Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zeul je zoal mee in die rammelbak....
#45
Ben nog niet zo heel veel met de VM onderweg geweest, 2x een nachtje. Met de Ligfiets als vakantiefiets heb ik ook wel wat ervaring. Volume is heel erg belangrijk in de velomobiel, bij een gewone vakantiefiets is het volume veel minder belangrijk als het gewicht. Zo'n schuimmatje is weinig gewicht, maar veel volume. Zo'n rol van 60 lang en 20 doorsnee gaat erg moeilijk worden. Ook mijn rug vindt dat niet meer acceptabel.
Zo'n self inflatable is ook te groot.

Voor mij dus een gewoon opblaasbaar luchtmatje. Ca 20cm lang en 10cm doorsnee, in die buurt. Outdoor Pioneer. Wordt geloof ik niet meer gemaakt. Mummieslaapzak, heb er 1 die alleen hoogzomer bruikbaar is, een heel oude, en een die tot 10 graden werkt. Heb ze voor een voorjaars overnachting beide mee genomen. Werd zo'n 4 graden die nacht, maar was prima te doen. 2 kleine gaat makkelijker dan 1 hele grote dikke.

Heb van Ali express een heel licht vouwbaar gasbrandertje, ding weegt 20 gram en kun je in een vuist verstoppen. Maar er hangt wel een gastankje aan en dat weegt. Gas is onderweg ook echt lastig te krijgen ( daarvoor moet je echt een outdoorwinkel hebben die je in een stad vindt) . Dus moet er reserve mee en dat weegt dan nog meer. Is wel fijn te regelen, je wil niet alles op vol gas doen. Ik heb ook een Trangria Spiritusbrander. Is een kloon, maar werkt ook fijn. Gaat een stuk minder hard en heeft daardoor weinig reserve als het waait. Windschermpje is aan te raden. Aansteken bij lage temperatuur door even een houtje of strotje door de spiritus te halen, die aan te steken en dan de brander te doen. Regelen gaat eigenlijk niet, alleen met een stelbaar dekseltje. Maar als die is er 5 minuten op ligt, pak ik hem er niet meer af. Spiritus kun je in veel supermarkten vinden. Eten is bij mij meestal een beetje van mezelf, verse groente, vlees, kaas en een zo'n zakje Knorr spagetteria. Pasta met saus, beetje aangekleed met wat verse cougette, uitje, spekjes of kaas erover. Sommige smaakjes vind ik wel te doen, maar niet alle. In de buitenlucht smaakt het allemaal toch al beter, thuis eet ik dat spul nooit. Maar daar kook ik ook voor 5. Ik heb gewoon een 1 liter pannetje van de Decathlon, krijg je nog een eetbakje en vouwlepel bij.

Overnachten in een klein tentje, ook hier weer op het volume letten. Een tarp over de velomobiel heb ik ook al gedaan. Geeft lekker veel ruimte en je kunt ze op veel manieren opzetten. Een 3x3 tarp kun je ook deels over de VM gooien, dan valt die niet zo op. Je hebt dan geen muggebescherming en je ligt wel open. Op een camping zou ik dat niet doen. campings werkt prima, 1nitetent is me die ene keer ook goed bevallen. Stond ik bij een particulier in de riante tuin. Daar heb ik de tarp erover gegooid, werkte prima. De Pauw van de buren was minder prettig. Een nachtje in het bos met de ligfiets en tarp heb ik ook al wel gedaan, beviel me ook wel. In Duitsland mag je je wel "Erhohlen" (vert. herstellen) in het bos ook na zonsondergang, maar geen tent opzetten.

Bivakzak heb ik wel overwogen maar na enige reviews toch niet gekocht. Het regent lichtjes en je komt aan op de camping, wat ga je dan doen met alleen je bivakzak? Of als je wakker wordt en het regent? Hoe kom je in de fiets zonder dat alles toch nat wordt? Waar laat je je schoenen in de regen? (kan in de VM) Dus heb je dan toch een tarp nodig als afdak. Onder dat afdak heb je dan eigenlijk geen bivakzak nodig want daar regent het niet. Condens is ook wel een probleem in de bivakzak. Ook in een Goretex versie. Die zijn dan vaak weer bijna net zo zwaar als een lichte tent of tarp.

Trekkershutje kan ook maar moet je wel weer reserveren. Afhankelijk van de tijd van het jaar kan een ander je voor zijn. Ik kampeer ook al jaren met het gezin in een caravan. Op veel (natuur)campings krijgen trekkers met de fiets een voorkeurs behandeling en is er vaak toch wel ergens een plekje vrij. Dat geeft je wat meer vrijheid in de planning.

Ga gewoon lekker een overnighter doen van 1 nachtje, desnoods met geleend of 2dehands spul. Met die ervaring kun je beter beslissen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , twilwel , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Wat zeul je zoal mee in die rammelbak.... - door Jeroen S - 29-Dec-2023, 03:22 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ooit heb ik ergens...TheoZw — 09:29 AM
Gevraagd: Flevobike Greenmachine (X)L
Die trommelrem was e...pietandringa — 09:29 AM
achter derailleur afstellen
Zit er aan de achter...Jeroen S — 08:37 AM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik ben inmiddels o...Boyd Maduro — 07:27 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ooit heb ik ergens, ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
achter derailleur afstellen
Derailleur houdt de ...blokdoorn — 12:01 AM
achter derailleur afstellen
Of een mede-ligfiets...kuŝbiciklo — 11:14 PM
achter derailleur afstellen
Dat klinkt inderdaad...LigZeeuw — 11:04 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Ik gebruik meestal K...Merijn — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zoefzoef, die mono ...ZoefZoef — 10:19 PM
achter derailleur afstellen
Tips gevraagd. Het l...Piet K — 10:10 PM
Quest "opbokken"
:)  ondertussen kett...=oNNo= — 09:12 PM
Gereedschap onderweg
Ik heb een zadelta...Fietsbennie — 08:14 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Iemand die ik ken he...Hardloper — 08:13 PM
Fiets Apps [Welke gebruik jij?]
Komoot heeft ook leu...Fietsbennie — 08:06 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ik zag laatst een ...Hoekie — 08:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zoefzoef, die mono a...Jeroen S — 08:05 PM