25-Jan-2024, 02:45 PM
(25-Jan-2024, 01:19 PM)365cycle schreef: Ja, het kost een berg geld, maar je hoort mij niet klagen, hoewel ik een open ligger persoonlijk en vanuit praktisch oogpunt nieuw niet snel de investering waard zal vinden.
Dat hangt denk ik van de casus af, en of je alles als een investering zou moeten zien.
Toen ik na een uitstapje in de bergen in 2020 weer in Nederland aan het werk ging en weer een ligfiets voor woon-werkverkeer wilde heb ik besloten tot een hagelnieuwe open ligger. Mijn woon-werkverkeer zou 17 km enkel worden, maar huurde tijdelijk een huis en wist dat het waarschijnlijk nog een paar km langer zou worden als ik een koophuis gevonden had (inmiddels is het 19 km). Dat is een afstand waar een velomobiel niet veel sneller zou zijn. Zeker in de zomer is het heerlijk om open te fietsen. Daarnaast is een nieuwe open ligger significant goedkoper. In de 40-45 minuten dat ik op de fiets maakt het niet uit wat voor weer het is, ik kom altijd (nog) warm aan op mijn werk. Nat maakt niet uit, want douchen doe ik sowieso.
Als je in alle weersomstandigheden wil fietsen stelt dat wel wat extra eisen aan de fiets.
- Ik wilde goede verlichting
- Ik wilde geen geklooi met opladen, dus een goede naafdynamo
- Ik wilde verder minimaal onderhoud
Mogelijk had ik een tweedehands kunnen vinden met die eisen, of ombouwen. Gezien de parallele zoektocht naar een koophuis en genoeg andere klusjes in het vooruitzicht heb ik besloten gewoon een nieuwe te kopen. Die fiets kan weer jaren mee, en dan maakt
Zo ben ik op afmontage met B&M, SON dynamo, Rohloff naaf en BB7 gekomen. Tot voor kort smeerde ik frequent met Squirt, waardoor je ook nooit je ketting hoeft schoon te maken én de ketting lang meegaat.
Hieronder ook nog een leuk topic aansluitend bij dit onderwerp.
Voor welke opeen tweewieler heb jij gekozen en waarom?
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton