto écht te laten staan en ook forensen puur te doen met de fiets; dan is een hoog tempo daar waar daar ruimte voor is meer dan gewenst. Ik mijd stads- en dorpscentra omdat ik daar rustig aan moet doen.
Afgelopen zaterdag even een beetje aan het intervallen tijdens een ritje met vrienden. Ik heb de indruk dat de rolweerstand met de smalle Continentals erg veel wisselt, zeker ten opzichte van de KHE. Slecht wegdek of klinkers = zomaar een paar km/h minder op de teller. Als het wegdek glad is lopen ze wel hard, al heb ik dan alsnog de indruk dat ik met de KHE's eronder makkelijker kon accelereren (dat laatste is echt puur een gevoel, het is alsof plotseling aanzetten om in te halen moeilijker gaat terwijl ik wel gewoon m'n vermogen haal).

(22-Mar-2021, 11:14 AM)PietV* schreef: Ik weet dat de stuurgeometrie is veranderd. Ik vermoed dat het virtueel draaipunt sterk naar buiten is verplaatst en dat de schuurstraal van positief naar negatief is veranderd. Mogelijk is dat de reden dat nu een licht uitspoor wordt aanbevolen. Dus alleen voor de gemodificeerde DF besturing.
Zou goed kunnen. Ik heb er maar kort mee gereden. Had de indruk dat de nieuwe DF veel minder naar sporen toe wilde dan de oude deed. Zijwindgevoeligheid heb ik niet kunnen beoordelen maar de Milan voelt hoe dan ook rustiger. Heb met de Milan soms echt de neiging om het stuur los te laten, zoveel rust zit erin (en ja, de sporing klopt  Big Grin )

(22-Mar-2021, 11:14 AM)PietV* schreef: Technisch een perfect uitgerust velomobiel. Ook qua vering en veerdemping, waarbij rekening wordt gehouden met het rolcentrum. Veiligheid en stabiliteit. https://velomobiel.wordpress.com/2015/12...l-centrum/
En het werd tijd... Rolcentrum was bij de QV al goed voor elkaar. In de basis is het een superontwerp, de mate van comfort t.o.v. het beperkte overhellen zijn erg prettig. Vering en demping vond ik bij QV+201 echter belabberd. Met name de starre as achter vind ik een minpunt aan dat ontwerp. Ook al ga ik waarschijnlijk ontdekken dat Allert er hele goede redenen voor had, ik ga toch een poging doen de mijne uit te rusten met een onafhankelijke achterwielophanging (en kruiskoppelingen in de aandrijving óf een enkel aangedreven wiel). Wil gewoon weten hoe het dan stuurt en rijdt.

(22-Mar-2021, 11:14 AM)PietV* schreef: Een geringe lengte maakt het voertuig vaker wat minder zijwindgevoelig, maar is minder gunstig voor de stroomlijn. Voor een ideale stroomlijn is een breedte lengte verhouding minimaal 1 : 4. Dus een smalle VM kan korter en is lichter qua constructie. Bij een hogere VM of hoger of lager op de "pootjes" verandert het rolcentrum. Alles kan, maar het blijft een compromis. Ook met de banden, wat noemenswaardig deel uitmaakt van de rolweerstand. Wink
Da's eigenlijk wel gek, want een DF is veel zijwindgevoeliger dan een Quest met open wielkasten. Stabiliseert de ruime "overhang" die de Quest achter het achterwiel heeft dan weer ofzo? De DF is daar namelijk erg kort.

Kleine toelichting op mijn houding t.o.v. de starre achteras van de QV: Een voordeel dat aan vierwielers toegeschreven wordt is het veilig en snel kunnen nemen van de zogeheten "rumble strips", volgens mij was Saukki degene die de driewielers hier erg gevaarlijk vond worden. Ik was met m'n Quest al tegen dat probleem aangelopen, nl. bij een lang wildrooster waar ik met 30 km/h schuin vanaf kwam en bijna omsloeg. Destijds heb ik o.a. vanwege het onrustige veergedrag op drempels een Risse demper gemonteerd; daarna heb ik dat zelfde wildrooster nog meerdere keren gereden. Eerst voorzichtig, uiteindelijk tot meer dan 40 km/h.

Groot was mijn verbazing dan ook toen die superstabiele vierwieler juist daar heftig begon te kwispelen. Later viel me hetzelfde gedrag op toen ik hier de berm eens raakte (vanwege een automobilist die vrij onverwachts toch optrok vanaf de passeerstrook); ondanks dat alleen het rechter achterwiel op de strip kwam brak de QV vrij heftig uit, op een rechte weg. Dit heb ik meerdere malen geprobeerd met verschillende belading, het gedrag kwam vrij consequent voor.
Hier zijn de Milan, de Snoek en andere driewielers overigens juist in het voordeel, omdat het achterwiel de strip niet snel raakt.
Dat het niets met mijn hoge gewicht (QV+ik was minimaal 140 kg) te maken heeft, bewees de lange maar vederlichte Martijn (de combinatie velomobiel+rijder is in zijn geval <100 kg). Ook die bocht (Almere-Hout) heb ik meerdere keren gereden met de QV en ook daar was vlot de bocht nemen voldoende om heel rap te moeten tegensturen. Met de Milan kan ik er zonder problemen vrij hard doorheen.

Martijn heeft het in zijn fiets inmiddels weten te verbeteren met zwaardere dempers (stuurdempers van een motorfiets geloof ik). In mijn optiek is alleen een echt onafhankelijke achterwielophanging een goede oplossing voor een vierwieler.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Berichten in dit topic
De Snoek gaat goed. - door Peter de Rond - 20-Mar-2021, 06:49 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Hoekie - 20-Mar-2021, 07:16 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Wim -de roetsende - 20-Mar-2021, 08:50 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Coen__ - 24-Mar-2021, 03:07 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 24-Mar-2021, 04:29 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Hoekie - 20-Mar-2021, 09:52 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 20-Mar-2021, 11:06 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door ZoefZoef - 20-Mar-2021, 11:12 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door PietV* - 21-Mar-2021, 09:45 AM
RE: De Snoek gaat goed. - door Wim -de roetsende - 21-Mar-2021, 01:23 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Jeroen S - 21-Mar-2021, 12:59 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door PietV* - 21-Mar-2021, 01:55 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 21-Mar-2021, 02:20 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door PietV* - 21-Mar-2021, 03:01 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 21-Mar-2021, 03:25 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Peter de Rond - 21-Mar-2021, 03:39 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Arjen Hoogcarspel - 05-Apr-2021, 12:05 AM
RE: De Snoek gaat goed. - door Wim -de roetsende - 21-Mar-2021, 04:59 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 21-Mar-2021, 08:15 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door PietV* - 22-Mar-2021, 11:14 AM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 22-Mar-2021, 12:45 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Hoekie - 22-Mar-2021, 04:54 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door 365cycle - 22-Mar-2021, 06:12 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Peter de Rond - 05-Apr-2021, 01:55 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Wim -de roetsende - 05-Apr-2021, 05:15 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Roef Veerman - 06-Apr-2021, 06:01 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Willeke_IGKT - 07-Apr-2021, 07:19 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Tilma800 - 03-Jun-2021, 11:31 AM
RE: De Snoek gaat goed. - door Zwaluw - 13-Jun-2021, 11:17 PM
RE: De Snoek gaat goed. - door Tilma800 - 30-Jun-2021, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM