Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voor welke opeen tweewieler heb jij gekozen en waarom?
#1
Naar aanleiding van het vergelijkbare Velomobiel topic hier ook een topic voor de twee wielers. En zoals jullie wel weten heb ik geen fiets die ik hier kan delen. Ook momenteel geen plannen. Maar mocht ik ooit helemaal de smaak te pakken hebben. Dan heb ik als goed is hier wel ik dit topic een mooie naslag werkje wat te kiezen.  Angel Dingen die ik interessant vind : hoe is de stabiliteit, snelheid, gemak met meenemen in de trein, bagage meenemen (laptop) etc
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , martinus
#2
Mijn fietsen zijn uiteindelijk na een lange zoektocht gekozen op het type aandrijving.


De Thys Rowingbike is een ligfiets met een aandrijving dmv de roeibeweging.

De Fujin is een semi Lage Racer met een normale fietsaandrijving.

De CruzBike is een Cruiser en deze heeft een voorwielaandrijving met een meesturende neuspijp.

Mijn VNR Freewheeler Handbike is geen ligfiets. De aandrijving spreekt voor zich. Het is een kneesit. Dit is het type Arm-Trunk-Power 3.

Dan heb ik nog een SUB. Ook dit is geen ligfiets, maar een fiets waarbij je staand aan het fietsen bent.


Iedere fiets heeft dus een ander soort/type aandrijving. Bij iedere fiets moeten uiteraard dezelfde, maar ook nog wat andere spiergroepen aan het werk.

Blijkbaar is dit wat ik leuk vind. Ik heb er ruim 20 jaar over gedaan om dit uit te zoeken.
Uiteindelijk heb ik 34 verschillende ligfietsen gehad. 
Nu dus nog 4 (de Handbike en de Sub tel ik dus niet mee).
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
Wim ik zou ook nog wel een handbike willen in het kaliber van een race model. Gewoon om ook de arm spieren te trainen. Dus dat type wat voorbij kwam bij een aflevering van de fiets club denk ik.

En een roei fiets zou ik dan ook wel weer een keer willen proberen ooit. Ik snap volkomen dat je verschillende bikes hebt. Zelf vind ik het ook saai om bepaalde dingen altijd maar op dezelfde manier te doen. Wanneer je met de fiets club op pad gaat. Bepaald het lot of de bestemming / route die je gaat rijden?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , martinus
#4
ik heb 10 jaar lang een Ice Trice QNT gehad, dit was een beest van een fiets, super licht, dun, VEEL bagage opties en lag gewoon heerlijk, erg modulair ook! En toendertijd was de Borealis velomobiel ombouwset in de maak, maar die heb ik nooit kunnen krijgen, was gewoon te duur met import en alles.

ik heb een Raptobike voor heel goedkoop kunnen krijgen, ik heb voor een korte periode een Baron lowracer gehad en de Raptobike is mooier en ligt lekkerder + de korte ketting is zo fijn (nu ik de originele kettingwieltjes en boutjes heb)

Uiteindelijk de Trice QNT verkocht en een Whike gekocht, dit was DE fiets voor mij, wat een genot! Ik heb heel de Whike aangepast zodat het de perfecte fiets was, stuur verlengt, adapter voor trailer aan het frame gemaakt, bagagedrager met kleine tasjes op het voorwiel gemonteerd. Ik was zelfs een custom licht systeem aan het ontwerpen met ledjes in het zijl. Maar de Whike is uiteindelijk naar Duitseland verhuisd zodat ik de Velayo kon kopen, die van Duitseland naar Nederland kwam Big Grin
Antwoord }
#5
Mijn eerste ligfiets was een trike, merkloos verkocht door de man in Medemblik, gewoon omdat de prijs goed was, voor een nieuwe fiets.
Na een aantal jaar kwam ik buiten een fietsenwinkel in de buurt een Batavus Relaxx tegen. Voor weinig.
4 jaar op gereden, maar toen was ik toe aan iets anders, wat meer vering, onderstuur, kortere ketting.

Het werd een Flevotrike, met knik/kantel besturing. En kort daarna kwam de bike van hetzelfde type erbij.

Die vier, zowel als mijn laatste rechtopzitter en een vouwfiets heb ik gehouden tot de Quest werkelijkheid leek te gaan worden.
Toen zijn de eerste trike en de relax verkocht, de Quest en een Whike gekomen.

Geen partner die commentaar geeft op wat er in de schuur staat ?

PS, de relax en de Flevotrike zijn mee geweest in de trein, als fiets met kaartje, ging goed genoeg maar ik maakte met beide weinig tochten.

Bagagedrager op mijn Flevobike is alleen plat, horizontaal, niet handig. Ik heb met hout een rekje gemaakt waarmee ik aanhaaktassen kan gebruiken. De Relax heeft een standaard bagagedrager, daar had ik de aanhaaktassen ook al.
Maar als je de Flevotrike met grote bak gewent ben is bagage meenemen op/in iedere fiets beperkt zelfs de Quest.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#6
Ik was ruim drie jaar geleden op zoek naar een tweedehandsje voor een paar honderd euro om het eens uit te proberen. Het werd een Challenge Hurricane met bovenstuur, redenen:
  • zag er met twee wielen van gelijke grootte in mijn ogen wel goed uit in vergelijking met veel van het aanbod
  • bovenstuur leek me fijner en een minder grote overstap dan onderstuur
  • er stond er een op zo'n 30 km, een fietsbare afstand
  • kijkend op ligfiets.net leek Challenge me een redelijk gerenommeerd merk, en de Hurricane leek een veel verkocht model

Stabiliteit
Een hurrie is een nerveus sturend fietsje, je went eraan, en hoe harder je gaat, hoe stabieler het voelt
Bij onvoorziene gladheid zit je zomaar opeens op straat voor je er erg in hebt

Snelheid
Een hurrie valt afhankelijk van de configuratie in de categorie "echt niet snel" tot "niet echt snel"

Meenemen in de trein
Geen ervaring, ik doe vrijwel alles op de fiets sinds ik deze fiets heb.
Die enkele keer dat ik de trein neem gebruik ik mijn vouwfiets.

Bagage meenemen (laptop)
Was met de oorspronkelijke kleine bagagedrager nogal lastig, gedoe met meerdere spanbanden om tas achter de zitting op zijn plaats te houden.
Ik heb zelf van hout een grotere bagagedrager geconstrueerd, en bijbehorende staarttas en zijtassen gemaakt, laptop mee is nu geen punt meer.


Voor een opvolger zouden dit mijn wensen zijn
  • twee grote wielen
  • ruimte voor brede banden
  • licht van gewicht
  • geen vering
  • bovenstuur
  • genoeg aanknopingspunten om zelf tassen en kettingkast e.d. te maken
Als geld geen punt was zou ik een carbon Challenge Chamsin, of misschien een M5 Carbon High Racer, of een Bachetta aanschaffen.
Antwoord }
#7
(12-Sep-2023, 09:19 PM)Hardloper schreef: Dingen die ik interessant vind : hoe is de stabiliteit, snelheid, gemak met meenemen in de trein, bagage meenemen (laptop) etc

Ik merk dat ik nog iets vergeten ben:


De Thys Rowingbike is een ligfiets met een aandrijving dmv de roeibeweging.
Stabiliteit: zeer goed, op lage, gewone en ook op hoge snelheden
Snelheid: gemiddeld tot snel
Trein: geen idee
Bagage: bagagedrager. Dus oké.

De Fujin SL I is een semi Lage Racer met een normale fietsaandrijving.
Stabiliteit: zeer goed, op lage, gewone en ook op hoge snelheden
Snelheid: snel tot zeer snel
Trein: geen idee
Bagage: geen bagagedrager, wel voldoende tassen. 

De CruzBike is een Cruiser en deze heeft een voorwielaandrijving met een meesturende neuspijp.
Stabiliteit: goed, maar deze wijze van aandrijving gecombineerd met de besturing vereist wel een langere leercurve. Dus voor een beginner is het een onstabiele fiets.
Snelheid: toerfiets
Trein: geen idee
Bagage: bagagedrager. Dus oké.


Citaat:Snelheid

Een hurrie valt afhankelijk van de configuratie in de categorie "echt niet snel" tot "niet echt snel"

Nou echte Hurrie-rijders, kom maar door  Big Grin  

De Hurricane is een semi Lage Racer. Dat woord zegt het al. Dit fietsje kan dus zeker heel snel zijn en werd in het verleden regelmatig als wedstrijdfiets gebruikt. Er zijn ook een tijdlang indoorraces op een kartbaan geweest en de Hurrie scoorde daar hoog.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#8
Ik ben begonnen met een ligfiets die mijn ex-schoonvader heeft gemaakt. Deze was gedeeltelijk van hout. Leuk ding, maar het fietste voor geen meter. Daarna jarenlang op een andere fiets van hem gereden. Dat was een mooie, fijne fiets, maar op een gegeven moment scheurde het frame. 

Er gingen een paar jaar voorbij zonder ligfiets, daarna reed ik een paar jaar op een ICE trike. Mooi ding, fijn op gereden, maar mij toch wat te langzaam. Toen ben ik weer op zoek gegaan naar een  tweewieler en kwam ik een mooie tweedehands Challenge Furai tegen. Ik moest erg wennen aan deze fiets. Hij is hoger dan ik van eerdere tweewielers gewend was, maar hij fietste fijn en rustig en hij is snel. Ik ben geen heel sterke fietser, maar mijn kruissnelheid was meestal rond 25 tot 30 km/uur, afhankelijk van de wind. Voor fietsvakanties had ik een banaantas en dat werkte uitstekend. Daar kan veel in zonder dat je er veel last van hebt qua stabiliteit of gewichtsverdeling. Voor kleine hoeveelheden bagage was een fietstas aan de bagagedrager voldoende.

Ik heb de fiets 1 keer meegenomen in de trein en dat ging prima, maar het hangt af van de trein die je pakt. In stoptreinen is over het algemeen voldoende ruimte, maar in de intercity's van NS is dat soms anders.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - besteld: Quatrevelo
Antwoord }
#9
De eerste is de M-racer, waarvan de verkrijging overigens elders op het forum uitgebreid beschreven is:

De aanleiding was dat mijn vriendin elektrisch ging rijden met ondersteuning tot 27 km/u. Nu is dat geen snelheid waar ik op een goed onderhouden klassieke fiets mijn hand voor omdraai maar met bagage voor een langere tocht gaat dat toch veel energie kosten. Efficient langere afstanden met wat bagage afleggen was wel het sleutelcriterium.
Het is de M-racer geworden omdat ik onder de indruk was van een gehuurde CHR, gecharmeerd van een compact CroMo-frame, 2x622 wielen me praktisch leek qua wiel- en bandenkeuze en er een mooi aanbod van een vrijwel nieuwe fiets langskwam. Maar had het een Nazca Gaucho, Challenge Furai of Seiran kunnen zijn? Zeker!

De Hurri is een resultaat van een zoektocht naar een "een wendbare ligfiets die uitnodigt om vlot te versnellen en ook best lekker loopt op snelheid, al is topsnelheid minder belangrijk."
Het wendbaar en vlot versnellen suggereert kleine wielen, 406 bv. Ik wilde graag makkelijk iets aan bagage meenemen, dus een dragertje was ook wel prettig. Opnieuw was het vooral het aanbod van een -relatief zeldzame- onderstuurde Challenge Hurricane dat bepaalde dat het de Hurri werd.

Overigens ben ik het er (voorspelbaar) niet mee eens dat de Hurri "niet echt snel" of zelfs "echt niet snel" is, al gebruik ik zelf liever de term "efficient." Ten opzichte van de fietsen die ik gereden heb ligt hij qua efficiëntie ongeveer zo:
Azub Max 24" < Flevobike Greenmachine << Challenge Hurricane < Nazca Gaucho High Racer < M5 M-Racer < M5 Carbon High Racer
Dus, ja, hij voelt als de minst efficiënte van de racers die ik heb gereden maar het verschil is klein en daarvoor is hij wel veel wendbaarder dan de andere drie, die allen 28" wielen hebben en dat maakt hem op een parcours met veel korte bochten alsnog sneller.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#10
20 jaar geleden een Fortybike ligfiets geprobeerd, Fortybike was een eigen merk van Jaap Fortuyn, hij bouwde verschillende 2-wielers en had zijn winkel en werkplaats bij mij om de hoek. Door constante pijn in mijn onderrug tijdens het fietsen naar mijn werk heb ik in 2008 eens een stukje in een Velomobiel van een collega gereden, dat ging lekker en zonder pijn in mijn rug. Toen op zoek naar een geschikte ligfiets, ik wist al wel dat het een open 2-wieler moest worden, het liefst een Challenge Hurricane, maar die was wat boven mijn budget, het werd een Mistral met onderstuur die was voordelig geprijst bij Maia in Dordrecht. Lekker fietsje die Mistral …… tot ik een Raptobike probeerde op de Cyclevision 2009 in Tilburg, die ging toch wel erg lekker en rap. In feb 2011 heb ik bij Arnold van Raptobike dan mijn eigen Lowracer opgehaald, in de meest simpele uitvoering: 8-speed, Marathons, velgremmen en een speigeltje, vanaf dat moment was het ligfietsen nog leuker. En vrij snel daarna de Mistral verkocht, daar reed ik niet meer op. Één = geen, dus in 2014 een oranje midracer frame set bij Arnold gehaald, en die zelf opgebouwd, maar dat is nooit mijn fiets geworden dus maar weer verkocht. Inmiddels was het aug. 2000 en steeds meer ligfietsbouwers-winkels stopten ermee, dus als ik nog een ligfiets wilde moest ik snel zijn. Op een mooie zaterdag met de Raptobike naar Bram Moens om een M-racer 28-28 te proberen. Ben ik bij Bram, staat de CHR voor mij klaar???? nou ja even een stukje op geraced dan maar, oei die ging wel erug lekker, maar ik kwam voor de stalen M-racer, die ging super. Na nog een keer met de Raptobike bij Bram te zijn geweest om de M-racer aan de tand te voelen, heb ik de derde keer (ook met de Raptobike) dat ik bij Bram was, de M-racer besteld. Vorig jaar wilde mijn vrouw ook wel eens een ligfiets, op Markplaats stond een mooie zilvergrijze Hurricane, die opgehaald en pas gemaakt voor haar, maar na een paar ritjes vond ze het toch te eng. Dus had ik opeens een Hurrie voor mijzelf erbij :-)
Antwoord }
#11
Ik heb twee heel op elkaar lijkende, maar toch heel andere M5's:
1/ Een Shock proof 559: wit, rank, supersnel, vlakke zithoek en erg geschikt voor de dagtochten die ik ermee maak. Een mooiweer fiets, geen spatborden, geen bagagedrager. Ik rij er nu (55+) sneller, verder en langer mee dan ik als 20-er deed op een racefiets.
2/ Een City cruiser: in essentie dezelfde fiets maar met een klein geveerd voorwiel. Hierdoor een stuk wendbaarder en en geen hiel-overlap in het (stads) verkeer. Wat minder snel. Voorzien van voorspatbord en een riant ruime tailbag, dus ideaal voor woon-werkverkeer het hele jaar door maar ook boodschappen doen etc.


Eerder had ik verschillende Nazca's. Ook fijne fietsen, voor mij toch minder qua rijgedrag, snelheid en.... uiterlijk :-)
Antwoord }
#12
(13-Sep-2023, 12:59 AM)Martin van Mourik schreef: Een hurrie is een nerveus sturend fietsje
Helemaal mee eens, daarom heb ik 20 jaar geleden voor een Optima Stinger gekozen, die is door zijn iets langere wielbasis een stuk comfortabeler en naar mijn idee ook sneller (ik wilde eigenlijk een Toxy ZR, maar die was destijds ver boven budget). Ondanks dat ik een Hurricane niet echt comfortabel of snel vind (en Challenge niet echt mijn merk is), heb ik heb begin dit jaar een goedkoop exemplaar gekocht en naar mijn smaak aangepast. Het voordeel van de korte wielbasis is dat ik hem zo achterin mijn kleinste auto schuif, dat lukt met met mijn andere ligfietsen vanwege de lengte en/ of stroomlijnpunt niet. Meer overwegingen over de Hurricane en mijn andere ligfietsen hier.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#13
Ik rij op drie Sinners: Een Record 20/26 met Streamer (de regenfiets), een Demon 20/26 (de Maxi) en  een Demon 16/20 (de Mini). Sinners zijn niet duur en toch heerlijke fietsen. Ze zijn snel genoeg, stabiel, heerlijk rijdend en je kan er alles mee doen. Lekker toeren, boodschappen, op vakantie. Je hebt geen andere fiets meer nodig.

Groet,

Marco
Antwoord }
#14
(13-Sep-2023, 10:14 PM)melle z schreef: Helemaal mee eens, daarom heb ik 20 jaar geleden voor een Optima Stinger gekozen, die is door zijn iets langere wielbasis een stuk comfortabeler en naar mijn idee ook sneller

Welke achtervering heb jij? En hoe stijf is de Stinger daardoor?

Alle Stingers die ik totnutoe heb gezien hadden een te zachte achtervering, waardoor er veel reactie van het frame was op de trapbeweging.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , martinus
#15
De vering van mijn Stinger is prima gebalanceerd, zowel met lege bagagepunt als helemaal volgeladen heb ik geen last van meedeinen. De Stinger van mijn vriendin is ook gewoon goed geveerd, dus ik herken me niet in wat jij schrijft. Ik heb zo geen idee welke merken/ types veren en dempers er op zitten.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#16
Ik heb diverse fietsen gehad: achtereenvolgens een Flevobike Bike, Flevobike Racer, Optima Dolphin, Flevobike Alleweder, M5 20-28, en nu een Challenge Hurricane. Van al deze fietsen vond ik de Flevo Racer en nu de Hurricane het fijnst. De FlevoBike was mijn eerste ligfiets, moeilijk om te leren maar het is, als je er eenmaal aan gewend bent, een comfortabele (voor- en achtervering) en toch ook zeer wendbare fiets. Door de relatief hoge, rechte zit echter niet echt snel. De FlevoRacer daarentegen was denk ik de snelste fiets die ik gehad heb. Nauwelijks aandrijfverliezen door de korte ketting, een zeer liggende houding en toch nauwelijks minder comfortabel. Hij stuurt strakker door het niet-verende voorframe, en de zit is daardoor ook lager dan de Bike. Door ruimtegebrek helaas afscheid moeten nemen van die fiets. Daarna kwam de Dolphin. Eigenlijk was ik op zoek naar een Hurri, maar de Dolphin was op dat moment verkrijgbaar. Op papier het zelfde: een 20-20 met bovenstuur. De mijne was voorzien van een schijfrem voor en een V-brake achter. Desondanks meer een comfortabele dan een snelle fiets. Ik kon het er niet echt mee worden. De Alleweder laat ik even buiten beschouwing. De M5 was ook weer hoofdzakelijk comfortabel. Door hoge zit óp het voorwiel ervaarde ik echter te weinig stabiliteit. Met mijn huidige Hurricane ben ik zeer tevreden: een beetje de VW Golf onder de ligfietsen: aardig om te zien, snel, en multi-inzetbaar. Ik gebruik hem vaak voor werkgerelateerde ritten en heb dan ook mijn werktas met laptop achterin. Die steekt wel een beetje uit de toptas, maar ik ben hem nooit verloren onderweg. Hij is denk ik net zo snel als de FlevoRacer, maar dan lager en met bovenstuur. Het nerveuze stuurgedrag kan ik niet onderschrijven. Ik heb hem op standje "ultimate race" dus zowel de vering als het zitje zo laag mogelijk. Dan is de naloop van de voorvork zodanig dat hij comfortabel en stabiel stuurt. Hij is geschikt voor smalle, onverharde fietspaden en de stad. Kortom: multi inzetbaar, maar ook snel.
Antwoord }
#17
Vrienden hadden een Hurricane en dat fietste best fijn dus wilde ik ook een ligfiets, maar niet zo'n lage als de Hurri. Na een jaar diverse ligfietsen te hebben geprobeerd bleven er twee over op mijn shortlist. De Optima Dragon en de Challenge Wizard. Beide 20/26 fietsen, de Optima lag comfortabeler maar was wat minder wendbaar door het onderstuur. Het werd dus de Wizard en daar heb ik 25 jaar later nog steeds geen spijt van. Deze heeft in de loop der jaren wel diverse upgrades ondergaan. Het niet comfortabele stoeltje (slappe alu stoel met gaten) werd snel ingeruild voor een betere alu stoel zonder gaten en het te brede rechte stuur werd vervangen voor een gebogen stuurstang met minder breed stuur. Ook de 3x7 Sachs naaf begaf het al snel en heb ik vervangen door een ATB wiel met 9v. De voorvork met V-brake na een valpartij (klapband door te hete velg) vervangen voor een verende vork met schijfrem.




[Afbeelding: 20230904-101145.jpg]

Jotunheimen, Noorwegen
Nog even terugkomen op de vragen:
Stabiliteit
Zeer stabiel, fietsen met of zonder bepakking merk ik weinig verschil.  Afdalen van lange steile cols is zelfs een verademing tov de rechtopfiets.

Snelheid
De Wizard is zeker niet snel, wel iets sneller dan mijn Santos maar het scheelt niet veel.

Meenemen in de trein
Geen enkel probleem dankzij de korte wielbasis
Bagage meenemen
Kan enorm veel bagage meenemen zonder dat het rijgedrag wordt beïnvloed.
Antwoord }
#18
De tovenaar, Leuk dat je een foto hebt toegeveoegd
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Begonnen met een Optima Eagle,fijn en zwaar,toen wou 'k iets speels en 'n uitdaging dat werd dus een Flevobike(2 stuks),na een 'restauratie' nog steeds veel plezier ermee.Tussendoor een Dries Baron en een M5 CMPCT waarvan de zithouding veranderd moet worden(wegens 406 voorwiel).

Sinds een tijdje fiets ik voornamelijk op een FOSvelo uit 2012,de voorloper van de  Wolf&Wolf Alpentourer.Zeer fijne fiets,ongelooflijk stijf frame,licht(12,5 kilo) en een smijt en gooi fiets.
Het waarom is dat je met deze fiets door het lage zwaartepunt ,goede zithouding,aero-stuur en hoogte trapas goed uit de voeten kunt in het heuvelland.

Zithouding was even moeilijk daar de goede (ergo)zit door middel van touwen spannen aan de achterkant v.d. stoel diende te gebeuren.
Het stuur heeft nu katoenen tape ipv plastic,scheelt enorm kwa grip dus ook ontspanning op lange ritten.
Vering is niet aanwezig,in mijn geval 'n stuk schuim tussen gaaszitvlak en touw plus 4,5 bar ipv 6.
De fiets is opgebouwd met 'n standaard Shimano M595 groep
Bananenracertassen voel je bijna niet daar ze aan de achter- zowel onderkant van de zitting gemonteerd worden en er ook nog plaats is voor 35 liter Ortliebs.

Hier zie je hoe de fietsen ontstaan:
https://www.bzbasel.ch/basel/baselland/d...ld.1917379 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , gideon , Henri492
#20
Mijn eerste ligfiets was een Nazca Cruiser die ik als student voor een paar honderd euro van Marktplaats haalde. Kort daarvoor had ik al eens 2 verschillende fietsen bij een ligfietswinkel gehuurd, volgens mij was één daarvan een Nazca Gaucho (maar die kon ik toen niet betalen). De Nazca Cruiser was een prima fiets om mee te beginnen. en ik heb er met plezier van 2012 tot 2017 zo'n 12.000 km op gefietst. Laat ik voorop stellen, ik ben vooral een toerfietser. Ik wil wel een beetje snelheid, maar wil dat vooral comfortabel doen en makkelijk bagage meenemen (altijd een toptas L, soms de banana L erbij. Wat mij tegenviel aan de fiets uitte zich vooral bij hellingen. Bij de Cruiser is het trekkende deel van de ketting niet geleidt via een katrol, daardoor veert de achtervering in bij flink aanzetten. Bij hellingen zorgde dat ervoor dat ik op de dooie punten van het trappen dit voor extra vertraging leek te zorgen waardoor ik niet meer in balans kon blijven. Bergaf met 70 km/u voelde wel gewoon stabiel, maar remmen met de v-brakes bij die snelheden weer niet. Bij zanderige paden vond ik dat het 20" voorwiel snel zenuwachtig werd. Wel vond ik het fijn dat ik goed met mijn voeten bij de grond kon.

Toen ik, na een uitstapje op een cross-hybride in de Alpen, in 2020 een nieuwe fiets ging kopen waren dat dus de uitgangspunten om rekening mee te houden. Ik ben toen gaan proefrijden met met opnieuw een Nazca Gaucho en een Challlenge Chamsin. De Gaucho is (net als de Cruiser) van staal en de Chamsin van een aluminium legering. Ik had verwacht dat de laatste minder stijf zou zijn, maar ik merkte bij hard aanzetten dat het frame superstijf was en had juist het idee dat de Chamsin een directere aandrijving had dan de Gaucho. Daarnaast is de fiets wat lichter, wat bij heuvels van voordeel is. Dus uiteindelijk is het de Chamsin die ik gekocht heb.
Omdat ik de fiets het jaar rond voor woon-werkverkeer zou gaan gebruiken wilde ik een onderhoudsvriendelijke afmontage. Daarom koos ik voor:
- spatborden
- bagagedrager
- SRAM BB7 schijfremmen remmen
- KMC ept roestbestendige ketting
- SON dynamo met goede B&M verlichting
- Rohloff 14 versnellingsnaaf
- Schwalbe Marathon Supreme 42-559
- Challenge zitting
- Ventisit kussen
Inmiddels heb ik alweer 16.000 km gefietst en ben ik super tevreden. De onderhoudsvriendelijkheid is goed gelukt. Ik smeer met Squird wax, dan moet wel iedere 100 à 150 km, maar dan gaat de ketting wel 7000 km mee. De remblokken zijn 2x gewisseld en recent is het tandkransje van de achternaaf vervangen. De eerste voorband zit er ook nog steeds op.
De Chamsin klimt uitstekend en fietst heerlijk. Door de open challenge zitting en het ventisit kussen blijf mijn rug redelijk goed gekoeld in de zomer. Ook vol met bagage en de kinderkar erachter gaat het bij 55 km/u bergaf nog superstabiel. Door de instelbare luchtvering kun je de rijeigenschappen bij volle belading goed (en snel) reguleren.
Antwoord }
#21
Voor iemand die een andere of eerste ligfiets zoekt, is dit best een leuk en informatief  draadje geworden.

Zijn er nog aanvullingen van andere open liggger rijders?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Ik las laatste mijn eigen voorstel-draadje incl. hulpvraag voor de aanschaf van de eerste open ligger terug: dat past ook wel hier: KLIK

Ik heb dus uiteindelijk een Challenge Furai 24" gekocht na meerdere modellen te overwegen en hier aan de ervaringsdeskundigen voor te hebben gelegd. Een erg nuttig draadje werd het. De Furai bleek een mooie combi van comfort en snelheid te zijn voor mijn 60 km/dag forensambities. Die fiets is na een jaar weggegaan toen ik de verslaafd was geraakt aan liggend fietsen en de Quest kocht voor het forenzen en andere functionele kilometers. 

Ik heb er desondanks toch een open ligger weer bijgekocht. Toen ik een Sinner Demon 2020 onderstuur in de regio voor een paar tientjes zag kon ik het niet laten. Dit vind ik een heerlijk gemoedelijke fiets om te toeren. Heel gebruiksvriendelijk, fiets je zo op weg. En goed met gezin mee te fietsen: de smurf op gelijke hoogte duwen als ze moe wordt, het tempo van de ebike van mijn vrouw kan ik goed volgen als de smurf achterop zit. Het is een redelijk compact model, zal vast goed gaan in de trein. En hij past in onze (niet reusachtige) auto met de koffer dicht zonder er iets af te moeten schroeven ofzo.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#23
30 jaar geleden een Challenge Twister gekocht. Een 20/26 met onderstuur. Een jaar op gereden, maar ik vond onderstuur niet mijn ding. Toen overgestapt naar een Challenge Hurricane. Vele jaren met plezier op gereden en grote afstanden afgelegd. Ook gebruikt met fiets-kampeer-vakanties, Nederland rond, meedere keren Denemarken en als langste afstand naar Santiago de Compostela. Door omstandigheden raakte het ligfietsen helaas in onbruik en heb ik de Hurricane verkocht en daar heb ik nog spijt van. Dus 2 jaar geleden via marktplaats weer een Hurricane gekocht en daar toer ik nu op rond. Ik heb de smaak weer helemaal te pakken en kijk rond naar een wat hogere ligfiets. Ik denk aan een Challenge Furai met 24" wielen. Ze zijn nog nieuw te bestellen bij Elan zag ik op hun website, maar als iemand nog een 2-de handse Furai weet te staan, dan houd ik me aanbevolen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik vind de furai 24 ideaal qua zithoogte, in ieder geval voor mijn lengte. De gaucho 26 en in mindere mate furai 26 vind ik te hoog, met de furai 24 kun je net genoeg wegduiken voor de wind, zonder de nadelen van de echt lage fietsen. Ook met klimmen is het fijn als je niet te hoog zit. Hij is duidelijk sneller en wat lichter dan een nazca en daardoor prettiger om te klimmen of langere afstanden op te doen.

Het comfort van nazca’s vind ik wel duidelijk beter. Een paseo of cruiser is ideaal om op te beginnen en te leren ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#25
Toen ik begon met ligfietsen (daar kan ik zelfs geen jaartal meer op plakken, zó lang is dat al geleden) heb ik destijds een trike (merkloos, met zo'n plastic Flevobike kuipstoeltje op) gekocht omdat ik met geen enkel toen bestaande tweewieler rechtop kon blijven met het testrijden. Ook mijn tweede ligfiets werd weer een trike, nl. een Greenspeed. 

Daarna zijn er nog ooit een Batavus Relaxx en een Gazelle Easy Glider geweest, maar die zijn niet lang gebleven. 

In 1999 kwam de Rans Stratus LWB. Daar had ik vantevoren 'n paar jaar zoveel mogelijk over gelezen en over opgezocht, want testrijden kon je nergens hier in Europa. Uiteindelijk dan toch de knoop doorgehakt en bij een Duitse importeur een frameset besteld. Dat bleek een goede beslissing, want daar heb ik tot 2006  met veel plezier op gereden. Toen kwam de opvolger met een groter voorwiel uit, de Stratus XP. Die had ik als frameset rechtstreeks bij Rans in Amerika besteld en ook hier laten opbouwen. Het is een heel aangename en comfortabele fiets, die ook breed inzetbaar is (woon/werk, toeren, vakantie).  Ik rij er nu nog steeds met veel plezier mee en denk wel dat het een blijvertje is. 

Omdat ik ook een ligfiets wilde die ik achterop de fietsendrager van de auto kon meenemen, is er in 2010 de Raptobike Lowracer gekomen. Ik was meteen "verliefd" op het uiterlijk van de fiets (vind het nog steeds één van de mooiste liggers). De Lowracer wordt gebruikt voor mooiweertochtjes en is ook zodanig opgebouwd (kleine tasjes en zonder spatborden). Omdat ik er kort nadat ik de fiets had gekocht ook een gaaszit op kon laten monteren, rij ik er ook nu nog steeds graag mee, al vind ik hem met momenten wel wat "hard" rijden (daar zal mijn leeftijd wel voor iets tussen zitten).
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#26
(16-Dec-2023, 01:54 AM)blokdoorn schreef:
Ik vind de furai 24 ideaal qua zithoogte, in ieder geval voor mijn lengte. De gaucho 26 en in mindere mate furai 26 vind ik te hoog, met de furai 24 kun je net genoeg wegduiken voor de wind, zonder de nadelen van de echt lage fietsen. Ook met klimmen is het fijn als je niet te hoog zit. Hij is duidelijk sneller en wat lichter dan een nazca en daardoor prettiger om te klimmen of langere afstanden op te doen.


Die eigenschappen (goed klimmen, lagere zit, grote wielen) zijn goed gecombineerd in de Challenge Chamsin 26". Door de veel prominentere knik in het frame zit je lager dan de Furai 26" en de Gaucho 26" terwijl je toch die fijne grote wielen hebt. Ik heb dit uitgebreider beschreven in onderstaand bericht:


(14-Sep-2023, 09:57 PM)Raymond schreef: ...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM