Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel
#11
Dank voor al jullie enthousiaste reacties! Leuk en leerzaam. Ik heb alles gelezen maar ook geprobeerd om een open blik te houden richting de testdag gisteren. Een verslagje dan maar?   Smile

We waren van half elf tot half vier in Dronten, eerst bij velomobiel.nl en na de lunch bij InterCityBike. Best lang, maar ook veel te kort. Wat ik nu eigenlijk zou willen: een weekje Dronten boeken en elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat fietsen. Langere testritten maken met alle verschillende modellen. Maar ik moet reëel zijn: een dagje Dronten was al een uitdaging. Ik heb niet alle fietsen kunnen proberen, sommigen stonden eigenlijk net te kort of te lang afgesteld, het lukte niet om steeds dezelfde route te rijden. Mijn bedachte hartslagtest was mede daardoor (en mede door mijn toenemende vermoeidheid) niet representatief. Dit wetend en gezegd hebbend hieronder mijn ervaringen van de dag.

Ik heb de volgende fietsen geprobeerd: Carbon Quest, Alpha7, Tuna, (een oudere) Milan SL en nog een andere Carbon Quest

Carbon Quest (velomobiel.nl)
Bij velomobiel.nl begon ik met een rit in een Carbon Quest, zonder hoge verwachtingen. Mijn blik was dus toch niet helemaal open, constateer ik achteraf. Ik had de Quest in mijn hoofd geclassificeerd als een ouder model, terwijl ik op zoek was naar een supersnelle modernere fiets. Al mijn verwachtingen werden overtroffen. Ik zat goed, de fiets reed fijn en de snelheid kwam makkelijk. Clubgenoot Mark had een lange testroute in gedachten die ik met een grote grijns heb voltooid. Mijn gedachte op dat moment vooral: wat een verschil met mijn Sunrider! Ik werd nog benieuwder naar de écht snelle fietsen.

Alpha7 (velomobiel.nl)
Hij stond wat verstopt en de banden waren leeg, maar Allert had 'm zo klaarstaan voor me. Op het eerste rechte stuk werd me duidelijk dat ik toch echt wat te dicht bij de pedalen zat. Mijn nek lag op een scherpe rand. Allemaal overkomelijk en te fiksen. Maar het gemak waarmee de snelheid in de Quest kwam voelde ik hier niet. De fiets deinde wat van links naar rechts, waarschijnlijk ook in te stellen. Bij het keren voelde ik wel hoe superlicht de fiets is, maar als zich dat niet vertaalt in snelheid... Echt goed oordelen kan ik niet, maar ik kon in mijn proefrit geen pluspunten ontdekken t.o.v. de Quest.

Tuna (InterCityBike)
Mijn eerste rit aan de 'overkant'. Ik heb geen DF kunnen proberen, maar de Tuna zou sowieso beter moeten zijn was mijn redenering (want een doorontwikkeling van). De fiets heeft geen onuitwisbare indruk achtergelaten. Hij voelde vooral groot. De reactie op van de aandrijflijn voelt heel direct, maar qua (top)snelheid werd ik niet overdonderd. Ik heb er ook maar relatief kort mee gefietst, dus het was eigenlijk geen eerlijke kans. Omdat ik liever een tweedehands fiets koop (want snel nodig) wordt het sowieso geen Tuna. Er stond wel een tweedehands DF die ik graag nog eens wil proberen.

Milan SL (InterCityBike)
Een witte gebruikte Milan SL kon ik proberen, met racekap. Er zat een sticker met de naam Viktor in, ik meen uit Hamburg. In deze Milan paste ik wel; in een andere die klaarstond raakten mijn knieën de bovenkap, en niet zo'n beetje ook. Maar goed, in de witte kon ik op pad. Geen mk7, want geen luikje. Ik had op rauwe snelheid gerekend, maar kreeg vooral rauwheid. Een rammelende kap, mijn hoofd wat klem, weinig zicht en een enorme draaicirkel. De fiets voelde niet heel snel. Ik begon nu serieus aan mezelf te twijfelen. Dit zou toch een racemonster zijn? Was ik dan al zo vermoeid geraakt?

Carbon Quest 777 (InterCityBike)
De enige manier om daar achter te komen: nog een Carbon Quest proberen. Dat was immers liefde op het eerste gezicht. Toevallig had Ymte er ook een staan, een extra lichte groene. De vorige fiets van Piet Andringa, wist een van mijn clubgenoten. En inderdaad, op de rijderslijst: Piet A, Carbon Quest 777 uit 2015, met meer dan 50.000 (!) km op de teller. De trappers stonden te ver weg en het stuur juist te dichtbij, maar toch was het gevoel meteen weer goed. Het uitzicht naar voren valt me tegen; dat is eigenlijk het enige. Ymte heeft een aanbod gedaan met een nieuwe (overgebleven) kap; dat heb ik in beraad.

Concluderend geldt voor alle fietsen dat het verschil met mijn Sunrider groot is, dat het fietsgevoel tussen de fietsen onderling ook best groot is, maar qua snelheid maakte het (in deze beperkte test) eigenlijk weinig uit. Ik overweeg nog een dag uit te trekken om de Quest goed te laten afstellen en langer te proberen. Mijn belangrijkste vraag is nog of een Carbon Quest echt bijna twee keer zoveel geld waard is als een wat oudere glasvezelquest. Dat kan ik nog niet beoordelen. Misschien kunnen jullie daar iets over zeggen.

 Tot zover even want mijn zoontje wil heel graag met zijn nieuwe LEGO-camper spelen.
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Antwoord }


Berichten in dit topic
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 01-Dec-2022, 10:46 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Hoekie - 02-Dec-2022, 01:07 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 02-Dec-2022, 03:29 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Frutsel - 02-Dec-2022, 11:49 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 02-Dec-2022, 12:01 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 04-Dec-2022, 07:04 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 04-Dec-2022, 05:13 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 06-Dec-2022, 11:24 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 04-Dec-2022, 05:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door JanBurp - 13-Dec-2022, 01:50 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 13-Dec-2022, 08:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door melle z - 14-Dec-2022, 10:17 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 28-Dec-2022, 10:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaa...Veloquest — 12:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaag ...Boyd Maduro — 10:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fiets schakelt ...Martin van Mourik — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om even voor...GertBr — 09:50 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar toe ...Jeroen S — 08:13 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop h...Veloquest — 08:03 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Te koop optima dingo...metro2005 — 07:15 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop heb...Josligfiets — 06:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst...Atrike — 01:53 PM
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM