Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijd
#5
(30-Jun-2022, 11:00 PM)Jeroen S schreef: Zelf bouwen kost inderdaad veel tijd. Hoe verder je van de gebaande paden afwijkt, hoe lastiger het wordt. Soms heb ik ook gewoon even tijd nodig, voordat de oplossing voor een probleem ineens aan komt waaien. Of je ergens anders iets ziet, of leest wat weer nieuwe inspiratie geeft. Het is wel van een iets andere orde dan het in elkaar schroeven van een Ikea meubel. Soms weet je wel ongeveer hoe je het hebben wil, maar hoe maak je dat?

Naast dit forum vind ik het duitse Velomobil forum ( in Duits en Engels) Bentrider maar ook het relatief kleine Wisil recumbents Forum erg interessant.

Omdat ik dagelijks veel achter de PC zit, vind ik het soms leuk om iets met mijn handen te doen. dat levert toch weer een ander soort resultaat op. Ik kan ook niks in digitale tekenprogramma's en het tekentalent in de familie is ook niet bij mij terecht gekomen. Daarnaast moet met name de kettinglijn maar ook andere zaken echt in 3d. Daar heb ik in de loop der jaren al een boel foutjes mee langs zien komen. Dus dat doe ik het liefste met de echte onderdelen, of iets wat daar even voor door kan gaan. Een deksel van een potje want nagenoeg dezelfde maat heeft als een 10cm Kettingrol ofzo. Een 10mm houten stokje om de ketting te visualiseren, op de kleine en grote kransjes. Met een versnellingsnaaf is dat allemaal simpeler, met vering weer ingewikkelder. Ik kan die mentale uitdaging ook wel waarderen.

p.s. als je met kettingrollen werkt en simpele ketting met zo'n visje aan de buitenzijde wilt gebruiken, dan gaat dat niet. Of je moet zelf een brede kettingrol maken. 

De voldoening om met iets rond te rijden wat werkt, en wat je zelf hebt gemaakt is erg groot. Helaas levert ieder zelfbouw project weer zoveel ervaring en kennis op, dat ik dan stiekum toch al weer na ga denken over iets beters.
Het internet is een grote steun voor zelfbouwers, ik vind daar ook veel, en kijk ook vaak in andere landen wat er daar zoal bedacht wordt, dat is ook een leuke bezigheid in de avond, en dan het voordeel van kopen internationaal, laatst nog in Italië accu's gekocht omdat daar betere pool aansluitingen op zaten, met een tapgat voor een schroef.
Die tegenvallers zie je vaak ook niet aankomen, ik had koffertjes gekocht voor de accu's en bagage, was er tevreden mee, laag gewicht,  gemonteerd aan het hulp frame achter, zijn ze niet sterk genoeg voor het gewicht v d accu, dus moest ik een steun maken van een alu profiel onder aan het hulpframe waar ik de koffer op monteren kon, heb ik gisteren gedaan, weer een dag zoet mee geweest.
Kettingen wist ik nooit zo het fijne van, nu door die problemen, ben ik er een paar avonden voor gaan zitten, hoe dat allemaal zit met die maten, en een oplossing gevonden, het aantal schakels geteld, en een shop gevonden die een ketting met 130 schakels levert, dat is nu in Ned aangekomen, dus dat probleem moet over zijn.
Soms is het ook een voordeel dat je in je hoofd hebt hoe het er uiteindelijk uit moet zien, ik zie op internet ook veel mensen die solar panelen op een trike maken, dan hebben ze een bagagedrager, maken daar wat aan vast, voor is ook nergens rekening mee gehouden, en dan is het niet sterk genoeg, ik heb gelijk een achter frame gemaakt voor bagage, een trekhaak, en buizen naar boven voor het dak, aan de voorkant het zelfde, direct aan het frame gelast .
Vandaag is het mooi weer , dus werk in de tuin, de bessentuin beschermen tegen vogels, netten ophangen, blauwe bessen zijn volgende week rijp, het ene project jaagt het andere, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Tijd - door PlantageBohémien - 04-Jun-2022, 07:21 PM
RE: Tijd - door Bacchus - 13-Jun-2022, 09:21 AM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 29-Jun-2022, 03:11 PM
RE: Tijd - door Jeroen S - 30-Jun-2022, 11:00 PM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 03-Jul-2022, 11:03 AM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 21-Jul-2022, 09:28 PM
RE: Tijd - door Jeroen S - 22-Jul-2022, 12:09 AM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 21-Aug-2022, 10:35 AM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 31-Aug-2022, 08:53 AM
RE: Tijd - door sjefke - 31-Aug-2022, 05:33 PM
RE: Tijd - door gideon - 31-Aug-2022, 09:41 AM
RE: Tijd - door PlantageBohémien - 18-Sep-2022, 10:32 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Oh nee! Ik weet nie...LigZeeuw — 07:54 PM
Performer Highracer?
Heeft er hier iemand...Bob Hagendijk — 04:39 PM
licht in het donker
Doet me toch weer ...Hoekie — 03:39 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Gaat deze werken: ...Hardloper — 03:16 PM
licht in het donker
Doet me toch weer ...Hardloper — 03:03 PM
Medeliggers onderweg
.........een rod...Hardloper — 02:59 PM
licht in het donker
Doet me toch weer tw...365cycle — 01:53 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wow 89,8 is wel ec...365cycle — 01:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja en nee, of zoal...365cycle — 01:40 PM
Medeliggers onderweg
.........een rode?...Wim -de roetsende — 01:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Bedoel je dat het ...datakneder — 11:19 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassin...Hardloper — 11:13 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassinge...datakneder — 11:12 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Haha ja lekker c...LigZeeuw — 10:40 AM
licht in het donker
Op de SPEZI Busch &a...Hoekie — 10:39 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nodige aanpassingen?...Hardloper — 10:24 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben zeer benieuwd na...John70 — 10:23 AM